۰ نفر
۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
افشای راز نقاشی قدیمی توسط هوش مصنوعی/ عکس

نقاشی مشهور «مدونا دلا رزا» اثر نقاش برجسته ایتالیایی رافائل سانتی، مدت‌ها است که به خاطر چهره «سنت جوزف» که سمت چپ بالای تابلو قرار دارد، موردبحث قرارگرفته است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این چهره سنت جوزف، اثر رافائل سانتی نیست، حال هوش مصنوعی هم با نظر این کارشناسان موافق است.

تینا مزدکی: نقاشی مشهور «مدونا دلا رزا» اثر نقاش برجسته ایتالیایی رافائل سانتی، مدت‌ها است که به خاطر چهره «سنت جوزف» که سمت چپ بالای تابلو قرار دارد، موردبحث قرارگرفته است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این چهره سنت جوزف، اثر رافائل سانتی نیست، البته اثبات چنین ادعایی به شواهد گوناگونی نیازمند است. اکنون هوش مصنوعی به کمک محققان آمده و با تحلیل تابلو بر اساس الگوریتم‌های تعریف‌شده، به این نتیجه رسیده است که بخشی از این تابلو اثر دست رافائل سانتی نیست!

«حسن اوگیل» استاد محاسبات، با استفاده از تجزیه‌وتحلیل ویژگی آثار رافائل، هوش مصنوعی را به شکلی آموزش داد که بتواند با اطلاعاتی که از پالت رنگ، سایه‌ها، حتی جهت قلم‌مو و دیگر ویژگی‌هایی که این نقاش دارد، سبک او را به‌درستی تشخیص دهد. ازآنجایی‌که از یک هنرمند معمولاً اطلاعاتی در دسترس نیست و هوش مصنوعی نیز باید بر اساس اطلاعات دقیق آموزش داده شود؛ دانشمندان معماری از پیش آموزش‌دیده‌ای را که توسط Microscoft به نام ResNet۵۰ توسعه‌یافته بود، همراه با تکنیکی به نام ماشین بردار پشتیبان اصلاح کردند.

این روش در شناسایی نقاشی‌های رافائل ۹۸ درصد دقت خود را ثابت کرده بود. البته در این روش نقاشی‌ها به شکل کلی بررسی‌شده بودند، این بار دانشمندان تحلیل چهره‌های موجود در نقاشی را از این هوش مصنوعی خواستند. مدونا، کودک و سنت جان که چهره‌شان را در نقاشی می‌بینیم، همگی اثر دست رافائل هستند اما در مورد سنت جوزف این‌طور نیست. محققان می‌گویند پیش‌ازاین تصور می‌شد که رافائل به‌اندازه که برای سه چهره دیگر وقت گذاشته، برای کشیدن سنت جوزف وقت نگذاشته است.

افشای راز بزرگ نقاشی مشهور توسط هوش مصنوعی/ عکس

به گفته اوگیل، ابتدا آن‌ها فقط مدونا را بررسی کردند اما به نتیجه قطعی نرسیدند، درنهایت تمام جزئیات نقاشی را موردبررسی هوش مصنوعی قراردادند و درنهایت مشخص شد که چهره جوزف اثر دست رافائل نیست. ممکن است جولیو رومانو، یکی از شاگردان رافائل، چهره رافائل را کشیده باشد اما این نتیجه نیز به‌هیچ‌وجه قطعی نیست.

افشای راز بزرگ نقاشی مشهور توسط هوش مصنوعی/ عکس

امروزه با روی‌کار آمدن فناوری مدرن اسرار نقاشی‌های کلاسیک بسیاری آشکارشده‌اند اما این بار هوش مصنوعی با نتیجه‌گیری خود بار دیگر قدرت‌نمایی کرده است. احتمالاً نقاشی مدونا دلا رزا در سال‌های ۱۵۱۸ تا ۱۵۲۰ کشیده شده است؛ اما در اواسط دهه ۱۸۰۰ بود که منتقدان هنری شک کردند که تمام نقاشی‌های رافائل اثر دست خودش باشد.

درواقع اکنون درستی این حدس و گمان‌ها ثابت‌شده است، اما دانشمندان می‌گویند هوش مصنوعی در این ده به‌جای اثبات کردن چنین مسائلی، به هنرمندان کمک خواهد کرد. البته قرار نیست هوش مصنوعی افراد را بیکار کند و یا شغلشان را بگیرد، بلکه به کمک چنین نرم‌افزارهایی می‌توان فرایندها را ساده‌تر کرد.

منبع: sciencealert

۵۸۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1896961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =