سایت روزنامه ایران نوشت:

روز شنبه درباره درگیری پیش آمده میان معاونت سینمایی و خانه سینما دو اظهارنظر از احمد نجفی در رسانه‌ها منتشر شد؛ دو اظهارنظری که کاملا متضاد بودند و همین مسئله، درستی یکی از آنها را زیر سئوال می برد. در یکی از این نقل قول‌ها نجفی آدمی قلمداد شده بود که رای به انحلال خانه سینما داده و در نظری دیگر او بر این موضوع تاکید کرده بود که این قوه قضاییه است که باید درباره خانه سینما تصمیم گیری کند.

 برای اینکه بدانیم نظر واقعی نجفی درباره این درگیری چه بوده بهتر دیدیم که با خودش شخصا گپ زده و نظراتش را بی کم و کاست منعکس کنیم. نجفی با اظهار این موضوع که شورایعالی سینما این روزها درگیر تدوین نظام جامع سینمایی کشور است و اصلا وقت این را ندارد که بخواهد درباره مشکلات خانه سینما نظر بدهد اینکه از قول او نقل شده بود شورایعالی سینما به دنبال انحلال خانه سینما است را تکذیب کرد. بخشهایی از گفته های نجفی را در ادامه می‌خوانید:
 

گفته مرا تحریف کرده‌اند
شورای عالی سینما حق ورود به مشکلات و معضلات خانه سینما را ندارد که بخواهد رای به انحلال یا عدم انحلال آن بدهد. پس خبرنگاری که از جانب من این مسئله را نقل کرده که شورای عالی سینما رای به انحلال خانه سینما داده، گفته مرا تحریف کرده. اصلا این مسئله دور از عقل است. ماجرا این بود که شورای فرهنگ عمومی اعلام کرده بود خانه سینما غیرقانونی است و همین مسئله این شائبه را ایجاد کرد که اگر خانه سینما منحل شود، تکلیف صنوف زیرمجموعه آن چه میشود و آنچه من در این باره گفتم صرفا یک پیشنهاد بود که در صورت انحلال خانه سینما چگونه میتوان به صنوف کمک کرد.
 

باید به دنبال آرامش باشیم
در فضای فعلی به جای اینکه در آتش دعوا بدمیم باید در فضای سینمایی کشور آرامش ایجاد کنیم تا همه چیز روال قانونی خود را طی کند. هنوز که اتفاقی نیفتاده و خانه سینما هم منحل نشده! به شخص من هم ربطی ندارد که بخواهم در مورد انحلال این نهاد تصمیم‌گیری کنم. فقط و فقط توصیه کردیم که نگذارند پای محاکم قضایی به دعوای مابین اهالی سینما کشیده شود.
 

پای قوه قضاییه را به خانواده سینما باز نکنند
ما این روزها مشغول تدوین نظام سینمایی کشور هستیم و آن قدر سرمان شلوغ است که وقت این را نداریم که درباره معضلات پیش آمده میان خانه سینما و معاونت سینمایی نظر دهیم. تنها دو توصیه کردیم یکی اینکه صنوف، آرامش خود را حفظ کنند و دوم اینکه پای قوه قضاییه را به خانواده سینما باز نکنند.
 

از زمان ابوالحسن داوودی خانه سینما را نقد کرده‌ام
اگر گاها رفتار خانه سینما را نقد کرده ام نه به واسطه جایگاهم در شورای عالی سینما که بیشتر برآمده از آن است که یک سینماگر هستم و این حق را برای خود قائلم که درباره معایب نهاد سینمایی کشورم اظهارنظر کنم. انتقادات من هم به امروز و دیروز بازنمی گردد چراکه بیش از یک دهه است خانه سینما را نقد میکنم یعنی از زمان جناب ابوالحسن داوودی! پس صحبت من درباره خانه سینما حتی به شخص عسگرپور هم برنمی‌گردد؛ باور کنید من تا به حال فقط یک بار جناب عسگرپور را از نزدیک دیده ام که آن هم حدود یک سال و خُرده ای پیش بود. نه با ایشان در تماسم و نه با اعضای هیئت مدیره خانه سینما در ارتباطم. حتی زمانی که عسگرپور در فارابی هم بود هیچ وقت ملاقاتی با ایشان نداشتم. به عنوان یک سینماگر می‌گویم خانه سینما، خروجی مثبتی نداشته است و خواهش می‌کنم این انتقاد مرا به شورای عالی سینما ربط ندهند.
 

مسائل فرهنگی را باید با رویکرد فرهنگی نظاره کرد
درباره دلایل امتداد درگیری مابین معاونت سینمایی و خانه سینما باید بگویم مجامع فرهنگی مانند مجامع اقتصادی نیست که در آن‌ها الزاما 2 به اضافه 2 برابر با 4 شود. مسائل فرهنگی را باید با رویکرد فرهنگی نظاره کرده و با همین رویکرد برای آنها راه حل ارائه داد. برای همین صمیمانه از اعضای هیات مدیره خانه سینما میخواهم که به فکر همکاری با شورای عالی سینما باشند نه به فکر لشکرکشی! شرایط امروز ایجاب میکند که با تعامل مسائلمان را حل کنیم تا خوراک برای رسانه های خارج از کشور فراهم نشود.
 

هیئت مدیره خانه سینما به کمک شورای عالی سینما بیاید
همچنان امیدوارم دوستان خانه سینما دست از لجاجت صنفی بردارند، بیایند کمک کند به شورای عالی سینما و بعد از آن سازمان سینمایی تا بتوانیم یک سازمان قدرتمند تاسیس کنیم. به عنوان عضوی از شورای عالی سینما از هیات مدیره خانه سینما میخواهم به شورا بیایند، حرف بزنند، انتقاد کنند و پیشنهاد دهند تا به ساختاری قدرتمند برسیم ولی نمیدانم آقایان چرا قهر میکنند؟ آقایان اگر آمدند و مورد کم لطفی قرار گرفتند آن وقت به آنها حق می دهیم که قهر کنند.. تشریف بیاورند و نظراتشان را بدهند تا ما بتوانیم این نظرات را لحاظ کنیم.
 

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    10 0
    جالبه این آقا خودش اذعان دارد که با اهالی خانه سینما ارتباطی ندارد بعد در شورای عالی سینما می نشینند برای خودشان تصمیم می گیرند که خانه سینما باید منحل بشود یا نشود. شما که خودتان را اهل فرهنگ می دانید چطور یک سال و خرده ای است که با اهالی خانه سینما ارتباط نداشته اید؟؟ بر چه اساسی در مورد آنها تصمیم می گیرید؟
  • سید IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    6 0
    آقای نجفی آیا تاکنون دعوت هم کرده اید ؟