استقلال از یک نظر بهترین است اما پرسپولیس هم شایسته قهرمانی است

سعید دقیقی سرمربی موفق شمس آذر اعتقاد دارد باید کارگروهی تشکیل شود تا بررسی کنند چگونه این تیم در این فصل چنین نتایجی را کسب کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سعید دقیقی در گفت وگو با همشهری آنلاین با اشاره به برد مقابل ملوان تیمی که به مانند شمس آذر در این فصل نتایج خیلی خوبی گرفته است تاکید کرد: در ابتدا بگویم ملوان تیم خوبی است و مربی خوبی هم دارد. اما مقیاسه این تیم با تیم شمس آذر نمی تواند تحلیل درستی باشد. ملوان سوای سبقه زیادی که در لیگ برتر دارد در همین نیم فصل بازیکنان خوب زیادی جذب کرد. ۵ بازیکن خوب گرفت که کمک زیادی به موفقیت این تیم کرد. بازیکنانی مانند سرلک، عمری، مداحی، فرعباسی و... اما ما در شمس آذر نه پول آنها را داشتیم و نه نفرات آنها را... ما بازیکنانی را گرفتیم که همه جوان هستند. یک میلیارد هم هزینه نشد.

وی افزود: در کنارش دو بازیکن خوب مان را فروختیم تا ۳۰ درصد پول بازیکنان را بدهیم. من کمترین تاثیر را در موفقیت تیم شمس آذر داشتم اما بچه ها فوق العاده کار کردند. ۹۰ درصد این بازیکنان سابقه بازی در لیگ برتر و حتی بازی در ورزشگاه آزادی را نداشتند. اصلا نمی شود ملوان یا سایر تیم ها را با شمس آذر مقایسه کرد. بازی برابر ملوان هم یکی از تاکتیکی ترین بازی های ما بود. آنهم در شرایطی که تیم ملوان بازیکنان لازم را برای تغییرات تاکتیکی را در اختیار داشت. به طور نمونه اگر می خواست بازی مالکانه به نمایش بگذارد پورعلی و سرلک بودند. یا اگر رو به بازی بلند می خواست بیاورد سلیمانی، جعفری و فداکار بودند. این بازیکنان در بازی مستقیم خیلی تاثیر گذار هستند. برای استفاده از ضربات ایستگاهی هم بازیکنی مانند قاضی پور را در اختیار داشتند. یعنی ملوان برای تنوع تاکتیکی ابزار لازم را داشت اما ما با تدابیر لازم شرایط تاکتیکی شان را خراب کردیم. وقتی سعی در انتقال توپ از دفاع به حمله داشتند سعی کردیم کارشان را خراب کنیم.
سرمربی موفق تیم شمس‌آذر اضافه کرد: تیم ملوان در نیم فصل با جذب بازیکنانی قدرت خود را به طور محسوسی افزایش داد اما ما دو تا از بهترین بازیکنان خودمان را فروختیم تا ۳۰ درصد پول سایر بازیکنان را بدهیم در کنار آن سه بازیکن دیگر خود به نام های سعید کریمی، عرفان قهرمانی و مصطفی احدی را هم رد کردیم تا بودجه مان پایین بیاید. برای هزینه ها تیم شمس آذر سقف بودجه که هیچ کف بودجه هم نبودیم. کل مجموعه ما ۴۰ میلیارد تومان هزینه نکرده است این پول یک بازیکن فلان تیم است.

دقیقی درباره اینکه با توجه به حضور تیم شمس آذر در رده ششم جدول در سه بازی آینده با چه انگیزه ای به میدان خواهند رفت گفت: ما کار حرفه ای خودمان را می کنیم. سه بازی پیش رو داریم. با قدرت پیش می رویم. انگیزه خودمان را حفظ می کنیم و بازی با کیفیت را ارائه خواهیم داد. در مباحث فوتبالی به اهداف خودمان که تثبیت جایگاه مان بود رسیدیم. می رویم که بازی خودمان را به بهترین شکل انجام دهیم.

دقیقی با بیان این مطلب که بعد از این سه بازی باقی مانده از لیگ قراردادش با تیم شمس آذر به اتمام می رسد تاکید کرد: اگر در کشورهای مثل فرانسه، انگلیس یا اسپانیا تیمی با شرایط شمس آذر می توانست چنین نتایجی بگیرد و چنین عملکردی داشته باشد حتما یک کار گروهی تشکیل می شد و دلایل به دقت بررسی می شد. ضمن احترام به اقای قلعه نویی عزیز اعتقاد دارم حق تیم شمس آذر بیشتر از یک بازیکن است که به تیم ملی دعوت شود. امیدوارم در آینده بازیکنان بیشتری از تیم ما به تیم ملی دعوت شود. اما بحث اصلی ام این است که در موفقیت تیم شمس آذر تمام ارکان باشگاه، کادرفنی و بازیکنان کمک کردند ولی اگر به طور مثال در انگلیس تیم کریستال پالاس چنین نتایجی را در لیگ انگلیس می گرفت مطمئنا مربی اش سال بعد کاندیدای مربیگری منچستر یونایتد یا منچستر سیتی می شد. همانطور که الان مربی بنفیکا پرتغال کاندیدای مربیگری لیورپول است یا مربی فاینورد کاندید سرمربیگری لیورپول شده است.

او اضافه کرد: فوتبال ایران هم بیشتر روی تیم شمس آذر تحلیل داشته باشد. تیمی که با یک عده بازیکن جوان توانسته چنین نتایجی بگیرد. تیمی که توانسته در کنار تیم های مانند سپاهان، تراکتور و گل گهر با آن همه هزینه و امکانات قرار بگیرد. اگر هم در نیم فصل تقویت می شدیم و بازیکنان کلیدی مان را از دست نمی دادیم می توانستیم سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را هم دریافت کنیم.

دقیقی درباره اینکه چه دلایلی باعث شد تیم هایی مانند سپاهان و تراکتور که در نیم فصل اول خیلی خوب کار کرده بودند در نیم فصل دوم دچار افت شوند گفت:: من نمی خواهم درباره مربی خارجی حرف بزنم. یک ذهنیت غلطی در ایران وجود دارد. توجه داشته باشید مربی با کیفیت خارجی به ایران نمی آید. مربی خوب خارجی اولویت اولش حضور در تیم های اروپایی است. بعد کشورهای عربی و بعد از آن کشورهای شرق آسیا. اگر کار در این کشورها مهیا نشد بعد به ایران می آیند. یعنی همه دورها را زده بعد به ایران آمده است. تیمی مانند سپاهان با آن همه مهره و امکانات می بینید چه اتفاقاتی برایش افتاد.

او درباره اینکه از بین تیم های استقلال و پرسپولیس کدام تیم شایسته قهرمانی لیگ برتر در فصل جاری است گفت: هر دو تیم شایسته کسب عنوان قهرمانی هستند. رقابت خیلی نزدیک است. البته سبک بازی پرسپولیس با استقلال متفاوت است. استقلال با ارائه بازی فیزیکی از لحاظ میانگین قدی بازیکنانش بالاترین است و برای همین هم روی ارسال ها بهتر کار می کند و در مقابل کمترین گل خورد را هم روی ضربات ایستگاهی دارد. یکی از ابزار رسیدن به گل در فوتبال هم ارسال سانترها است و این شیوه به استقلال کمک کرده است. استقلال بسته هم بازی می کند اما پرسپولیس بازیسازی می کند. نفراتش برمبنای کارهای تاکتیکی ارنج می شود. به نظرم رقابت برای قهرمانی تا روز آخر ادامه خواهد داشت. البته در این بین شانس هم اهرمی است که بتواند در رسیدن تیمی به عنوان قهرمانی تاثیر گذار باشد.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1906141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =