۰ نفر
۱۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۴

روانشناسان معتقدند روزی فرا‌می‌رسد که باید قبل از برگزاری امتحانات از دانش‌آموزان تست‌های شبیه به دوپینگ گرفته شود.

روانشناسان معتقدند روزی فرا‌می‌رسد که باید قبل از برگزاری امتحانات از دانش‌آموزان تست‌های شبیه به دوپینگ گرفته شود تا مطمئن شویم این دانش‌آموزان برای بهبود کارایی علمی خود از داروهای افزایش هوش استفاده نکرده باشند.

وینس کاکیک از دانشگاه سیدنی در این باره گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد هر روز تعداد دانش‌آموزانی که برای افزایش نمرات خود از این داروها استفاده می‌کنند افزایش پیدا می‌کند و این موضوع نگرانی‌های زیادی را در بین پزشکان و دست‌اندرکاران آموزشی به وجود آورده است.

گویا این داروها در مرحله اول برای درمان بیماری‌هایی مانند بیش‌فعالی و بیماری‌های ذهنی طراحی شده بودند اما هم‌اکنون از آن‌ها با اهداف دیگری استفاده می‌شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهد هم‌اکنون نزدیک به یک چهارم نوجوانان و جوانان انگلیسی برای بهبود عملکرد خود در مدرسه و دانشگاه از این داروها استفاده می‌کنند.

کاکیک در این باره گفت: شاید بیان این موضوع کمی خنده‌دار باشد اما اگر این روند به همین صورت ادامه پیدا کند شاید مجبور شویم در آینده نزدیک برای پیشگیری از مصرف داروهای افزایش‌دهنده توانایی هوشی دانش‌آموزان مجبور شویم قبل از شروع امتحانات از آن‌ها تستی شبیه به آزمایش دوپینگ که هم‌اکنون از ورزشکاران گرفته می‌شود بگیریم.

در حال حاضر بحث‌های زیادی بین پزشکان در مورد مصرف این داروها به وجود آمده است. گروهی از پزشکان معتقدند مصرف این داروها می‌تواند عملکرد دانش‌آموزان را بهبود ببخشد در حالی که گروه دیگری از پزشکان معتقدند این داروها می‌توانند خطرات اجتماعی و سلامتی زیادی را به همراه داشته باشند.

جان هاریس از دانشگاه منچستر در این باره گفت: به اعتقاد من در صورتی که از این داروهابه شیوه مطمئن و اصولی استفاده کنند می‌تواند فواید زیادی برای دانش آموزان به همراه داشته باشد.

استفاده از این داروها در زمینه ورزشی درست نیست، اما در مورد تحصیلات اوضاع کمی متفاوت است. یک دانش آموز برای موفقیت در تحصیل می‌تواند دست به کارهای زیادی بزند. برای مثال یک فرد می‌تواند معلمان خصوصی زیادی داشته باشد، در مدارس گران‌تر و بهتری ثبت نام کند و حتی اطلاعات را از فرد دیگری سرقت کند.

بنابراین ممکن است در حق افرادی که به دلایل مالی دسترسی چندانی به این امکانات ندارند ظلم شود. اما از سوی دیگر تعدادی از دانشگاه‌ها نسبت به عوارض مصرف نادرست این داروهابه دانش‌آموزان خود هشدار داده‌اند.

تحقیقات نشان می‌دهد فروش این گونه داروها رفته رفته در حال تبدیل شدن به بازار سیاه است و در صورتی که فردی به صورت غیراصولی و بدون نظارت پزشکان این داروها را مصرف کند ممکن است سلامت خود را با خطرات جدی روبه رو کند.

مصرف بیش از حد این داروها ممکن است منجر به افزایش بیش از اندازه ضربان قلب و به هم خوردن سازوکار طبیعی بدن شود. این داروها می‌توانند خطر افسردگی را در نوجوانان افزایش داده و حتی باعث حملات قلبی شوند.

این داروها هم‌چنین می‌توانند منجر به بی‌خوابی‌های مزمن و ناهنجاری‌های رفتاری شوند که همه این عوارض بسیار نگران‌کننده و خطرناک هستند.

بی‌بی‌سی، 1 اکتبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =