دی ماه رو به اتمام است. اتفاق مهمی که این روزها دوستداران میراث فرهنگی منتظر آن هستند بسته شدن پرونده برج جهان نما است که سالها یکی از جنجال های بین المللی میراث فرهنگی ایران بود. اما گویا این اتفاف نمی افتد.

سمیه آخشی: اگر نگاهی به برج جهان نمای اصفهان در این روزها داشته باشیم متوجه می شویم که هنوز هیچ خبری از تعدیل قسمت های باقیمانده نیست و ظاهرا مسئولان اهمیت ضرب العجل یونسکو را جدی نگرفته اند.
دراین باره دکتر حجازی یک کارشناس معماری و از اعضای ایکوموس، شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی به خبرآنلاین گفت: "حتی اگر مسئولان طی دو روز باقیمانده دست به کار شوند بعید است که بتوان شاهد اتمام کار بود .این مسئله هم یعنی تکرار به صدا در آمدن دوباره زنگ خطر برای ایران و قرار گرفتن میدان نقش جهان در معرض حذف از لیست آثار جهانی."
ساخت برج جهان‌نما در سال 1375درحاشیه میدان امام حسین اصفهان آغاز شد و به لحاظ قرارگیری در منظر تاریخی و فرهنگی میدان امام و شکستن حریم این میدان چندین طبقه آن در سال های 84 و89 تخریب شد. داستان برج جهان نما از آن جا آغاز شد که در تاریخ 4 تا 11 جولای سال 2002 (مردادماه سال 81) گروهی از متصدیان برنامه ریزی شهری فرانسه به همراه کارشناسانی از ایکوموس از طرف کمیته میراث جهانی (WHC)، از محل میدان نقش جهان و شهر اصفهان بازدید کردند. این گروه پس از بازدید از میدان نقش‌جهان و برج جهان‌نما گفتند که میدان نقش‌جهان را نمی‌توان منفرد و مجزا از اطراف آن دید و آنچه که در قالب بافت تاریخی اصفهان مانند کمربندی دور تا دور میدان نقش‌جهان را در بر گرفته موضو عی است که باید مورد توجه قرار گیرد. این گروه در پایان به منظور حفاظت از میدان نقش جهان، رای به تخریب 4 طبقه از برج جهان نما داد که بعد از کشمکش فروان انجام شد.
پس از تعدیل برج جهان نما در فاز دوم که در سال 89 اتفاق افتاد، یک سازه بتنی از آن باقی ماند که قرار شد در اولین فرصت ممکن تخریب شود؛ چون هنوز در منظر میدان نقش جهان قرار داشت و این مسئله از سوی کارشناسان یونسکو ثبت جهانی این اثر را زیر سوال می برد. درآن سال به گفته اسفندیار حیدری‌پور، رئیس قبلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان از طبقات باقی‌مانده که هنوز تعدیل نشده بود، سقف‌ها و دیوارهای اطراف برداشته شدو تنها یک سازه بتونی ماند که قرار شد برداشتن آن نیز آغاز شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

 

عکس: حمیدرضا نیکومرام

 

ستون هایی که به راحتی حذف نمی شوند
در حال حاضر چیزی به نام طبقات اضافی باقی‌نمانده ولی 8 ستون باقی‌مانده بتونی آن حدود 500 کیلو وزن دارند، و کارشناسان شهرداری عنوان کرده اند که برداشتن‌شان سخت و زمان بر است.
در همین رابطه جلسه ای نیز با حضور علویان صدر معاون سازمان میراث فرهنگی کشور در اصفهان برگزار شد که در این جلسه تمامی مسئولان مرتبط با این ماجرا حضور داشتند. از سوی علویان صدر صراحتا اعلام شد که فرصت اعلام شده از سوی یونسکو برای تخریب این سازه بتنی تا پایان دی ماه است و در صورت تخریب نشدن ستون های بتنی، میدان نقش جهان در لیست آثار در معرض خطر قرار می گیرد.
این مسئله در حالی است که نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز که در آن جلسه هم حضور داشت اظهار نظری عجیب دارد؛ داوودی در این باره گفته: اعلام زمان از سوی یونسکو تنها یک حرف بوده است و چندان جدی نیست. مهم این است که ما این تعدیل را انجام دهیم و بعد به آنها گزارش کنیم.
او یک پیشنهاد هم داده است: ما پیشنهاد ایجاد فضایی سبز بر روی این دال های بتنی به جای تخریب آن را نیز در جلسه مطرح کردیم که با آن موافقت نشد.

 

زمان هست، چون پول نداریم
به هرحال با وجود آنکه در آن جلسه دستور تعدیل اسکلت بتنی داده شد و مسئولان شهری ملزم به اجرای آن شدند ولی تاکنون زمانی برای اجرای این کار اعلام نشده است و برخی مسئولان در این باره زمانی کوتاه بحث های عدم تخصیص بودجه را پیش می کشند.
به گفته نایب رییس شورای شهر اصفهان، برای این تعدیل به 2 میلیارد تومان هزینه نیاز است که طبق اعلام حاج رسولی ها رییس شورای شهر اصفهان هنوز این هزینه از سوی دولت اختصاص داده نشده است.
ولی نکته مهم اینجاست که جمال الدین صمصام شریعت معاون استانداری اصفهان پیش تر اعلام کرده بود که این اعتبار 2 میلیارد تومانی از سوی دولت واستانداری اصفهان اختصاص یافته و این تعدیل باید اتفاق بیفتد.
دکتر امیری مدیر ارتباطات سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان البته می گوید در جلسه بررسی وضعیت برج جهان نما، هیچ حرفی درباره نرسیدن بودجه از سوی شهرداری و شورای شهر مطرح نشد و گفته معاون عمرانی استانداری اصفهان باید در این زمینه حجت باشد.
با تمام اینها به نظر می رسد دی ماه را در حالی پشت سر می گذاریم احتمال برود میدان نقش جهان به عنوان اثری در معرض خطر در جهان شناخته شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • zsp IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    6 1
    چه قدر بی ریخته....
  • بدون نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    6 3
    مگر می شود یک نقش جهان دیگر پیدا کرد بگذارید از لیست در باید بهحال ما چه سود مگر توریست به این جا می اید این تعداد هم که می ایند فقط برای اینکه مجانی هست می ایند به حال ما مردم اصفهان که فرق نمی کند اگر توریست زیاد می امد خب شبانه هم جهان نما را خراب می کردیم تازه 300سال دیگر جهان نما یک اثر تاریخی است حتما به فکر اینده گان بودهاند