اجرای فاز دوم قانون هدفمندکردن یارانه​ها نه تنها نگرانی​هایی را در میان مردم، که در میان نمایندگان نیز آفریده بود.

از این رو، امروز نمایندگان گامی برای رفع این نگرانی برداشتند و آن تاکید دوباره​ای به دولت بود تا مبادا در دو ماه پایانی سال به افزایش یکباره قیمت حامل​های انرژی بپردازد.
غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران طرحی را برای این منظور ارائه داده بود که با اشاره به اینکه دولت در نظر دارد به زودی و شاید تا قبل از پایان سال جاری به اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه​ها بپردازد، گفت: ما هم در مجلس مخالف این موضوع نیستیم. اما باید به یاد داشته باشیم که دولت مجاز بود تنها 20 درصد به قیمت حامل​های انرژی در سال 90 بیافزاید.
وی با بیان اینکه این موضوع در خصوص برخی حامل​های انرژی رخ نداده است، افزود: بیم آن می​رود که دولت در ماههای پایانی سال یکباره قصد اجرای این بند از قانون را داشته باشد و یکجا به افزایش قیمت بپردازد. در حالیکه نیت قانون گذار این نبوده و به افزایش تدریجی قیمت در طول سال تاکید داشته است.
رئیس کمیسیون ویژه بررسی هدفمند کردن یارانه​ها بر این اساس استفساریه​ای را ارائه داده بود که در آن در مورد افزایش قیمت حامل​های انرژی در ماه​های پایانی سال سوال شده بود. در پاسخ هم آمده بود که دولت در هر ماه مجاز به افزایش تدریجی قیمت متناسب با قیمت​های پیشین است.
مصباحی​مقدم معتقد بود که رای به این استفساریه مانع از ایجاد نگرانی جدید برای مردم می​شود تا در کنار تلاطم​های بازار ارز و طلا، دچار دغدغه دیگری نشوند.
نورالله حیدری دستنایی نماینده اردل و فارسان در مخالفت با طرح مصباحی​مقدم گفت: هر نوع مخالفت با فاز دوم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها ممکن است دولت را جری​تر کند. بهتر است دست دولت را باز بگذاریم. ضمن اینکه مطمئن نیستیم که دولت می خواهد به افزایش یکباره قیمت​ها بپردازد که بخواهیم پیشاپیش برایش چاره بیاندیشیم.
موید حسینی صدر نماینده خوی هم در موافقت با اظهارات مصباحی مقدم با اشاره به اینکه قیمت برخی حامل​های انرژی بیش از 20 درصد افزوده شده و مردم در تامین پول گاز و برق خود ناتوانند و کارخانجات هم رو به تعطیلی می​روند، گفت: توان پرداخت عموم جامعه نه تنها 20 درصد که حتی یک درصد هم نیست. نباید فشار بیشتری را به مردم تحمیل کنیم.
در نهایت نمایندگان به دو فوریت این طرح رای دادند تا هشداری به دولت داده شود و مبادا تا پایان سال با افزایش یکباره قیمت حامل​های انرژی روبرو باشیم. جزئیات این طرح حداکثر تا هفته آینده بررسی خواهد شد.
/3129
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    70 1
    به خدا دست از سر ملت بردارين يعني اين افزايش قيمت پارسال 20 درصد بوده اينكه بيشتر از 90 درصد بود كاري نكنيد مردم منفجر بشن
  • بدون نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    56 0
    از کی تا حالا مجلس به 20 درصد حساس شده؟ پارسال که بیچارمون کردید، بنزین را 600 درصد گران تر کردید. برق و گاز را 100 تا 200 درصد گران کردید. بس کنید دیگر. این است معنای عدالت؟
  • بسیجی IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    2 10
    از اقتصادی که متاسفانه علی رغم منويات رهبری به شدت به سوی اقتصاد لیبرال در حال حرکت است چه انتظاری دارید
    • بدون نام IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
      0 0
      بدهی دولت به 74 میلیون ایرانی بابت یارانه نقدی 15 روزه شد که اعتباری بالغ بر 1600 میلیارد تومان می‌شود