۰ نفر
۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۶

گویا بازار سکه و ارز نه تنها اقتصاد کشور که حتی خانواده ها را هم تحت تاثیر قرار داده و از آن جای که مهریه اکثر خانم ها با سکه تعیین شده این روز ها خیلی از خانم ها ثروتمند شده اند !

مریم صدرالادبایی :دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس درگفتگو با مهر می گوید افزایش قیمت سکه سبب ایجاد حسن ناامنی در میان مردان شده و ناسازگاری را در زنان  بیشتر می کند.علی اصغر کیهان نیا روانشناس و مشاور خانواده هم معتقد است که افزایش قیمت سکه و تاکید خانواده ها بر مهریه ‌های بالا سبب گرایش مردان به ازدواج های موقت می‌شود.
او می گوید : به دلیل افزایش نرخ سکه مهریه های دختران که بیشتر بر اساس سکه مشخص می شود نیز ناخواسته افزایش پیدا کره است و در نتیجه مردان که تمایل چندانی نیز به ازدواج نداشته اند از ازدواج منصرف می شوند.متاسفانه در میان خانواده های متوسط مهریه های 500 تا 700 سکه ای رسم است در میان خانواده های متدین زیر 200 سکه به عنوان مهریه تعیین می شود که در حال حاضر معادل ریالی آن دوبرابر چند ماه گذشته شده است.
قرایی مقدم می گوید به جز افزایش مهریه ها هزینه برگزاری یک مراسم ساده عروسی نیز به حدی افزایش پیدا کرده است که بسیاری از خانواده ها امکان تامین آن را ندارند و دختران ترجیح می دهند که به جای سختی زندگی متاهلی در خانه بماند و پسران نیز بیش از گذشته از تشکیل خانواده فراری شده اند.وسبب کاهش ازدواج های رسمی و افزایش ازدواج های موقت می شود که درآینده بحران های خانوادگی بیشماری را برای جامعه ایجاد می کند.
این در حالی است که مدت زیادی از لایحه جنجالی حمایت از خانواده و به ویژه مبحث ازدواج موقت که سرو صدای بسیاری به پا کرده و اظهار نظرهای مختلفی در موافقت و مخالفت با آن شنیده میشود نمی گذرد. امین حسین رحیمی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به خبر می گوید : در نظام حقوقی جمهوری اسلامی و کلا در نظام حقوقی اسلام اصل بر ازدواج دائم است که موجب تشکیل خانواده و تحکیم بنیان خانواده و تربیت فرزندان می‌شود، یعنی ازدواج دائم مورد تاکید اسلام است و ازدواج موقت به عنوان یک ضرورت در مواردی که امکان ازدواج دائم فراهم نیست در شرع و قانون آمده است.
او با بیان این که بالاخره در جامعه برای بعضی از افراد چه زن و چه مرد به علت‌های متعدد امکان ازدواج دائم فراهم نیست میگوید: لذا اسلام و نظام حقوقی این اجازه را داده که این افراد بتوانند به طور موقت ازدواج کنند؛ اما این مورد ترویج و تاکید نظام حقوقی ما نیست، بلکه به عنوان یک استثناء در موارد ضروری مطرح است و معمولا برای مردان مجرد است.
اگر چه که معلوم نیست که کارشناسان افزایش قیمت سکه را هم جزوه مواردی که در آن شرایط امکان ازدواج دائم فراهم نیست به حساب می آورند یا نه اما به هر حال انچه که مشخص است این است که جامعه شناسان نسبت به افزایش ازدواج موقت پا به پای قیمت سکه هشدار می دهند !
4545 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    10 72
    خانواده های متدین و فرو دست زیر 200 سکه به عنوان مهریه تعیین می شود
    • رامین IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
      برو بابا دلت خوشه؟ کدوم خوانواده متدین؟ بما هم نشون بده بریم خاستگاری!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    129 4
    ای بابا مشکل بیکاری تورمه نه قیمت سکه!!! شما ما را مسخره کردید یا خودتون رو با این تحلیلهای احمقانه؟
  • مهران IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    ازدواج موقت ترویج فساده.هیچ فرقی با فساد اخلاقی نداره.از اسلام بعیده چنین قانونی
    • رامین IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
      73 57
      حلال خدا رو حرام می کنی؟
    • احمد IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
      6 3
      رامين جان، خودت را ناراحت نكن. امروزه دولت هاي غرب ، ازدواج موقت را تنها راه مهار زنا ميدانند.
  • مهران کرجی IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    95 3
    واقعا داریم به کجا میریم با این وضعیت ؟ خدا به بچه هامون رحم کنه
  • بدون نام US ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    بهتر است خود را فریب ندهید و بنویسید فساد بیشتر شده
  • بدون نام IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    94 2
    چه جامعه ای! انسان حتی در تأمین نیازهای اولیه و حق طبیعی انسانی خود نیز درمانده است! آیا انسان می تواند در برابر جامعه ای که آشکارا راه بی مسئولیتی را در تأمین نیازهای او در پیش گرفته است، مسئولیت پذیر باشد؟ شما خبر آنلاین! می توانی نظرات ما را سانسور کنی ولی این فقط حذف صورت مسأله است و درمانی موقت برای دردی همیشگی به زعم خودتان!
  • داوود IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    97 1
    تاوان عدم مدیریت در این امر را باید مردم بپردازند ./.
  • melika CA ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    12 46
    بازار اظهار نظر هم داغ است .اینقدر عجولانه نظر ندهیم.
  • بدون نام IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    57 11
    واقعا هم جای ترس داره راستی کسی که سال قبل مهریش مثلا 200 سکه بوده باقیمت کم چرا حالا باید با نرخ جدید مهریش حساب بشه؟؟
  • پرواز IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    88 2
    واقعا با این مهریه های سنگینی که خانواده ها درخواست میکنند دیگه هیچ جوانی تمایل به ازدواج کردن نداره!
  • وحید IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    12 13
    ای خدا این رمال ماهواره ای هنوز داره میلیونی از ملت ساده ما به خصوص خانمها اخاذی میکنه و اطلاعات ایران در خواب زمستانی به سر میبرند که الانه کارش گرفت و فردای ان روز هم در یکی دیگر از شبکه های شبخیز نامرد اخاذی میکنه / اطلاعات ایران باید نگذارد که پول و شمع گیاهی و اینه صد ساله و پارچه ابریشم وارد کانادا شود که این رمال میگوید این شمعها و پارچه و اینه خیلی گرونه و میلیونها تومان ارزش دارد و فقط در کانادا هستش و پولهای کلانی اخاذی کرده اند از مدیریت سایت خواهش دارم که اطلاع رسانی کنند و فکر کنند که خانواده های خودشان در منجلاب خرافات و میلیونی فرو رفته اند / لااغل مخابرات نیم ساعت خط را مسدود کند ومنفعت را ول کند تا مردم ما ضرر میلیونی نکنند * مواد ارایشی و لاغری بماند که چقدر صرطان هستند .
  • بدون نام DE ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
    97 3
    اتفاقا باید عرض کنم این متاهل ها هستند که بیشتر دنبال ازدواج موقت هستند، به عنوان مثال بنده با 33 سال سن حتی جرات فکر کردن به ازدواج را هم ندارم ، احساس می کنم نسل ما نسل ایثار در همه زمینه ها است
    • ایثاردوست IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
      2 4
      راست میگی یا مارو گذاشتی سرکار؟ آخه چقدر ایثار؟
    • ارش GB ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
      9 1
      متولدین 58 نسل سوخته هستند که تو زن گرفتن هم شانس نداشتن. چی میشد قانون میگذاشتن که بیشتر از 100 تا سکه مهریه نباشه تا ما هم زن بگیریم .
  • بدون نام GB ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
    39 2
    خشت اول چون نهد معمار کج -------- تا ثریا میرود دیوار کج
  • محمد MY ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
    64 5
    ای بابا. من یک جوان 27 ساله هستم. من اگر کار داشتمو منزل داشتم و هر روز نگران گران شدن یک چیز و بی ارزش شدن پس اندازم رو نداشتم حتما ازدواج می کردم. پس مردم هیچ گناهی ندارند هر چه هست از دولت است که آمار ازدواج کم می شود. وقتی دو نفر با هم ازدواج می کنند هیچ وقت به فکر طلاق نیستن. این مشکلات اجتماعی هست که باعث طلاق می شود.
    • اکبر IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
      4 9
      نه عزیزدلم،سری به دادگاه خانواده بزن ،آنوقت علل اصلی طلاق برات معلوم میشه.
  • بدون نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
    45 7
    خیلی ببخشید خیلی تحلیل کشکی بود. حدود دو ماهه که بازار سکهريا، اینطور سکه شده.. بعد تو همین دوماه الگوی ازدواج از دائم به موقت تغییر کرده؟؟؟؟ مدتهاست که این وضع شروع به شکل گیری کرده... البته نه به معنای تقبیح ازدواج موقت که در جای خود از نورانی ترین احکام اسلام است. بلکه از بی کفایتی بعضی مسئولان برای حل اساسی این مشکلات. خودتان حساب کنید در جامعه‌ای که وام خودرو 7 میلیون و وام ازدواج به تازگی 5 میلیون باشد چقدر برای ازدواج ارزش قائل هستند!!؟ هرچه میزان ازدواج کاهش یابد، هرچه زمان ازدواج به تأخیر بیفتد فقط و فقط فساد زیاد میشود. و شخصا فکر نمیکنم که کم اهمیتی به موضوع ازدواج و تنها شعار دادن مسئولان بی دلیل باشد.
  • بدون نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
    38 3
    اقای سی وسه ساله منم 57 هستم همه بچه های 57 نتوانسته اند ازدواج کنند(تقریبا 50 درصد)در واقع ما که اینقدر سکه نداریم که بریم خودمان را به دردسر بیاندازیم
  • بدون نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
    13 1
    مجردهای الان اصلا نمیدونن ازدواج موقت یعنی چی این متاهل ها هستن که سر خودشون رو کلاه می ذارن برای هوس و ازدواج موقت رو زیر سوال بردن جوونها هم بدجور سردرگم هستن
  • بدون نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
    16 3
    من که قیده ازدواج زدم با این وضعیت ازدواج کردن یک اشتباه بزرگ است
  • بدون نام KW ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
    8 5
    طبق مضمون روايتي از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مهريه بالا را مرد مي پذيرد اما در دلش كينه ايجاد مي شود . , و در روايت ديگري مهريه كم موجب بركت در زندگي مي باشد . چه بسا خانواده هاي حرص مهريه زياد نداشتند اما خود داماد بعداً خانه را به نام همسرش كرده و كمي آن را جبران كرده . ( ترك الحرص يزيد في الرزق) ..... با وجود اينهمه دليل بازهم شاهد مهريه هاي سنگين به ظاهر مسلمانان هستيم . و حتماً بي اثر بودن مهريه بالا را در طلاقهاي توافقي ديده ايد كه زن بدون يك ريال مهريه راضي به جدايي مي شود .
  • بدون نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
    27 1
    بابا ازدواج اینقدر ارزش نداره که بخوای به خاطرش خودتو بیچاره کنی, تجرد رو عشق است, سلامتی همه مجردا, دوستون دارم
  • بدون نام DE ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
    1 0
    جناب ایثار دوست آنچه که گفتم عین واقعیت است
  • Amir IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    8 1
    به نظر من صدا سیما که زندگی ها پر زرق و برق نشون میده و عروسی های آنچنانی این خودش باعث میشه فرهنگ به اون سمت بره مگه چند درصد ایرانی ها میتونن زندگی ای مثله اونی که تو تلویزیون نشون میده تهیه کنن ؟
  • MEHRAN CA ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
    10 4
    با سلام خدمت دوستان مجرد و متاهل گله مند و ناراضی. متاسفانه بگم برای همتون متاسفم.به جای نگرانی از ناتوانی یا از دست دادن سکه های مهریه .تنها دو سکه تهیه کنید یکی را به بهانه ای به همسر تان هدیه بدهید به رسم قدرشناسی از زحمات از چندین روزه تا چندین ساله .و با دیگری به دیدن یک روانشناس حاذق بروید و با روانشناسی زنان بهتر اشنا بشید و راه و رسم زنداری را به صورتی کاملا مستدل و علمی یاد بگیرید.وگرنه بگند هزار زن .نه تنها خوشبخت تر نمی شوید باید اشهدتان را هم بخوانید