در مجموعه پرسش و پاسخ های پس از درس آیت الله شیخ محمد شاه آبادی در پرسش 78 آمده است:

پرسش 78:

نظرتان در مورد ولایت فقیه و اختیاراتش چیست؟چه کسی باید بگوید که ولی فقیه چه کسی است ؟ اگر من خودم به این نتیجه برسم که فلانی شرایط ولی فقیه را ندارد این فکرم درست است و باید به فکرم عمل کنم ؟ آنهایی که ولایت فقیه را قبول ندارند چه حکمی دارند؟

 

 

پاسخ آیت الله شیخ محمد شاه آبادی:
" امام رضا علیه السلام فرمودند: من هیچ ملتی و قومی را ندیدم مگر اینکه محتاج حاکم و سلطانی بود حال آنکه آن حاکم عادل یا جائر باشد.
پیاده شدن احکام الهی در جامعه در زمان غیبت نیاز به حاکمیت مجتهد جامع الشرایط دارد و بدون چنین حکومتی احکام تعطیل می گردد و جامعه فاسد می شود. و حدود اختیارات ولی فقیه، تمام آنچیزی است که نبی و امام علیهم السلام در اصلاح جامعه اسلامی و رفع نیاز مسلمین دارا هستند.
وانتصاب مجتهدین عادل برای حاکمیت بر مسلمین از طرف پروردگار و پیامبر(علیهم السلام) است و لکن چنانچه مجتهدی مقبولیت مردمی پیدا کند شرایط تشکیل حکومت برایش فراهم می شود. بنابراین مشروعیت آن الهی است و مشروطیّت آن بستگی به پذیرش اکثریت مسلمین دارد. و تشخیص ولی فقیه با مردم نیست بلکه کسانی می توانند تشخیص این منصب را بدهند که کارشناس و خبره در این امر باشند و لذا باید به کارشناس رجوع کرد و برداشت شخصی که صلاحیت ندارد ملاک قبول یا رد نمی باشد. "

 

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =