پهپادهای انتحاری سپاه چرا زودتر از موشک ها به سمت اسرائیل پرتاپ شد؟ /ردپای موشک های کروز پاوه در عملیات وعده صادق

خبرگزاری تسنیم، در گزارشی به افشای ناگفته هایی از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل پرداخت و از تسلیحات مورد استفاده سپاه در این حمله روایت کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خبرگزاری تسنیم، در گزارشی به افشای ناگفته هایی از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل پرداخته است، بخشی از این گزارش را در ادامه می‌خوانید؛

سه نوع سلاح شامل پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک در این عملیات علیه دشمن مورد استفاده قرار گرفت که در واقع شاخه‌های اصلی تسلیحات تهاجمی نیروی هوافضای سپاه هم تلقی می شوند.

در میان آنها موشک کروز و پهپادهای انتحاری جوان‌ترین تسلیحات این نیرو در مقایسه با موشکهای بالستیک هستند که از سال ۱۳۶۳ در اختیار سپاه قرار دارد. این دو شاخه جدید، به صورت کاملاً بومی و توسط متخصصان و دانشمندان نیروی هوافضای سپاه در کمتر از دو دهه اخیر توسعه داده شده‌اند.

فوج اول حمله با پرتاب تعدادی پهپاد انتحاری صورت گرفته است. طبق تصاویر موجود، این پهپادها تماماً یا عمدتاً از نوع شاهد۱۳۶ با موتور ملخی بود که در سالهای اخیر شهرتی جهانی برای خود کسب کرده است.

این پهپادها با پرواز از خاک ایران باید مسیری بالغ بر ۱۰۰۰ کیلومتر را طی می‌کردند که با توجه به پوشش هوایی دشمن و بعد مسافت و سرعت پایین این پهپادها، استفاده از این سلاح برای ناظران سوال برانگیز شد.

می‌توان گمانه زنی کرد که سپاه در استفاده از این سلاح چند منظور داشته است. اولاً با ورود این فوج پهپادی به سمت دشمن، توان رهگیری هوایی مجموعه ائتلاف حامیان رژیم صهیونیستی مشغول پاکسازی آسمان در گستره وسیعی شد. این امر هم به نوعی عملیات ایذایی محسوب شده و هم سبب آشکار شدن توان واقعی آنها در کشف و رهگیری این پهپادها شد.

دوماً با توجه به طول زمان عملیات پهپادی، عملاً توان هوایی دشمن درگیر مقابله با پهپادها شده و دست آنها برای اجرای یک عملیات مقابله به مثل علیه سکوهای موشکی کشور به کمترین حد می رسد زیرا منطقاً کاستن از بار فعالیت رهگیری ممکن بود سبب فرار کردن تعدادی از پهپادها از سرزمینهای میانی و رسیدن به سرزمینهای اشغالی شود.

بدیهی است که منظور دیگر نهفته در پشت پرتاب ده‌ها فروند پهپاد، زدن اهدافی در صورت عبور موفق از لایه‌های دفاع هوایی پیش دستانه دشمن و شرکای او بوده است.

طبق اطلاعات موجود، سپاه در این حمله از پهپادهای انتحاری با موتور جت یعنی خانواده شاهد ۲۳۸ به عنوان نمونه شناخته شده و سایر انواع ناشناخته استفاده نکرده است. پهپادهای شاهد۱۳۶ از پرتابگرهای ثابت تکی، از پرتابگرهای متحرک خودرویی و نیز از پرتابگرهای کامیونی جعبه‌ای پرواز خود به سمت دشمن را آغاز کردند.

موج دیگری از حمله، شامل موشکهای کروز بوده است. بر اساس فیلم شلیک این موشکها، نیروی هوافضا از نسل اول موشکهای کروز پاوه که دارای بالهای ثابت هستند در این عملیات استفاده کرده است.

پرتاب این موشکها از پرتابگر متحرک کامیونی صورت گرفته است. این موشکها دارای یک موتور توربوجت نصب شده در قسمت بالایی بدنه بوده و برد بالای ۱۰۰۰ کیلومتر تا ۱۶۵۰ کیلومتر در انواع مختلف خود دارند.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1898063

برچسب‌ها