۰ نفر
۲۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۲

زره‌پوش‌های جدید نیروی نظامی انگلستان، سپری مملو از حفره‌های متعدد دارند

دانشمندان وزارت دفاع بریتانیا برای حفاظت از افراد ارتش، ماشین زرهی فوق‌العاده سختی اختراع کرده‌اند که این قابلیت را مدیون حفره‌های زیاد روی سطحش است. جزئیات مربوط به این زره‌پوش سخت که سوپربینیت (Super Bainite) نامیده می‌شود، در سمینار هورایزن دانشگاه کمبریج مطرح شده است.

به گفته‌ پروفسور پیتر براون، مدیر گروه تحقیقاتی وزارت دفاع، حفره‌های این زره‌پوش به منحرف کردن گلوله‌های شلیک شده به سمت آن کمک می‌کنند. وی که در آزمایشگاه فناوری و علوم دفاعی،DSTL، واقع در پورتون‌داون مشغول به کار است، می‌گوید: «نمی‌خواستم اولین کسی باشم که چنین پیشنهادی می‌دهد. نباید به آن‌ها به عنوان حفره فکر کنید، بلکه باید آن‌ها را یک لبه ببینید. وقتی گلوله با لبه‌ای برخورد کند، منحرف می‌شود و از یک پرتابه بُرنده به قطعه‌ای کند تبدیل می‌شود که به مراتب راحت‌تر متوقف می‌شود. این‌چنین می‌توان عملکرد شلیک زره‌پوش را دوبرابر و وزن آن را نصف کرد.»

راز ساخت این فولاد، در طراحی دقیق عملیات حرارتی است که می‌تواند ساختار ریزمقیاس فولاد را تغییر دهد و آن را به حالت بینیت (bainite) برساند که از دهه‌ 1930 شناخته شده است. در این فرآیند، فولاد را که پیش ‌از این تا دمای 1000 درجه سانتی‌گراد داغ شده، تا دمای 200 درجه سانتی‌گراد خنک می‌کنند و پیش ‌از رساندن به دمای اتاق، آن را برای مدتی در این دما نگه می‌دارند.

در این روش سنتی، فولاد را به مدت 2 هفته در دمای حدود 200 درجه نگه می‌دارند تا به استحکام لازم برای مقاومت در برابر شلیک برسد. این فرآیند از نظر اقتصادی بسیار کند است؛ اما در فرآیند تولیدی جدید که با همکاری دانشمندان دی.اس.تی.ال و شرکت تولید فولاد کروس (Corus) ابداع شده، می‌توان با هزینه‌ و زمان کم‌تری به آلیاژ مورد نظر دست یافت.

سوپربینیت قدرت استثنایی خود را در طول فرآیندی جدید در دمای پایین که سخت‌سازی همدما خوانده می‌شود، به دست می‌آورد. در سخت‌سازی همدما، پژوهشگران با تغییر دمای 200 درجه به 250 درجه سانتی‌گراد، زمان گرمادهی را به هشت ساعت رسانده‌اند. ورقه‌های این زره‌پوش در آزمایش‌های پرتاب گلوله در طیف شلیک ارتش انگلستان، عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند. فناوری جدید، قابلیت تولید نوعی فولاد زرهی بومی را به بریتانیا می‌دهد که منافع صنعتی فراوانی در پی خواهد داشت.

پروفسور براون هم‌چنین در گفتگو با خبرنگار بی‌بی‌سی، جزئیاتی را در مورد پژوهش‌های حاضر روی مواد دیگر با قابلیت استفاده نظامی ارایه داد. مهم‌ترین آنها، فرآیندی صنعتی به نام کلستریزینگ (Kolsterising) است که می‌تواند با حفظ قابلیت خم شدن یا تغییر شکل یافتن و بدون شکست، سختی سطح فولاد ضدزنگ را به 2 برابر سوپربینیت برساند. محصول جدید به سختی سرامیک و شکل‌پذیری آهن خواهد بود. به گفته‌ وی، این کار در واقع تعریف فولاد را تغییر می‌دهد.

 ترجمه: بهنوش خرم‌روز - بی‌بی‌سی - 5 ژانویه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =