آیدین آغداشلو، نقاش و پژوهشگر، طرح خرید آثار هنری از سوی نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی را مثبت و موثر می‌داند و معتقد است چگونگی اجرای این طرح هم مهم است.

به گزارش خبرآنلاین، اجرای قانون خرید آثار هنری با پیگیری معاونت هنری در روزهای پایانی پاییز به دستگاه های دولتی ابلاغ شد اما باید دید این قانون که چند سالی برای تصویب و ابلاغ آن زمان صرف شده‌است، در عمل چگونه اجرا خواهد شد.
 آیدین آغداشلو که از موافقان این طرح است، می‌گوید: «با اجرای این طرح موافقم ولی به نظرم تاثیر خود را بر فضای تجسمی ، آرام و در طولانی مدت می‌گذارد.»
او با بیان اینکه نوع سازمان و یا ارگانی که این آثار هنری را می‌خرد و مکان نصب آن بسیار مهم است، می‌افزاید: «پیش از خرید آثار باید برای نصب آن برنامه ریزی شود تا پس از خرید انبار نشود.»
وی ادامه داد: «موزه، اداره و یا وزارتخانه‌ای که این آثار را می خرد باید آن را مورد دید همگان قرار دهد تا موجب بالا رفتن آگاهی و سلیقه مردم و در نهایت افزایش سلیقه عمومی در جامعه شود. »
آغداشلو توضیح داد: «خرید نوع آثار نیز بستگی به شورای معین شده دارد که باید از هنرهای سنتی، هنر معاصر، هنر مدرن و تاریخ هنر آگاهی داشته باشند و بتوانند انتخاب متعادلی انجام دهند.»
وی ضابطه خرید این آثار را نکته مهمی دانست و گفت: «هدف اصلی طرح و شرایط آن باید درست تعریف شود چون هدف اصلی که کمک کردن و صدقه دادن نیست.»
آغداشلو گفت: «اگر انتخاب اعضای شورا خرید آثار به درستی انجام گرفته باشد برای خرید جنبه‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود و اهداف اصلی بدست می‌آید. اگر شورا از میان افرادی انتخاب شده باشند که مورد تایید هنرمندان هستند حتی اگر اثری خریداری نشد، معتقدند شورایی معتبر کارها را نپذیرفته است.»
این هنرمند خرید آثار هنری را اتفاقی درست و مهم دانست و افزود: «این طرح با اجرای نامناسب اعتبار خود را از دست می‌دهد. در همه جای دنیا طرح خرید آثار هنری اجرا می‌شود و بانک‌ها نیز ملزم به خرید هستند.»
5757
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =