تهیه‌کننده فیلم سینمایی «صداها» در نشست انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران تاکید کرد پرداخت بودجه‌ها در سینما شفاف‌سازی شود.

به گزارش خبرآنلاین، تشکیل کمیته‌ای برای تشویق ساخت سالن سینما در شهرستان‌ها، لزوم اعلام حمایت‌های دولتی از افراد جهت شفاف‌سازی، تقـدیر از مـدیرکل سابق بازرگانـی صداوسیما و اشاره به برخـی بداخلاقی‌ها از جمله مسائل مطرح شده در شورای مرکزی انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران بود.
در تازه‌ترین نشست شـورای مرکزی، پنج نفر از اعضای انجمن شامل داود رشیدی ، سلیمان علی‌محمد، تورج جمشاسب، افشین صادقی و حسن آقا‌کریمی مهمـانان شورای مرکزی بودند.
نخستین دستـور جلسه، وضعیت سالن‌های نمایش فیلم در سینماهای شهرستان‌هـا بود. محمد بانکـی عضـو شورای مرکزی انجمن با بیان شــرایط نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها و کاهش بازگشت سرمایه گفت: «متاسفانه ما با پدیده‌ای جدید روبرو شده‌ایم، به گونه‌ای که عملاً در تعدادی از شهرستان‌ها سینمایـی استاندارد برای نمایش فیلم نداریم. در شهرستان‌هایی که سالن وجود دارد نیز، از نظر بافت شهری شرایط مطلوبی ندارند.»
او ادامه داد: «این سالن‌ها چهل، پنجاه سال قبل ساخته شده و به دلیل مشکلات نور، صدا و گاه صندلی با نبود رغبت تماشاگران برای حضور در چنین سالن‌هایی روبرو هستند. هر چند موسسه سینماشهر و آقای مهندس مسچی اقدامات قابل توجهی داشته‌اند، اما پراکندگی جمعیت، تعداد شهرهای بدون سینما و رقبای فیلم‌ها مثل ماهواره، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باعث شده تعداد تماشگران از دو برابر فروش تهران به یک سوم فروش فیلم‌ها در تهران کاهش یابد.»
بانکی اضافه کرد:‌ «علت فروش بیشتر فیلم‌ها در تهران چند مجتمع است که چند سال پیش ساخته شده و باعث 60 درصد اضافه فروش در تهران نسبت به شهرستان‌ها می‌شود.»
پس از این اظهارات شــورای مرکزی و مهمانان از زوایای مختلف موضوع را مورد بررسی قرار دادند. سلیمان علی‌محمد پیشنهاد داد انجمن تهیه‌کنندگان مستقل برای ساخت سالن سینما در شهرستان‌ها همت کند وگرنه چند سال بعد با این مشکل به صورت حادتری روبرو خواهیم بود.
در ادامه تهیه‌کننده فیلم «اسب حیوان نجیبـی است» پیشنهـاد داد کمیته‌ای برای حمایت از ساخت سالن در شهرستان‌ها تشــکیل شود و با توجیه شهرداران کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ و یافتن راهکار برای شهرهای کوچکتر امکاناتــی را فراهم سازد که بخش خصوصی و دولتی برای ورود به این عرضه توجیه اقتصادی شوند.
شورای مرکزی از منیژه حکمت و علی‌محمد خواست به صورت مشترک مسئولیت این کمیته را بر عهده گرفته و دیگر اعضا نیز در داخل و خارج صنف با آنان همراهی کنند تا گام‌های اساسی برداشته شود.
رشیدی با حمایت از تشکیل کمیته برنامه‌ریزی برای ساخت سالن سینما اعلام کرد با توجه به اهداف عالی این برنامه و منافع مادی و معنوی آن برای آحاد مردم و فعالان سینما در فرصت‌هایی که فراهم می‌آید با این کمیته و مهمانان آنان در تهران و شهرستان‌ها دیدار و همراهی خواهد کرد.
در ادامه جلسه، خسرو امیر صادقی آخرین فعالیت‌های کمیته مبارزه با شبکه‌های ماهواره‌ای را برشمرد و گفت: «ما تلاش کرده‌ایم کلیه راه‌های قانونی مبارزه با شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان را روی میز بگذاریم و با کمک حقوقدانان فعالیت‌های متفاوتی را تجربه کنیم. راه دشــواری است که بسیار حوصله، وقت و انرژی می‌طلبد، اما چون پای حقوق مادی و معنوی اهالی سینمای ایران در میان است، معضل را تا پایان پیگیری خواهیم کرد.»
حکمت عضـو شورای مرکزی انجمن بر لزوم شفاف‌سازی در زمینه کمک‌های مادی به سینمای کشور اشاره کرد و گفت: «در شرایطــی که برخی تهیه‌کنندگان از پول‌های بادآورده استفاده می‌کنند، جمعی دیگر که اکثریت هم هستند حتی از دریافت حداقل وام‌های شرافتی و یا کم‌بهره هیچ استفاده‌ای نمی‌کنند.»
او ادامه داد: «پرسش این است که چرا در شرایطــی که از عدالت صحبت می‌شود، مسئولان حامی سینما پرداخت‌های خود را شفاف به جامعه سینمایی اعلام نمی‌کنند تا بدانیم چه کسی با پول‌های بیت‌المال چگونه فیلم‌هایی ساخته‌اند. عدالت و شفافیت حکم می‌کند مسئولان سینمایی و دیگر ارگان‌هایی که مدعی کمک به سینما هستند مثل ناجی‌هنر، شهرداری، حوزه هنری، مرکز سینمای تجربی و امثال آن اعلام کنند به چه کسانی، چه مقدار و با چه عناوینی پرداخت کرده و می‌کنند.»
او اظهار داشت: «شفاف‌سازی باعث می‌شــود مشخص شود بودجه‌های کلان سینما آیا با عدالت و بر اساس ضــوابط داده می‌شود یا بر اساس رابطه؟ طبیعی است که اعلام این پرداخت‌ها و دریافت‌کنندگان آن، منجر به پاسخگویی می‌شود وگرنه مثلاً با فیلمی 5/1 میلیارد تومانی و یا یک میلیارد و دویست میلیون تومانی دولتی روبرو می‌شویم که حتی فروش 30، 40 میلیون تومانی نیز ندارد و البته تهیه‌کننده وابسته‌اش، پاسخگو هم نیست. سینما نیاز به شفاف‌سازی دارد وگرنه دوستان محترم مسئول لطف کنند و از عدالت دم نزنند.
سیدغــلامرضا موسوی رئیس انجمن اعلام کرد مهندس مجتبی مشیری مدیر کل بازرگانی صداوسیما مدت مسئولیتش در این پست پایان یافته است. او گفت که مهندس مشیری با توجه به سیاست‌های ریاست سازمان، حمایت وسیع و ارزشمنــدی از کلیه فیلم‌های سینمای ایران داشت که جای تقدیر و تشــکر دارد.
رئیس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل با آرزوی مـوفقیت در مسئولیت‌های بعدی مهنـدس مشیری، اظهار امیدواری کرد حمایت رسانه ملی از سینمای ایران به شیوه مهندس مشیری ادامه یابد. شورای مرکزی با توجه به حسن تلاش‌های مهندس مشیری مصوب کرد در فرصتی که فراهم خواهد شد از زحمات، خدمات و حمایت‌های او تقدیر و تشکر شود.
شـورای مرکزی انجمن تهیه‌کننـدگان مستقل با تشکر از زحمات همـکاران بازیگر، انجمن بازیگران و داود رشیدی رئیس این انجمن، بداخلاقی‌های نادر افراد را ناشی از بی‌اطلاعی یا سوء‌نیت آنان دانست و اعـلام داشت از اشخاصـی که به خانواده خود نیز رحم نمی‌کنند، تـوقع انصاف، عدالت و واژه‌هایی از این دست نمی‌رود.
ما انتظار داریم اینگونه افراد برای دریافت بودجه ساخت آثارشان به جای جو تهمت و بی‌اخلاقــی به رفتارهای منطقی روی بیاورند، چرا که مردم بهترین داورانند و فرق دوغ ودوشاب را می‌فهمند و تمیز می‌دهند. برخـی از مردم را شـاید در کوتاه مدت بتوان فریب داد، اما در بلند مدت این افراد بی‌اخـلاق و کوته‌فکر هستند که مچشان باز می‌شود و اغراض پشت پرده آنان برون می‌افتد.
58243
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =