سخنان هفته پیش سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق کشورمان درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس موجی از تحلیل‌ها را در پی داشت.

به گزارش خبرآنلاین درحالی که سخن گفتن درباره تحریم انتخابات حرفی تکراری و نخ‌نما در میان مخالفان خارج نشین نظام جمهوری اسلامی است اما همین سخن در میان اصلاح‌طلبان داخل ایران حرفی است قابل بررسی. حرکت‌های رادیکال برخی اصلاح‌طلبان پس از انتخابات سال 88 ریاست جمهوری باعث شد تا رویکرد نظام نسبت به آن‌ها تغییر کند. از سوی دیگر این یک اتهام تکراری است که از زمان انتخابات مجلس هفتم و در تمام انتخابات‌ها اصلاح‌طلبان به عملکرد شورای نگهبان اعتراض و بررسی صلاحیت‌ها را سلیقه‌ای عنوان می‌کردند. اتهامی که هیچگاه شاهدی برای اثبات آن ارایه نشد.
با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس نهم مساله حضور یا عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده یک بار دیگر پررنگ شده است. چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی در مواجهه با خبرنگاران مجبور به پاسخ دادن به این پرسش تکراری هستند که "آیا اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت خواهند کرد یا نه؟"
هفته پیش سید محمد خاتمی در حاشیه مجلس ختم همسر خواهرش با این پرسش خبرنگاران مواجه شد و در پاسخ گفت که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند؛ هرچند بعد از ساعتی گفت و گویی دیگر از او منتشر شد دال بر اینکه اصلاح طلبان در انتخابات لیست نمی دهند و نظرشان همان نظر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است. در همان مراسم سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها گفت که اصلاح‌طلبان لیست انتخاباتی نخواهد داد. این دو اظهار نظر را بگذارید در کنار بیانیه‌های احزاب مشارکت و مجاهدین و نیز اظهارنظر‌های اصلاح‌طلبان افراطی و برندازی که برای نخستین بار در تاریخ پس از انقلاب سخن از تحریم انتخابات می‌زنند.
این تشتت و چند دستگی در اعلام موضع اصلاح‌طلبان باعث شده تا برخی این گمانه را مطرح کنند که انتخابات آینده انتخاباتی غیر رقابتی و برنده آن از پیش معلوم یعنی اصولگرایان خواهد بود. این گمانه‌ای است که حتی برخی از اصولگرایان نیز آن را مطرح و بر اساس آن اعلام نظر می‌کنند. به عنوان مثال هفته پیش روح الله حسینیان نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری گفت که در نبود اصلاح‌طلبان اصولگرایان انتخابات را رقابتی خواند کرد. اما این نظر همهِ اصولگرایان نیست. 
جدول حاضر لیست تعدادی از اظهار نظر‌های اصولگرایان درباره حضور یا عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات را بخوانید:
نام
عنوان
اظهارات
احمد سالک
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز
برخی از اصلاح‌طلبان که در فتنه88 از فتنه‌گران حمایت کردند می‌خواهند با مطرح کردن اینکه قصد شرکت در انتخابات را ندارند، مظلوم نمایی کنند.
حسین ابراهیمی
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز
اعلام عدم شرکت در انتخابات از سوی برخی اصلاح‌طلبان دروغ است. اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات برنامه‌ریزی گسترده‌ای کرده‌اند.
حسن غفوری فرد
نماینده مردم تهران در مجلس
اگر اصلاح‌طلبان با لیست واحد حضور یابند، شانس خود را افزایش خواهند داد ولی در عین حال اصولگرایان با هر تعداد لیست که در انتخابات حاضر شوند، پیروز نهایی خواهند بود.
محمدنبی حبیبی
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی
اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس نهم روی 300 نفر از کاندیداهای خود در سطح کشور فعالیت انتخاباتی دارند. اصلاح‌طلبان با چراغ خاموش و موتور روشن در این انتخابات فعالیت می‌کنند.
عبدالحسین روح‌الامینی
عضو شورای مرکزی جبهه ایستادگی
اصلاح طلبان با تمام تلاش در حوزه‌هایی که افراد بدون تابلو و سفید را دارند، فعال هستند، یعنی موتورها روشن و چراغ‌ها خاموش است.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    272 9
    حرف درست راغفوری فر زده اخرش اصولگرایان از صندوق بیرون میایند!
  • بدون نام US ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    238 5
    مگه اسمش انتخابات ازاد نیست ؟ چرا شرکت کردن اصلاح طلبان در انتخابات برای شما اینقدر مهم شده است؟ کجای قانون اساسی مردم موظف به شرکت در انتخابات شده اند؟
  • بدون نام IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    212 3
    والا ما که نتاقضی ندیدیم، همه گفتند در انتخابات نیستند
  • سینا از شیراز IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    115 7
    کاش دوستان عزیز اصولگرا یه جلسه می ذاشتن و بعد از توافق با هم صحبت می کردند.
  • بدون نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    فکر کنم اصلاح طلبان با حالت پیکان موتور پژویی در انتخابات شرکت کنند
  • بدون نام IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    من که هر چی نظر میدم شما تایید نمیکنید ولی بازم میگم، خاتمی رو دوست داریم چون از روی فکر تصمیم میگیره نه از روی احساسات از عدم تایید نظرم پیشاپیش سپاسگذارم.
  • اصلاح طلب اصولگرا IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    225 8
    من نمی دونم اگر شماها می گین اصلاح طلبها اقلیتند و مردم به اصول گراها اقبال نشون می دن ، دیگه چرا اینقدر به آب و آتیش می زنین. به جهنم که شرکت نمی کنند ، اما اگه نگران شرکت نکردنشون هستین پس چرا اینجوری اظهار نظر می کنین. با دست پسشون می زنین و با پا پیش می کشین ، والا حق دارند نفهمن از دست شماها چیکار کنند.
  • بدون نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    این کسایی که نظر دادن رو کسی میشناسه؟
  • بدون نام IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    من هم مثل اکثر اصلاخح طلبان شرکت در انتخاباتی که با شرایط موجود انجام بشه رو صحیح نمی دونم و در اون شرکت نمی کنم. به عنوان یک ایرانی نظر خودم رو هم برای اقای خاتمی فرستادم.
  • محسن AE ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    خاتمی هر چی که بود ازش به خاطر 8 سال ثبات اقتصادی و رفاه اجتماعی مردم از صمیم قلب متشکریم.
  • امير IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    285 7
    همه ميدونيم که چقد به اصلاحات نيازمنديم
  • بدون نام IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    «اصلاح‌طلبان افراطی و برنداز»!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟ همان ها که اقتصاد و سیاست رو به ورطه ی انحطاط کشاندند!؟
  • بدون نام IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    246 8
    نمیدونم چرا خیلی ها باور ندارن که خیلی ها هستن که فقط به اصلاح طلبها دلشون خوشه،من که بالشخصه از این فضای سیاسی خسته شدم،متاسفانه هرکی بخواد کوچیکترین انتقاد یا خواسته ای داشته باشه انگ فتنه گری میخوره(امیدوارم سایتتون به سمتی پیش بره که همه مجبور نشن بگن:تورو خدا نظر ما رو هم بذارید)
  • بدون نام IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    مهم این نیست که اصلاحاتی ها شرکت میکنن یا نه . مهم اینه که ما دیگه شرکت نمیکنیم .
    • بدون نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
      57 1
      درود بر تو
  • بدون نام IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    2 67
    خواهیم دید اصلاح طلبان خواهند امد قسم میخورم
  • مسعود IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    3 66
    اصلاح‌طلبان اولا يك كل واحد نيستند براي همين نمي شود صرفا به اتكا نظرات خاتمي يا موسوي خوئيني ها راجع به كل اصلاح طلبان نظر داد. از سوي ديگر اصلاح طلبان يك بار سر مجلس هفتم تحصن و تحريم كردند و نتيجه اش از دست دادن كرسي ها و به تبع آن دولت در انتخابات 84 بود براي همين اگر عقل سليمي در كار باشد بحث تحريم انتخابات از سوي اصلاح طلبان بيشتر شبيه لطيفه است
  • احسان IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    4 75
    وقتي اين همه تهديد خارجي داريم بحث آمدن و يا نيامدن اصلاح طلبان يك جور خيانت است. بايد بيايند و مانند مرد مبارزه انتخاباتي كنند و اگر راي آوردن حرفشان را در مجلس بزنند. نه اينكه شرط و شروط بگذارند و آب به آسياب دشمن بريزند
  • مسعود IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    5 76
    اصلاح طلبان يك بار انتخابات را تحريم كردند و نتيجه اش را هم ديدند. تحصن مجلس ششم چه نتيجه اي جز سر افكندگي و حذف داشت. در شرايط كنوني هم اگر آن ها تحريم كنند بيشتر شبيه انتخار و خودكشي سياسي است. در فضاي سياسي اگر حضور نداشته باشي وجود نداري