۰ نفر
۱۹ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۷

نگاهی به عملکرد فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در عراق

ژنرال ریموند اودیرنو ،یکی از بانیان اعدام صدام حسین طی دوران اقامت کوتاه خود در عراق درسال 2003 به خشونت مشهور بوده و امروز ماموریت دارد تا ارتش آمریکا را برای عقب نشینی از عراق که تا ژانویه2012پیش بینی شده آماده کند.

از دید نظامی عقب نشینی به شیوه صحیح و درست ،عملیاتی است که به مراتب سخت تر از حمله است.اما کاخ سفید با انتخاب اودیرنو،یک نظامی را جانشین یک دیپلمات می کند ، ژنرال ریموند اودیرنو که در سپتامبر گذشته جانشین ژنرال پترائوس در رأس نیروهای آمریکایی شد،نه فیزیک مناسب ونه درایت کافی برای این ماموریت را دارد .این غول دومتری خشن درطول عملیاتهای پترائوس به خوبی ثابت کرده بود که توانایی لازم برای اعمال سیاستهای خشن درعراق را دارد . درحال حاضر او ماموریت دارد تا در دوران ریاست جمهوری اوباما نیروهای آمریکایی را با موفقیت و کمترین خسارت عقب نشینی دهد.

هر چند که در توافقنامه منعقده میان بغداد و واشنگتن مقرر گردیده که نیروهای آمریکایی تا ژانویه 2012 باید عراق را ترک کنند اما هنوز با گذشت بیش از یک ماه از امضای توافقنامه هنوز جزئیات آن مشخص نشده است . گفتنی است عملیات عقب نشینی نیاز وافری به انعطاف،نرمی ودرایت خاصی دارد و انتخاب اودیرنو به توجه به خصوصیات وی امری اشتباه به نظر می رسد. او نیروهای تحت فرمانش در طول اقامت درسال 2003،در راس لشگر چهارم پیاده نظام ،در رمادی و تکریت زادگاه صدام حسین،دست به خشونتهای زیادی زدنند ،آنها در این مناطق با استفاده از آتش توپخانه های خود در مناطق شهری خسارات زیادی را به بار آوردند و تعداد زیادی از زندانیان را به ابوغریب انتقال دادند.

تاکید براستفاده از ضربات پا در حمله به خانه ها یکی از خصوصیات اودیرنو بود که در آن زمان سبب شهرت وی شده بود. شیوه های اودیرنو همواره از سوی بسیاری مورد انتقاد قرار گرفته و  نه تنها آرامش را در بخش کوچکی از عراق به همراه نیاورد،بلکه ناآرامی ها را نیز در عراق تشدید کرد.

زمانی که او در سپتامبر 2006 به عراق بازگشت ،جنگ مدنی در اوج خود رسیده بود و آمار کشته شدگان سربازان آمریکایی در این کشور به طرز چشمگیری افزایش  یافت.در حالیکه گزارش کمیسیون کنگره آمریکا عقب نشینی سریع نیروهای آمریکایی را اعلام کرده است اما بسیاری از سیاستمداران درخصوص انتخاب اودیرنو برای انجام این مأموریت معترض اند.

حال این سول مطرح است که آیا او این بار با بازگشت به عراق تغییر کرده است آیا ضربه وارده به پسرش تغییراتی را دراو ایجاد کرده و یا اینکه او همچنان غول خشن آمریکایی است.پسر او،تونی اودیرنو فرمانده لشگر سواره نظام نیروهای آمریکایی در سال 2004 دربغداد یکی از دستان خود را در از دست داد.علیرغم این ضربه سنگین تا کنون هیچ تغییری در اودیرنو و شیوه های او مشاهده نشده است .

در مجموع تجربیات نظامی نیروهای آمریکایی در طول سالها حضور در عراق ثابت کرده است که استفاده از زور و خشونت نه تنها آرامش را به ارمغان نخواهد آورد بلکه سبب تشدید ناآرامی ها نیز خواهد شد.

علیرغم همه انتقاداتی که به اودیرنو وارد است برخی نیز شیوه های او را می ستایند؛نشریه آمریکایی ویکلی استاندارد اخیرا با چاپ مقاله ای سیاستهای او را ستوده و وی را با ژنرال آیزنهاور مقایسه کرده است.قطعا این تعریف با توجه به شکست های اودیرنو کمی اغراق است. در هر حال او هم اکنون جانشین پترائوس بوده و مأموریت وی از حساسیت فوق العاده ای برخوردار است و در صورتی که تغییری در رویکرد خود ایجاد نکند باید منتظر تشدید خشونتها در عراق باشیم.

فیگارو 8 ژانویه 2009 /مترجم:زهرا خدایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =