جام جم نوشت:

اگر در نشست خبری انجمن داروسازان ایران برخی مسوولان، همچنان به پرده‌پوشی ادامه می‌دادند، شاید امروز خبرنگار‌ان و در نهایت مردم، نمی‌دانستند که چرا تعرفه داروخانه‌ها با گذشت 9 ماه از سال هنوز اعلام نشده است یا هر سال یک میلیارد عدد قرص استامینوفن کدئین در کشور تولید می‌شود که این تولید انبوه سبب‌ قاچاق دارو به خارج از کشور شده است.


اما در این نشست خبری که روز گذشته برگزار شد، رای بر پرده‌پوشی نبود و همین باعث شد داروسازان از مسائل و مشکلاتی بگویند که کمتر در نشست‌های خبری پیشین مطرح شده بود.


دکتر علی مدرسی، رئیس انجمن داروسازان تهران یکی از کسانی بود که دیروز به بیان مشکلات داروخانه‌داران پرداخت و هشدار داد، اقتصاد داروخانه‌ها فلج است و گرچه سال‌هاست مشکلات جامعه داروسازی مطرح می‌شود، نمی‌دانیم که چرا نمی‌توان راه‌حل این معضلات را پیدا کرد، در حالی که مشکل داروخانه‌ها، مشکل همه جامعه است.


این که چرا داروخانه‌ها معمولا نسخه‌های بیمه‌ای را با تردید می‌پیچند، هم معمایی بود که مدرسی در این نشست، دلیل آن را تاخیر صندوق‌های بیمه‌ای در پرداخت طلب داروخانه‌ها عنوان کرد: «صندوق‌های بیمه و در راس آنها تامین اجتماعی مشکلاتی را در زمینه نسخه‌پیچی ایجاد کرده‌اند و قدمی برای حل این مشکلات که در نهایت به نفع بیماران تمام می‌شود، برنمی‌دارند.»


براساس گفته‌های رئیس انجمن داروسازان تهران، در حال حاضر سود داروی خارجی 10 و داروی ایرانی 16/9 درصد است و این سود اندک سبب می‌شود داروسازان بیش از آن که دغدغه ارائه خدمات مناسب به بیماران را داشته باشند، نگران تامین هزینه‌های داروخانه‌های خود باشند. این که سود داروها، کفاف هزینه‌های داروخانه‌ها را نمی‌دهد، نکته‌ای بود که دکتر رهبر مژدهی‌آذر، رئیس انجمن داروسازان ایران در این نشست بر آن تاکید کرد. او گفت: در چنین شرایطی تعرفه خدمات دارویی بعد از گذشت 9 ماه از سال هنوز اعلام نشده است.


یک میلیارد قرص استامینوفن کدئین

در بخش دیگری از این نشست خبری، دکتر احمد رهنمای‌چیت‌ساز، نایب‌رئیس انجمن داروسازان تهران به مسوولان هشدار داد که قیمت پایین دارو در کشور سبب قاچاق آن به خارج و افزایش مصرف خودسرانه آن توسط مردم می‌شود و در این باره توضیح داد: به عنوان نمونه آمپول دگزامتازون که حاوی کورتن است بیش از سایر آمپول‌ها در کشور تولید می‌شود و استامینوفن کدئین که حاوی مخدر است، بیش از سایر قرص‌ها (سالانه یک میلیارد عدد) در کشور تولید می‌شود.


به گفته او سود داروهای تولید داخل در گذشته 5‌/‌21 درصد بود که پس از انقلاب به 5‌/‌17 درصد کاهش یافت و پس از مدتی از 5‌/‌17 به 5‌/‌16 درصد کاهش یافت. در حالی که باید به علت عرضه داروهای ژنریک به مردم، یک درصد به سود قبلی دارو اضافه می‌شد.


نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران با طرح این پرسش که چرا در شرایطی که همه کالاها در حال گران شدن است، قیمت 97 درصد از داروها کاهش یافته است، گفت: این کار باعث کاهش گردش مالی دارو شده است. هم‌اکنون گردش دارویی ایران در یک سال 5‌/‌3 میلیارد دلار بوده، آن هم در شرایطی که گردش صنایع دارویی ترکیه سالانه 14 میلیارد دلار است.


او نیز همچون رئیس انجمن داروسازان تهران، بخشی از سخنانش را به موضوع نبود همکاری کافی از سوی صندوق‌های بیمه‌ای با داروخانه‌ها اختصاص داد و تاکید کرد: این صندوق‌ها باید در فاصله 2 هفته پس از فروش دارو، 60 درصد از مطالبات داروخانه‌ها را بپردازند، اما آنان بدهی‌های خود را به داروخانه‌ها، فقط تا مرداد پرداخت کرده‌اند و این کار باعث کاهش گردش مالی داروخانه‌ها می‌شود و بر عملکرد شرکت‌های پخش و صنعت دارویی نیز تاثیر منفی می‌گذارد.


رهنمای‌چیت‌ساز گفت: پیش از این کارخانجات داروسازی برای تهیه مواد اولیه LC باز می‌کردند، اما در حال حاضر آنان مجبور هستند با ارز آزاد به صورت حواله‌ای مواد مورد نیاز خود را تهیه کنند و این کار باعث وارد شدن فشارهای اقتصادی به این کارخانجات شده است.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =