روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

اوايل امسال برخي اجاره‌نشين‌هاي آشنا به معادلات اقتصادي و مطلع از نحوه نوسان قيمت در بازارهاي مختلف، تصميم گرفتند در قراردادهايشان با موجر، مبلغ رهن را به صورت دلار پرداخت كنند و در عين حال با موافقت موجر، در اجاره‌نامه قيد كردند «دلار مي‌دهند و در پايان مدت اجاره دلار پس‌ مي‌گيرند».

براي اين گروه از مستاجر‌ها حالا پس از 9ماه، علاوه بر اينكه ارزش آنچه به امانت دست موجر سپرده‌‌اند - در مقايسه با نرخ تورم- حفظ شده، حداقل 50 درصد نيز به خاطر مبادله دلار، سود نصيبشان شده است.در يك نمونه ساده از اين اتفاق، مستاجري كه اوايل امسال براي رهن‌كامل يك آپارتمان، معادل 50 ميليون تومان، دلار به صاحب‌خانه ارائه كرده بود، اواخر امسال (با فرض اينكه نرخ دلار بيشتر از 1600تومان، افزايش پيدا نكند) مي‌تواند 50 درصد سود كند.اين مستاجر در ابتداي امسال براي رهن 50 ميليون توماني واحدمسكوني با دلار 1100 تومان، مبلغي حدود 45 هزار دلار به موجر تحويل داده و اواخر امسال بايد همين 45 هزار دلار را اما با نرخ 1600 تومان دريافت كند كه ازاين طريق 22 ميليون و 500 هزار تومان سود مي‌كند. در اين شرايط اگر موجر دلار دريافتي را در طول يكسال هزينه كرده باشد، بايد 50 درصد زيان‌كند تا بتواند پول‌پيش دريافتي را به مستاجر برگرداند.شيوه دلاري براي رهن آپارتمان‌هاي اجاره‌اي بخصوص در اوايل امسال، خيلي به ندرت انجام مي‌شد، اما حالا تحت تاثير حباب دلاري و اطلاع همه مردم از مسابقه افزايش نرخ دلار در بازار پولي، «تعيين رهن آپارتمان‌هاي اجاره‌اي به دلار» به خواسته تعداد زيادي از اجاره‌نشين‌ها تبديل شده است.شايد در ابتداي امسال كه هنوز تب دلار بالا نرفته بود، موجران نابلد، قبول مي‌كردند كه «رهن را دلار دريافت كنند و دلار پس بدهند» اما اين روزها بعيد است چنين مبادله‌اي رخ دهد.اما در عين حال، آن دسته از اجاره‌نشين‌هايي كه در نيمه‌اول امسال با رهن دلاري، واحد تحويل گرفته‌اند به دنبال اين هستند كه پس از اتمام قرارداد، با سود حاصل از افزايش نرخ دلار كه ارزش پول اوليه آنها را نيز افزايش داده، براي خريد مسكن اقدام كنند.در رهن ريالي، هميشه مستاجر بابت ارزش پولي كه يك‌سال در اختيار موجر مي‌گذارد، بازنده محسوب مي‌شود، اما در رهن دلاري آن هم طي سال جاري، مستاجر برنده به شمار مي‌آيد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    32 0
    دوست خوب! آخه اینم شد استدلال. به نظر شما کسی که خونه اش جایی است که رهنش 50 میلیون است با 72 میلیون تومان میتونه خونه دلخواهش رو بخره و بره توش زندگی کنه؟ ماکزیمم این است که در رهن سال بعدش دچار مشکل نشه. حالا سالهای بعدتر چه شود و چه بلایی سرش بیاد، دیگه الله و علم. چون یکهو دیدی با این تحلیلها و اخبار شما که باد زننده آتش است موجرها هم از سال بعد اجاره به دلار گرفتن!
  • بدون نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    11 0
    از اينكه اين ايده اقتصادي هوشمندانه را به رايگان در اختيار مردم قرار داديد از شما سپاسگزارم.
  • بدون نام IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    11 1
    این تو قسمت طنز روزنامه بوده نه؟
  • بدون نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    7 0
    اصلاً مگه با این وضعیت قراره مستاجرها صاحبخانه شوند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خیلی وقته صاحبخانه شدن به رویا پیوسته....
  • بدون نام IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    1 0
    میشه همانطوریکه یه ادم با تحصیلات متوسطه یکشبه دکتر معرفی میشه و این اقا برنامه کلان برای کشور 75 میلیونی ترسیم میکند دلار میشه این که می بینیم سر نوشت کشور می افته دست این جور افراد که نتیجه نا بسامانی افتصادی وواردات کلان و.... این میشود . همین امروز تولید کنند گان کود ماکرو جلوی مجلس جمع بودند که از بی برنامگی مسولین معترض بودند روزنامه جام جم انلاین به آن اشاره دارند . کاش ریس جمهور به خواسته تولیدکنندگان از جمله تولید کنند گان کود های کشاورزی کمی توجه وکمی به درد های این صنف گوش بدهند
  • بدون نام IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    1 0
    برید یک زمین بخرید در حومه یک کانکس با تزئینات چوبی ارزان یک باغچه کاری مولد برق خورشیدی =25*500 900 1000= دوازده ملیون یک خانه ویلایی 12000000 خوشگل خوش اب هوا ،فوری ،به قیمت رهن منزل در ضمن کانکشس میشود فروخت زمین و اصل پول 3 روز برگشت میکنه ok ادم مخش را بکار میگیره خونه عیونی و ویلایی و خوشگل و رمانتیک