سود 4 میلیون تومانی واردات هر خودرو تنها از محل تفاوت قیمت دلار وارداتی و دلار آزاد، طی 9 ماهه نخست سال جاری.

علی پاکزاد: بازار خودروی ایران را از هر سو که نگاه می کنیم رانت در آن وجود دارد. رانت بازار انحصاری گرفته تا فروش خودروهای وارداتی به چندین برابر قیمت واقعی و فروش خودروهای داخلی با قیمتی به مراتب پایین تر از قیمت صادراتی، البته این تنها مربوط به فضای مالی بازار بوده و مشکلات تولیدات داخلی از نظر کیفیت و ... خود قصه ای طولانی دارد.
اما نمونه ای از موضوعاتی که به نظر تا کنون به آن پرداخته نشده است یکی از رانتهای حاشیه ای واردات خودرو است که آمارهای گمرک حجم آن را به نمایش می گذارند.
نکته جالب اینجاست که طی نه ماهه نخست سال جاری متوسط قیمت ارز ثبت شده در آمار گمرک برای واردات خودرو 1062 تومان بوده است در حالی که در همین دوره قیمت رسمی دلار معادل 1071 تومان و قیمت آزاد دلار بالغ بر 1219 تومان بوده است. یعنی به عبارت ساده می توان گفت واردات خودرو به کشور با ارزی حتی ارزان تر از قیمت های رسمی صورت گرفته است.
نکته جالب آنکه ارزان ترین ارز هزینه شده برای واردات خودرو مربوط به بزرگترین محموله خودروهای وارداتی طی سال جاری است که شامل 600 دستگاه مرسدس بنز بوده و با ارز 834 تومانی به کشور وارد شده است و قیمت ثبتی هر دستگاه از این خودروها که مشخصات و مدلشان در آمارهای منتشره گمرک مشخص نیست 29 میلیون تومان معادل 35 هزار دلار به ثبت رسیده است.
مقایسه قیمت ارز صرف شده برای واردات خودرو با ارز آزاد نشان می دهد به طور متوسط طی نه ماهه نخست سال جاری به وارد کنندگان خود رو به کشور به ازای هر دلاری که صرف این کار کرده اند معادل 157 تومان یارانه دریافت کرده اند و سر جمع رانت حاصل از مابه التفاوت نرخ ارز برای فعالین این بخش اقتصادی معادل 119.5 میلیارد تومان بوده است.
این رقم در مقابل کل ارزش ریالی واردات خودرو در نه ماهه اول سال که حدود 658 میلیارد تومان بوده نشان از سود دو درصدی تنها از محل تفاوت نرخ ارز است.
البته نرخ سود واردات خودرو تنها مربوط به رانت قیمت ارز نیست. مقایسه بین قیمت واردات خودرو و قیمت هایی که به دست مصرف کنندگان نهایی می رسد نشان می دهد هر خودرو به طور متوسط با قیمتی معادل سه برابر ازرش گمرکی ثبت شده اش در بازار عرضه می شود که البته حدود نیمی از این رشد قیمت از محل عوارض 90 درصدی و هزینه های مربوط به نمره کردن خودروها سهم دولت است و در نهایت سود متصور برای وارد کننده حدود 100 درصد قیمت گمرکی ثبت شده است.

 


البته دولت در مقابل این روند که به نوعی خود هم در آن مشارکت دارد مانع تراشی نمی کند. منابع درآمدی خوبی است که بدون زحمت نصیب دولت می شود. همانطور که اشاره شد حجم ریالی واردات خودرو 658 میلیارد تومان بوده است و درآمد دولت از محل عوارض گمرکی و دیگر هزینه های ثبت قانونی واردات تقریبا در همین حدود است. یعنی دولت در 9 ماهه نخست سال جاری بدون زحمت و از محل ثبت و ارایه خدمات اداری، واردات 30 هزار دستگاه خودرو درآمد کسب کند؛ و به طور حتم هیچ دولتی حاضر نیست این فضا را از دست بدهد. البته روند واردات خودرو و سیاستهایی که تحت عنوان حمایت از خودروسازی داخلی طی دو دهه گذشته اتخاذ شده به خوبی گویای همین وضعیت است.
متاسفانه یکی از دلایل لختی تولید کنندگان داخلی در افزایش کیفی تولیداتشان نیز، آگاهی از همین مسئله است، خودروسازان می دانند تهدیدات دولت در مورد فشار به صنایع داخلی تنها یک بلوف است، زیرا هم صنایع داخلی و هم دولت و هم وارد کنندگان بزرگ از فضای فعلی واردات سودهای سرشار می برند.
در این میان بازنده واقعی مصرف کنندگانی هستند که طی دو دهه گذشته تنها سهم شان از بازار بزرگ خودروۀ وعده های عمل نشده ای است که می شنوند.

در نهایت مقایسه رانت 119 میلیارد تومانی مابه التفاوت قیمت ارز صرف شده برای واردات خودرو با تعداد خودروهای وارداتی نشان می دهد سود واردات هر خودرو از محل این مابه التفاوت  حدود 4 میلیون تومان بوده است.

22239

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    10 1
    تمام واردکننده های رسمی، ارز به نرخ بانک مرکزی یعنی حدود 1100 تومان را می گیرند در حالی که به مردم می گویند ما باید ارز به نرخ آزاد بخریم.
    • آرمین IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
      5 0
      فایده چی هست که بگید یا نگید. همیشه ضررش را مردم میکنند. خودروسازها در مورد تعرفه و عوارض گمرک لابی میکنند تا قیمت یک تویوتای 15 میلیونی 50 درصد به دست مردم برسد. از این طرف هم اگر این رانتی که شما میفرمایید را بخواهند بردارند، به نظرتان چه کار میکنند؟ فکر کردید دلار آزاد را به 1100 برمیگردانند؟ نه خیر... بلکه به بهانه جلوگیری از رانت، دلار را گران فروشی میکنند. مانند همین الان که بانک مرکزی دلار را 1550 به بازار میدهد. فکر کردید داستان این شکاف قیمتی از کجا شروع شد؟ بانک مرکزی همین الان به بهانه کنترل بازار دارد بازار را بهم میریزد. بیشتر به نظر میرسد عمدی در کار باشد تا قضیه "نا کارآمدی" سیاست ها.
  • soda IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    3 0
    تحلیل جالبی است.حداقل همینها را هم مینویسید خوبه
  • بدون نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    7 0
    چرا بانک مرکزی درست اطلاع رسانی نمی کند که هر ماه به هر صنعت و هر صنف از واردکنندگان چقدر ارز به چه نرخی اختصاص داده است ؟
  • هم وطن IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    7 1
    واقعا جا داره از دولت عدالت محور تشکر ویژه کرد.....دسته گلللللللللللللللللتون درد نکنه.....تا باشه از این خدمت رسانیها
  • بدون نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    6 0
    فاجعه
  • یاسمن RU ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    7 1
    آفرین یه این دولت که میتونه یک شب_ افراد_ " با عرضه " رو میلیاردر کنه
  • حامد IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    4 3
    درود به شرفت که صادقانه از قلمت استفاده میکنی علی آقای پاکزاد(خبرآنلااین)
  • بدون نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    9 0
    احتلاف زیاد قیمت یا سودهای بالا به خاطر بازار انحصاری است بعدم فراموش نکنید با تعرفه حدود 130درصد درواقع بالاترین نرخ بازپرداخت ارز دولت میگیره در حدود 2500 تومن میشه بازم کمه؟؟؟؟؟حالا کل موضوع بیکیفیت سازی تولیدات داخل حل شد موند نرخ ارز وارداتی ها؟؟؟خودروسازان چی میخواین از جون ملت دیگه؟بازم پول زور تعرفه و محدودیت واردات کم نبود؟؟حالا حربه جدید برای گرانی؟
  • بدون نام IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    8 2
    اینها حتی اگر در این دنیا حساب کتاب پس دادن نداشته باشه دراون دنیا که حتما داره و من مصرف کننده نه این دنیا و نه ان دنیا ازحقم نمیگذرم بلاخره یه حساب کتابیتو کار خداهست
  • بدون نام US ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    7 0
    همه مشکلات سر شفاف نبودن اطلاعات است . چرا باید بعضی مدیران صنایع ارز دولتی بگیرند و بعد بگویند ما ارز آزاد خریده ایم یا چرا باید واردکننده رسمی بگوید ما ارز آزاد می خریم تا گران فروشی را راه بیندازد و برای دلال های خودش نان چاق کن باشد .خوب اطلاعات شفاف بدهید تا مردم ضرر یک عده مفت خور را ندهند
  • بدون نام IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    6 1
    این ها همه فقط مشتی از خروار است وفقط سوال بزرگ این است که دستگاههای نظارتی در این میان چه میکنندوماتاچه زمان میبایست شاهداین رانت های ناعادلانه باشیم. آیا واقعافریادرسی نیست؟
  • متقاضی واقعی IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    0 7
    با سلام به متقاضیان واقعی در بخش خودرو. الان رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و آقای بهمنی به حمایت ما احتیاج دارند چون از طرف مجلس تحت فشارند که ارز تک نرخی بشه. بایست بجنبیم این اتفاق نیوفته وگرنه بدبخت می شیم و این رانت سرشار را از دست می دهیم.
  • بدون نام IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    3 0
    واقعا انسان تعجب میکند از واقعیت یک بام ودو هوا اینجا است برای تولید داخلی میگویند ارز نداریم انوقت این کارا را می کنند ای وای بر ما
  • بدون نام IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    3 0
    میشه سایت شما کلمه انلاین را بر دارند همیشه ساعتها بعداز پخش خبر شما متوجه میشوید . ما بخاطر کلمه آنلاین به سایت شما مراجعه میکنیم
  • عدالت خواه IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    3 0
    اي كاش يك راه حلي و يا پيشنهادي هم ، براي حل اين مسأله ، پيش پاي مردم مي گذاشتيد! مثلا اينكه مردم چه كاري از دست شان بر مي آيد ؟!
  • بدون نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    4 0
    از اين مطلب راحت مي توان نتيجه گرفت كه قانون ارتقاي كيفي و سازمان حمابت از مصرف كننده چيزي جز مذخرف نيستن و همش شيره ماليدن سر مردمه تعرفه واردات بالا و نرخ ارز بالا همگي دست به دست هم داده تا خيال خودرو سازان داخلي براي هميشه راحت باشه و ما حداقل برا 10 سال ديگه هم وجود نحس پرايد و 405 رو تحمل كنيم
  • بدون نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    0 0
    تحليل ضعيفي بود. 10 ميليارد تومان رانت ايجاد شده كه ناشي از كسب و كار ناسالم است در صنعت خودرو عدد قابل توجهي نيست. تازه اين كسب و كار ناسالم رو واردكننده ايجاد نكرده بلكه بهره بوده. حالا برو كسب و كار ناسلم همين نرخ ارز رو در ايران خودرو و سايپا بررسي كن. اونا كلي قطعه هم مي يارن در ضمن