ریزشِ سنگین آراء نمایندگان ابقا شده تهران در پارلمان دوازدهم / روزهای سخت قالیباف در راه است... +جدول

پرونده انتخابات مجلس دوازدهم در حالی در تهران بسته شد که هم نمایندگان ابقا شده در پارلمان آینده ریزش رأی سنگینی داشتند هم طیف بندی سیاسی با تغییر محسوسی همراه شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پرونده دور دوم انتخابات مجلس دوزادهم بسته شد و تکلیف ۴۵ کرسی خالی پارلمان آینده مشخص شد. پیش‌تر در دور اول انتخابات مجلس که در ۱۱ اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، ۲۴۵ منتخب به مجلس راه پیدا کرده بودند و در دور دوم هم ۴۵ منتخب از ۲۲ حوزه انتخابیه راهی خانه ملت شدند.

در این میان، مهمترین حوزه انتخابیه در دور دوم انتخابات حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات بود که ۱۴ نفر از کاندیداهای این حوزه در دور اول انتخابات در زمره منتخبین مجلس دوازدهم قرار گرفتنه بودند و تکلیف ۱۶ کرسی دیگر آن روز جمعه ۲۱ اردیبهشت مشخص شد.

ریزش سنگین آراء نمایندگان ابقا شده

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات در انتخابات مجلس دوازدهم در تهران، ریزش شدید آرای نمایندگانی است که سابقه حضور در مجلس فعلی را دارند. هر چند که انتخابات مجلس یازدهم نیز در فضای سرد و با مشارکت کم مردم شکل گرفت اما محمدباقر قالیباف توانسته بود با کسب ۱۲۶۵۲۸۷ رأی، جایگاه اول را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که در این دوره محمود نبویان، یکی از چهره‌های تندرو و عضو جبهه پایداری توانست به عنوان نفر اول تهران، ۵۹۷.۷۷۰ رأی را کسب کند.

یا در نمونه ای دیگر از مقایسه آرا بین این دوره و دوره گذشته، در انتخابات مجلس یازدهم احمد نادری با ۷۸۳.۵۴۵ رأی، عبدالحسین روح الامینی با ۷۷۹.۴۷۹، سید نظام‌الدین موسوی با ۷۷۸.۶۱۸ رأی و زهره الهیان ۷۷۳.۲۶۳ رأی به ترتیب جایگاه شانزدهم تا نوزدهم را به خود اختصاص داده بودند اما در این دوره، جایگاه شانزدهم به بیژن نوباوه وطن با ۲۷۱.۰۹۴ رأی رسید. محمد سراج با ۲۴۸.۹۲۷ رأی، ابوالفضل ظهره‌وند با ۲۳۹.۷۱۹ رأی و حسین صمصامی با ۲۳۶.۹۲۱ رأی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

همچنین عزت الله اکبری تالارپشتی، نفر سی‌ام تهران در انتخابات ۹۸، توانسته بود ۶۴۲.۲۴۱ رأی به دست بیاورد اما علیرضا سلیمی در انتخابات مجلس دوازدهم فقط ۱۹۸.۸۳۵ رأی کسب کرد.

کدام نمایندگان ابقا شدند؟

مقایسه آراء نمایندگان فعلی تهران در مجلس یازدهم با منتخبان تهران در مجلس دوازدهم حکایت از آن دارد که ۱۳ نماینده فعلی تهران راهی مجلس آینده شدند. برهمین اساس محمدباقر قالیباف، محمود نبویان، سیدرضا تقی‌پور، مرتضی آقاتهرانی، روح‌الله ایزدخواه، اسماعیل کوثری، علی یزدی‌خواه، علی خضریان، مالک شریعتی، بیژن نوباوه‌وطن، احمد نادری، سمیه رفیعی و عبدالحسین روح‌الامینی از نمایندگانی هستند که در سمت خود ابقا شدند.

همچنین مصطفی آقامیرسلیم، الیاس نادران، سیدمحسن دهنوی، اقبال شاکری، ابوالفضل عمویی، مجتبی توانگر، محسن پیرهادی، زهره الهیان، مهدی شریفیان، غلامحسین رضوانی، عزت الله اکبری تالارپشتی، سیدرضا تقوی، فاطمه قاسم پور و مجتبی رضاخواه از جمله نمایندگانی هستند که در مجلس آینده حضور ندارند.

علیرضا سلیمی نیز که نماینده تهران در این مجلس آینده است، در مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه محلات در مجلس حضور دارد. ابراهیم عزیزی نیز نماینده کرمانشاه در مجلس یازدهم است که در مجلس آینده بر کرسی نمایندگی تهران تکیه می زند.

۹ نماینده جدید تهران در پارلمان

همچنین، در میان منتخبان مردم تهران، کامران غضنفری، امیرحسین ثابتی منفرد، محمد سراج، ابوالفضل ظهره‌وند، حسین صمصامی، پیمان فلسفی، مرتضی محمودی، زینب قیصری و مجتبی زارعی برای نخستین بار ردای نمایندگی بر تن کرده و در قوه مقننه حضور پیدا خواهند کرد.

روزهای سخت قالیباف در راه است...

اما نتایج حاصل شده در حوزه انتخابیه تهران و دست بالای امنا در کرسی های نمایندگی پایتخت، را می توان شوک سنگینی به شورای ائتلاف و مشخصا قالیباف و حدادعادل دانست. قالیباف که تلاش زیادی کرده بود تا طیفی از یاران نزدیک خود را در لیست شانا - پایداری قرار دهد در نهایت نتیجه حاصل شده آن چیزی نبود که او تصور می کرد.

حضور پررنگ مخالفان او در مجمع نمایندگان تهران از یک سو و کلیت مجلس از سوی دیگر، کار قالیباف در مجلس دوازدهم را سخت و پیچیده خواهد کرد. اولین گام نیز انتخابات هیات رئیسه مجلس است و قالیباف برای جمع کردن رأی برای تکرار ریاستش بر پارلمان روزهای سختی را پیش رو خواهد داشت.

* در جدول زیر اسامی و میزان آرای منتخبان انتخابات دوازدهم در تهران در مقایسه با انتخابات مجلس یازدهم آمده است؛

نمایندگان مجلس یازدهم

آراء

منتخبان مجلس دوازدم

آراء

محمدباقر قالیباف

۱.۲۶۵.۲۸۷

سیدمحمود نبویان

۵۹۷.۷۷۰

مصطفی آقامیرسلیم

۸۹۲.۳۱۸

امیرحسین ثابتی

۴۸۷.۹۸۲

مرتضی آقاتهرانی

۸۶۸.۰۲۵

حمید رسایی

۴۸۵.۷۱۱

الیاس نادران

۸۴۱.۹۵۶

محمدباقر قالیباف

۴۴۷.۹۰۵

سیدمحسن دهنوی

۸۲۹.۲۹۲

رضا تقی‌پور انوری

۴۲۴.۹۴۵

سیدمحمود نبویان

۸۲۹.۲۹۲

روح‌الله ایزدخواه

۴۰۷.۳۰۳

سیداحسان خاندوزی

۸۰۱.۶۹۶

مرتضی آقاتهرانی

۴۰۵.۷۰۷

اقبال شاکری

۷۹۵.۲۱۱

منوچهر متکی

۴۰۴.۶۱۵

ابوالفضل عمویی

۷۹۲.۹۶۴

اسماعیل کوثری

۳۸۶.۷۷۳

بیژن نوباوه وطن

۷۹۲.۵۶۵

مهدی کوچک‌زاده

۳۶۶.۲۱۶

مجتبی توانگر

۷۸۹.۹۱۳

علی یزدی خواه

۳۳۳.۳۰۸

فاطمه رهبر ۱۳۹۸(فوت شد)

۷۸۷.۴۸۵

علی خضریان

۳۳۳.۱۰۳

اسماعیل کوثری/میان دوره ای ۱۳۹۹

۳۴۵.۶۴۵

محسن پیرهادی

۷۸۵.۴۵

مالک شریعتی

۳۳۱۵۱۰

روح الله ایزدخواه

۷۸۴.۴۵۶

کامران غضنفری

۳۱۶۳۷۴

احمد نادری

۷۸۳.۵۴۵

بیژن نوباوه وطن

۲۷۱.۰۹۴

عبدالحسین روح الامینی

۷۷۹.۴۷۹

محمد سراج

۲۴۸.۹۲۷

سیدنظام الدین موسوی

۷۷۸.۶۱۸

ابوالفضل ظهره وند

۲۳۹.۷۱۹

زهره الهیان

۷۷۳.۲۶۳

حسین صمصامی

۲۳۶/۹۲۱

مالک شریعتی نیاسر

۷۶۸.۱۳۹

زهره لاجوردی

۲۳۰.۰۳۳

مهدی شریفیان

۷۵۳.۳۰۷

احمد نادری

۲۲۷.۷۳۶

سیدرضا تقوی

۷۵۳.۳۰۷

ابراهیم عزیزی

۲۲۵.۶۰۷

سمیه رفیعی

۷۴۲.۹۷۵

سمیه رفیعی

۲۲۲.۵۴۴

سیدعلی یزدی خواه

۷۴۲.۳۹۴

پیمان فلسفی

۲۱۸.۹۱۰

علی خضریان

۷۴۰.۰۳

ابوالقاسم جراره

۲۱۸.۷۷۱

رضا تقی پور انوری

۷۲۸.۲۳۸

مرتضی محمودی

۲۱۱.۸۶۰

فاطمه قاسم پور

۷۲۶.۰۰۷

مجتبی رحمان دوست

۲۱۱.۱۶۹

مجتبی رضاخواه

۷۲۳.۷۲۹

عبدالحسین روح‌الامینی

۲۰۰.۸۶۵

زهره سادات لاجوردی

۷۱۴.۹۳۱

مجتبی زارعی

۲۰۰.۳۸۰

غلامحسین رضوانی

۷۱۱.۶۰۸

زینب قیصری

۱۹۹.۲۸۰

عزت الله اکبری تالارپشتی

۶۴۲.۲۱۴

علیرضا سلیمی

۱۹۸.۸۳۵

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1905305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =