سلیمی‌نمین: رقابت‌ اصولگرایان در انتخابات اخیر مایوس کننده بود /حتی بعضی اصولگراین هم رأی ندادند / اصولگرایان بدنبال حذف اصلاح طلبانند

عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی بخشی از علل کاهش مشارکت را ناظر به کنش جناح‌های سیاسی و حذف جریان اصلاح‌طلب و کمرنگ شدن رقابت دانست

به گزارش خبرآنلاین، عباس سلیمی نمین به روزنامه فرهیختگان گفت:

*«انتخابات این دوره مجلس با مسائل مختلفی مواجه است. شاید بشود گفت برخی جریانات داخلی در ارتباط با بحث مشارکت دچار اختلافات جدی شده‌اند. این رقابت را مقداری کاهش می‌داد برخی گروه‌های سیاسی جریان‌های اصلاح‌طلب، مشارکت را توصیه می‌کردند و برخی دور شدن از صندوق رای را پی‌می‌گرفتند. این یکی از دلایل عمده تضعیف مشارکت بود.

*یکی دیگر بحث درون جریان اصولگراست. درون این جریان رقابتی صورت گرفت که مایوس‌کننده بود و نه دلگرم‌کننده. رقابت‌های اصولی می‌تواند جایگاه انتخابات را نزد مردم تقویت کند اما رقابت‌های غیراصولی مقداری دلزدگی برای مشارکت‌کنندگان ایجاد می‌کند؛ چراکه اولا بسیاری از نزاع‌ها را نه برمبنای اصول، بلکه براساس منافع می‌بیند. این مشخصا انگیزه مشارکت را کاهش می‌دهد. در این دوره برای اولین‌بار برخی نیروهای اصولگرا رای ندادند.

*قبلا جریان اصلاح‌طلب هم بود که در انتخابات مشارکت نکرد اما در این دوره برخی اصولگرایان هم رای ندادند که این جای تامل دارد، یعنی عده‌ای از چرخش قدرت رضایت ندارند و آن را بسیار هزینه‌زا می‌بینند، ضمن اینکه از بحث‌های رقابتی ناراضی هستند. این بحث‌ها رقابت‌های سالمی در بعضی از این جریان‌ها ندارد، به‌خصوص جریانی که مرتب بر این طبل می‌کوبید که جریان اصلاح‌طلب حضور سیاسی در صحنه ندارد و ما باید انتخابات را به رقابت بین جریانات اصولگرا تبدیل کنیم.

*این سخن به معنی این بود که ما تمایلی برای رقابتی شدن انتخابات نداریم. اگر انتخابات رقابتی نشد و مشارکت هم کاهش پیدا کرد اشکالی ندارد. درحالی‌که اگر دغدغه رقابتی شدن انتخابات را می‌داشتند از هر توانمندی‌ای برای افزایش رقابت استفاده می‌کردند، نه اینکه از بایکوت انتخابات توسط برخی جریانات اصلاح‌طلب استقبال کنند، بلکه باید این مشارکت را به نفع جامعه تلقی کنند و نگاه حذفی را به نفع جامعه پنداشتن و تبلیغ کردن در این انتخابات محسوس بود. البته برخی این مطلب را عنوان کرده و با پاسخ جدی رهبرانقلاب مواجه شده بودند، اما همچنان این کار را ادامه دادند و در این انتخابات به نظر من نتیجه گرفتند.»

رهبر انقلاب مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی اصولگرایان بر این موضوع اصرار کردند

*برخی برخلاف مخالفت رهبری دنبال حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند که موفق به انجام آن شدند.

*برخی جریانات اصولگرا در انتخابات گذشته این‌گونه بیان می‌کردند که اصلاح‌طلبان را به‌خاطر خطاهای فاحش سیاسی‌شان کنار بگذاریم. همه یک طیف را کنار بگذاریم و رقابت را تنها در طیف اصولگرا تعریف کنیم. رهبری صراحتا با این بحث مخالفت کردند و تاکید داشتند جریان اصلاح‌طلب یک تفکر و گرایش است. هرگز نمی‌توانیم یک گرایش را از جامعه حذف کنیم. رهبری هم گفتند که حتی اگر بتوانیم هم کار غلطی است. متاسفانه برخی جریانات در طیف اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند و توانستند در این دور از انتخابات، به چیزی که دنبال می‌کردند برسند. این یکی از دلایل عمده کاهش مشارکت در انتخابات بود.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1906806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =