وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: براساس اعلام بانک مرکزی ارز مورد نیاز بخش تولید و تجارت با نرخ مرجع تامین خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین مهدی غضنفری با اشاره براینکه این روزها موضوع نرخ ارز در مجامع مختلف به بحث گذاشته شده و قیمت های متفاوتی نیز برای آن مطرح می شود، تاکید کرد: خوشبختانه بانک مرکزی برنامه های خوبی برای تامین ارز مورد نیاز همه وارد کنندگان دارد و آنها می توانند واردات رسمی مواد اولیه ، کالاهای اساسی یا واسطه ای خود را بدون هیچ دغدغه ای انجام دهند .
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: براساس قول رییس کل بانک مرکزی و طرح این موضوع درکمیسیون تلفیق مجلس مقرر شد این بانک ارز مورد نیاز برای تمامی واردات از مسیرهای قانونی و براساس ثبت سفارش کالا را با قیمت مرجع (نرخ رسمی) تامین کند.
وی افزود: به بیانی دیگر بانک مرکزی آمادگی¬کامل¬دارد تا همه ارز مورد نیاز برای¬کل واردات رسمی کشور را تامین کند .
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نباید هیچ کدام از وارد کنندگان حوزه تولید و تجارت نگران دریافت ارز برای واردات بعدی خود باشند ، افزود: آنها باید کالای خود را مطابق معمول درمسیرهای توزیع عرضه کنند.

* ارز مورد نیاز تولید کننده و وارد کننده رسمی تامین است
از نظرغضنفری ، اعلام بانک مرکزی مبنی بر تامین ارز مورد نیاز تولید کننده و وارد کننده رسمی باعث می شود تا آنها با آرامش هر نوع ذخیره سازی را برای مواد اولیه تولید خود انجام دهند .
به گفته وی در مورد کالاهای وارداتی دسته بندی خاصی صورت نگرفته و نرخ ارز متفاوتی نیز برای آنها نیز در نظرگرفته نشده ، بنابراین طبیعی است که این سیستم همان سیستم مورد انتظار تولید کنندگان و تجار باشد که ارز با نرخ مرجع بانک مرکزی و هم به صورت تک نرخی ارایه گردد . یعنی بانک مرکزی یک سیستم تک نرخی را اعمال می کند.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت توضیح داد : بانک مرکزی اعلام کرده برای همه نوع کالایی که نیاز به واردات آنها احساس نیاز می شود، ارز به قیمت واحد در اختیار متقاضی می گذارد و نیازی به مدیریت چند نرخی در بازار ارز نیست.

* فرایند ثبت سفارش تغییری نکرده است
وی در باره فرایند واردات رسمی واردات نیز این نکته را یادآور شد که دراین روند باید همه مسیرهای قانونی طی شود، ابتدا از ثبت سفارش شروع شده، سپس از طریق بانک مرکزی و بانک های عامل تخصیص صورت می گیرد و در نهایت هم کالایی که از این منبع ارزی استفاده می کند در گمرکات باید عینا ترخیص شود ، بنابراین ارز تخصیصی درمحل خود استفاده می شود و به خاطر تعهداتی که وارد کنندگان کالای اساسی دارند، مصرف می شود .
غضنفری سپس گفت: فرایند ثبت سفارش هیچ تغییری نکرده است و تمام موازین درخصوص ممنوعیت و یا محدودیت برخی کالاها و یا اقلام کشاورزی همچنان رعایت می شود.
وی با بیان اینکه هیچ تغییری در سیستم ثبت سفارش ایجاد نشده ، گفت : تنها کنترلی که وجود دارد این است که وارد کننده حتما باید ارز تخصیصی برای واردات را درهمان محل اعلام شده ، مصرف کند و به سایر بخش ها منتقل نکند ، به بیانی دیگر این طور نباشد که ثبت سفارش انجام شود اما ارز به صورت آزاد در بازار به فروش برسد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد : انتظار ما این است که براساس اعلام بانک مرکزی، وارد کنندگان همچون گذشته از این نوع ارز (مرجع) استفاده کنند و انشااله برخی تغییرات قیمت ارز در قیمت کالاها در بازار تاثیری نخواهد داشت .
وی افزود: تا زمانی که وارد کنندگان رسمی کشور کالا را با ارز بانک مرکزی و قیمت مرجع وارد می کنند، انتظار این است که هم کالا را در معرض فروش قرار دهند و هم اینکه قیمت متناسب با ارز استفاده شده باشد و از سویی کالا نیز به موقع دربازارعرضه شود.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت تاکید کرد: ذخیره سازی کالاهای اساسی طبق معمول توسط بنکداران انجام شود و انتظار سازمان حمایت هم این است زمانی که ارز با قیمت مرجع در اختیار بنکدار قرار می گیرد ، کالای توزیع شده در بازار هم متناسب با آن باشد.
غضنفری این نکته را نیز مورد تاکید قرار داد که از آنجاییکه بانک مرکزی همه ارز مورد نیاز این گونه تجار و فعالان اقتصادی را تامین می کند، بنابراین هرگونه افزایش قیمت به بهانه افزایش قیمت ارز پذیرفتنی نیست .
وی ادامه داد : از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان خواسته شده بازار را به دقت مورد کنترل قرار دهد ، اگر بنکداری ازعرضه کالا خود خودداری کرد یا کالای خود را با قیمت ارز آزاد محاسبه کرد از آنها درخواست مدرک نماید، تا نوع ارز مورد استفاده آنها مشخص شود .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با استناد به آمارهای صادراتی گمرک نیز گفت: آمارهای مرتبط با واردات و صادرات نشان از رشد 30 درصدی صادرات نسبت به سال گذشته دارد که منبع خوبی برای تامین ارز مورد نیاز کشور است .
غضنفری ، با اشاره به کاهش حدود پنج درصدی واردات از نظر وزنی گفت : به طور کلی روند تجارت خارجی کشورمان همچون سالهای گذشته خیلی خوب است ، صادرات غیرنفتی با نرخ رشد بالاتری نسبت به واردات عمل می کند و منجر به تامین ارز برای کشور می شود .

*برگزاری 400 نمایشگاه در ایام پایانی سال
غضنفری همچنین گفت: امسال نیز همچون سال های گذشته میوه شب عید از طریق تولید داخلی توسط بخش خصوصی و تشکل های تولیدی انجام شده است .
وی با اشاره به حضور قوی جامعه اصناف در تنظیم بازار ایام عید، گفت: برپایی 400 نمایشگاه سراسری درروزهای پایانی سال با تخفیف 10 تا 15 درصدی و با هدف تامین مایحتاج مردم در ایام عید از جمله این برنامه ها است .
وزیر صنعت، معدن وتجارت در پایان با بیان اینکه از نظر موجودی کمبودی وجود ندارد، ابرازامیدواری کرد تا مردم با آرامش مایحتاج مورد نیاز خود را برای سال نو تهیه کنند .
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    3 0
    اکثر عطر ها در بازار خیلی بی حساب و کتاب گران شده اندچرا؟
  • بدون نام US ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    2 0
    چرا اعلام نمی کنید به هر صنف چقدر ارز تخصیص داده شده است؟ مثلا به لوازم خانگی چقدر؟ به مواد اولیه کارخانه ها چقدر؟ دارو چقدر؟ مبایل و لوازم الکترونیکی چقدر ؟...
  • بدون نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    2 0
    بانکها که اظهار بی اطلاعی می کنن و می گن به کسی ارز دولتی نمیدن ظاهرا این صحبتهای آقای وزیر در حد وعده و وعید است و تا عمل فاصله دارد لطفا پیگیری نمائید