ملاحظه مذاکرات یکی از جلسات مجلس شورای ملی در باره توقیف دو روزنامه خالی از لطف نیست.

آنچه در زیر می خوانید مباحث مطرح شده در 26 رجب 1333هجری قمری( یکصد سال قبل) است:

نایب رئیس- آقای ناصر الاسلام راجع به توقیف دو جریده  سوالی دارند .[یکی از این دو نشریه"عصرانقلاب " نام داشته است و از نام دومی ذکری به میان نیامده]

ناصرالاسلام - بنده اگر بخواهم وارد درتشریح اهمیت مطبوعات بشوم که دول متمدنه چقدر استفاده ازمطبوعات می کنند گویا محل انکار و تردید نباشد. همچنین برعکس ممکن است راجع به مطبوعات تغییرات ثانوی کرد یعنی اگر مقررات قانون راجع به مطبوعات مراعات نشود آن حسن استفاده مبدل به سوء استفاده می شود ...بنده هیچ نمی توانم بگویم جریان مطبوعات درداخله مملکت چه نحو است. بنده عقیده ام این است که اگر با مطبوعات مطابق مقررات قانونی رفتار بشودنهایت حسن استفاده حاصل خواهد شد وبرعکس اگر برخلاف مقررات قانون عمل شود سوء استفاده بعمل می آید .در این دو هفته بدون این که داخل در محاکمه شوند وبدون اینکه هیچ نوع قصوری ویا ایراد واعتراضی به مدیر مسئول آنها وارد کنند ویا او را با آن مراتب متذکر کنند توقیف کرده اند . ازشاهزاده وزیر داخله سوال می کنم که آیا دراین خصوص می توانند جوابی بدهند که نمایندگان محترم راقانع کنند یا خیر؟

وزیر داخله-[= وزیر کشور] بلی آزادی مطبوعات خیلی مهم ومسلم است وباید هم باشد واین دو روزنامه رامیگویند توقیف شده وهیئت دولت مقتضی دانسته این دو روزنامه راتوقیف کند. و وقتیکه این سوال به هیئت دولت رسیده بنده ازهیئت دولت سوال کردم که چه جواب باید گفت. هیئت دولت اینطور تصمیم گرفته اند که درمجلس گفته شود باقتضاء مصالح دولتی این دو روزنامه توقیف شده است و بیش ازاین نمیتوانم درمجلس توضیح بدهم . . .
29302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =