روزنامه کیهان نوشت:

روزنامه گاردین دنباله روی انگلیس از سیاست های آمریکا علیه ایران را «حقیرانه ترین حماقت» توصیف کرد و از زمامداران لندن خواست مرتکب چنین حماقت هایی نشوند.
گاردین در تحلیلی به قلم سیمون جنکینز با اشتباه ارزیابی کردن مواضع غرب علیه ایران نوشت: اگر سیاستمداران انگلیس فکر می کنند با اعمال تحریم های بیشتر می توانند برنامه هسته ای ایران را مهار کنند، سخت در اشتباهند. ایران از 33 سال پیش در معرض تحریم ها بوده چرا که غرب هیچ گزینه دیگری نداشته است؛ با این حال همین تحریم ها هیچ اثری جز تحکیم قدرت حکومت خودکامه و مذهبی ایران نداشته است.
جنکینز با اشاره به بازی تبلیغاتی تحریم نفت ایران نوشت: این اقدامات باعث شد ایران موشک های میان برد خود را به نمایش گذاشته و تهدید کند که تنگه هرمز، یعنی محل عبور بخش مهمی از نفت مورد نیاز اقتصاد جهان، را مسدود خواهد کرد. چنین رفتارهای تنش آفرینی از سوی غرب، در شرایطی که اقتصاد جهان در حال رکود است فراتر از حماقت است.
تحلیلگر گاردین تصریح می کند: مسئله اصلی نه اقدامات تنش آفرین برای مقابله با ایران، بلکه پیشگیری از تشدید بحران و احتمال وقوع جنگ است. سیاست غرب در قبال ایران طی سه دهه گذشته مقابله با اقدامات آن رژیم برای توسعه نفوذ خود در سطح منطقه بوده است. اما عملیات نظامی غرب در عراق و افغانستان عملا به توسعه نفوذ حکومت ایران در سطح منطقه انجامید. هم اکنون ایران علاوه بر عراق در بخش غربی افغانستان و در برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در قالب گروه های مخالف حکومت های محلی نفوذ فراوانی دارد.
گاردین با بیان این مطلب که «سر دادن شعارهای جنگ طلبانه به تبعیت از آمریکا حماقت محض است»، می نویسد: «دولت انگلیس نیروهای خود را از عراق خارج کرده و بی صبرانه در انتظار خارج کردن نظامیان خود از افغانستان است. بنابراین چرا باید خود را با ایران، با ملتی مغرور با 75 میلیون نفر جمعیت درگیر کند. این به معنای نادیده گرفتن منطق و شعور ماست.»
به نوشته این روزنامه انگلیسی «غرب با اقدامات خرابکارانه به خصوص ترور دانشمندان هسته ای ایران، جامعه علمی این کشور را علیه خود تحریک کرده است. فشارهای غرب باعث تنگ تر شدن عرصه بر اپوزیسیون حکومت می شود.»
سایمون جنکینز تاکید می کند: تجربه دهه های اخیر نشان داده که دخالت انگلیس در امور کشورهای دیگر هیچ گاه نتیجه مثبتی نداشته است. در پاسخ به سؤال افرادی که می گویند در قبال حکومت هایی که مورد قبول ما نیستند چه باید کرد، باید گفت «خیلی ساده است، هیچ کاری نباید بکنیم.» مسائل داخل کشورهای دیگر به ما هیچ ارتباطی ندارد. دولت های بریتانیا طی 25 سال گذشته با پرداخت هزینه های فراوان سعی کرده اند همچون یک کشور پرقدرت در برقراری یا تغییر نظم در نقاط دیگر جهان دخالت کنند که در نهایت هیچ دستاوردی هم نداشته اند و در نهایت باید گفت که سر دادن شعارهای تند و تیز و جنگ طلبانه علیه ایران یا هر کشور دیگری تنها به خاطر تبعیت از واشنگتن حقیرترین نوع حماقت است.
/27217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
    88 10
    کیهان آنلاین
  • بدون نام US ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
    46 5
    خبر آنلاین عزیز اخبار وزین و بی طرف کیهان در خود آن روزنامه چاپ میشود. لطفا تکلیف ما را مشخص کن. ما در حال خواندن کدام رسانه هستیم؟ ه