مراسم اختتامیه ششمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی پنجشنبه 15دی‌ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره پروین اعتصامی، در این مراسم از گلاب آدینه به عنوان یکی از پرسابقه‌ترین بانوان هنرمند و نقش‌آفرین در سینما، تئا‌تر و تلویزیون تجلیل شد و مهدیه الهی قمشه‌ای نیز به عنوان پژوهشگر و ادیب مورد تقدیر قرار گرفت.
همچنین لیلا حاتمی به عنوان نماینده پدرش علی حاتمی کارگردان فقید سینمای ایران، جایزه ویژه جشنواره را دریافت کرد.


لیلا حاتمی بجای پدرش برای «مادر» جایزه بهترین فیلم با موضوع زنان را دریافت کرد 
این جایزه اختصاص به انتخاب بهترین عنوان فیلم با موضوع زنان داشت و در نظرسنجی از  75چهره فرهنگی به فیلم «مادر» تعلق گرفت.
نکته قابل توجه در این بخش مراسم، استفاده از بدل‌های نمادین برای اهدا این جوایز بود. به عنوان مثال افسانه چهره‌آزاد با گریم سنگین نقش مادربزرگش رقیه چهره‌آزاد، هنرمند فقید سینمای ایران را ایفا کرد و جایزه را به لیلا حاتمی تقدیم کرد.
همچنین آرش اسلامی در نقش پدرش مرحوم هادی اسلامی و کامیار شکیبایی به عنوان برادرزاده مرحوم خسرو شکیبایی با گریم خاص و شبیه به این هنرمندان از دست رفته بر صحنه حاضر شدند و جوایز را اهدا کردند.
علاوه بر تقدیر از این بانوان هنرمند و فرهیخته، این جشنواره از پنج بانوی پرستار در دوران دفاع مقدس به عنوان «پنج ستاره پر فروغ معرفت» تجلیل کرد.
در این بخش تندیس پروین زرین به همراه لوح افتخار و دوسکه بهار آزادی به ناهید دیناروند، اعظم دبیریان، لاله زارع‌زاده، صدیقه حنایی و زهرا سیاه پوست تعلق گرفت.
همچنین دیپلم افتخار جشنواره برای تجلیل از یگانه جانباز نابینای فیلمساز کشور به حمید بهمنی برای ساخت فیلم «رنگین‌کمان نیمه‌شب» اهدا شد.
محمدرضا اصلانی، علی معلم، هادی منبتی، احمد الستی، مازیار رضا‌خانی و هنگامه قاضیانی در ادامه این مراسم، جوایز بخش ملی جشنواره با عنوان «نیلوفر زرین» را به برگزیدگان اهدا کردند.
در بخش بهترین فیلم جشنواره، تندیس نیلوفر زرین به همراه 10میلیون ریال جایزه نقدی برای حکایت تصویری مدرن و مستندگونه از ماجرایی مرتجع و هراسبار (فروش نوزادان در افغانستان) به فیلم «شیر تلخ» به کارگردانی ناصر ضمیری تعلق گرفت.


مهدیه الهی قمشه‌ای به عنوان پژوهشگر و ادیب مورد تقدیر قرار گرفت
جایزه بهترین فیلم داستانی به فیلم «اویان» به کارگردانی اسماعیل منصف اهدا شد و فیلم «فرشته‌ای روی شانه راست» به کارگردانی آزاده بی‌زار گیتی» عنوان بهترین فیلم مستند را یافت.
فیلم «بیگانگی» به کارگردانی مریم فخیمی جایزه بهترین فیلم تجربی را کسب کرد و عنوان بهترین فیلم پویانمایی به «بالا‌تر از ابرهای خاکستری» به کارگردانی ساره شفیعی‌پور رسید.
هیئت داوران جشنواره جایزه ویژه خود را با عنوان «شاعر عالیقدر» به فیلم «زنی زیر یخ‌ها آواز می‌خواند» به کارگردانی مریم خلیل‌زاده اهدا کرد و دیپلم افتخار داوران برای هوش یک نوجوان در نگاه به تصویر روزمره زندگی به کارگردان نوجوان فاطمه امجدی مسلمان برای فیلم «اگه چی بشه چی؟» تعلق گرفت.
جوایز بخش «نیلوفر سیمین» شامل تندیس نیلوفر سیمین، دیپلم افتخار و پنج میلیون ریال جایزه نقدی نیز که تنها به هنرمندان بانو اهدا می‌شود، در بخش بهترین کارگردان زن به مریم فتحی‌فر برای کارگردانی فیلم‌های «با هم» و «وندا» اهدا شد.
جایزه بهترین فیلمنامه‌نویس زن به الیکا رضایی برای فیلمنامه «بار دیگر خاطراتی که دوست می‌داشتم» اهدا شد و فائزه عزیزخانی به عنوان بهترین تدوینگر زن برای تدوین فیلم «پشت بام» معرفی شد.
کا‌ترین غلامی جایزه بهترین پژوهشگر زن را برای فیلم «عروسی خون» کسب کرد و شیرین آقارضا کاشی جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.
جایزه بهترین انیماتور زن نیز به لیلا شعبانی‌نژاد به خاطر طراحی و گرافیک فیگوراتیو مدرن و جانبخشی روان به کاراکتر‌ها در فیلم «ماسوله» تعلق گرفت.
جوایز بخش ویژه جشنواره نیز توسط فرناز قیصری‌پور به عنوان مدیرعامل خانه حمایت از زنان هنرمند ایران و مدیر اجرایی جشنواره و کیانوش غریب‌پور به عنوان مدیر هنری جشنواره اهدا شد.  
در این بخش فیلم «پریسان» به کارگردانی اعظم نجفیان به عنوان بهترین فیلم داستانی و «زنی زیر یخ‌ها آواز می‌خواند» به عنوان بهترین نامگذاری فیلم انتخاب شدند.

5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیررضا IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    54 10
    لیلا حاتمی بهترین بازیگر زن حال حاضر سینمای ایران است.