۰ نفر
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
فعالیت ۱۳۱ آزمایشگاه در چهارمحال و بختیاری

رئیس اداره امور ازمایشگاه های دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری از فعالیت ۱۳۱ آزمایشگاه دولتی و خصوصی در سطح استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ازچهارمحال وبختیاری ، دکتر کورش حیدری در تشریح این خبر اظهار داشت: در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ۱۳۱ آزمایشگاه شامل آزمایشگاه های تحت پوشش معاونت درمان و بهداشت در کل استان وجود دارد که ۹۳ آزمایشگاه دولتی در حوزه بهداشت و ۳۸ آزمایشگاه در حوزه درمان (۲۴ ازمایشگاه خصوصی و ۱۴ ازمایشگاه دولتی و غیردولتی) فعال است.

وی افزود: حدود ۵۰۰ نیروی آزمایشگاهی تحت پوشش در مراکز دولتی وظیفه صدور و تمدید پروانه های بهره برداری ، پروانه های مسئولان فنی ، جابجایی آزمایشگاه ها و نظارت بر حسن عملکردها و شکایات احتمالی، انجام ممیزی دوره ای آزمایشگاه ها چند بار در سال ، آموزش مداوم، تقسیم نیروهای طرح نیروی انسانی، نقل و انتقالات پرسنل آزمایشگاه های دانشگاه و رسیدگی به شکایات احتمالی از آزمایشگاه ها و کنترل کیفی تجهیزات و کیت ها را به عهده دارد.

دکتر حیدری تصریح کرد: با توجه به وسعت منطقه ای، پراکندگی برخی از این آزمایشگاه ها بویژه در شهرستان لردگان و اردل با تجمیع آزمایشگاه ها و تقویت و استقرار شبکه ارجاع خدمات آزمایشگاهی و تعیین نقشه خدمت، مشکلات خدمات رسانی به گیرندگان خدمت تا حدودی مرتفع شده است.

وی با اشاره به اهمیت آموزش به عنوان یکی از ارکان اصلی ارتقاء خدمات آزمایشگاهی، همگام بودن با علوم روزآزمایشگاهی و تاکید براهمیت آموزش در ایمنی، مستند سازی و کنترل کیفی (داخلی و خارجی) را از اهم اهداف فعالیت ها عنوان کرد.

دکتر حیدری افزود: در زمینه تجهیزات تخصصی همه آزمایشگاههای دولتی دارای دستگاههای اتوآنالایزر بیوشیمی و سل کانترخون شناسی می باشند

وی اضافه کرد: همچنین در زمینه تجهیزات بخش های هورمون شناسی، همه آزمایشگاههای خصوصی استان دارای تعداد مناسبی از دستگاه های سیستم الکتروکمی و کمی لومینسانس و الایزا ریدر می باشند.

دکتر حیدری تصریح کرد: آزمایشگاه مرجع دانشگاهی دارای تجهیزات فوق تخصصی مانند الایزای تمام اتوماتیک و کاپیلاری الکتروفورز برای تشخیص بیماران مبتلا به اختلالات کبد-کلیه و نیز جهت مراجعین بویژه مشکوک به بیماری تالاسمی است.

وی چالش های موجود را علاوه بر کمبود پرسنل بویژه در شهرستانهای دور دست مانند شهرستان لردگان و اردل، عدم وجود فضای فیزیکی مناسب و استاندارد در برخی آزمایشگاهها، نا کافی بودن بودجه خرید تجهیزات آزمایشگاهی، کم توجهی به موضوع نگهداشت تجهیزات، ضعف خدمات پس از فروش توسط شرکتهای تجهیزاتی پشتیبان، موجود نبودن دستگاه Back up یا پشتیبان خصوصاً تجهیزات کلیدی به عنوان معضلات سیستم آزمایشگاهی بیان کرد.

دکتر حیدری یادآور شد: آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت نقش بسیار مهم و موثری در جلوگیری از ورود تجهیزات بی کیفیت و ارزیابی مستمر عملکرد شرکت ها جهت ارتقاء اعتماد مصرف کننده دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1900522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =