امیرحسین مدرس خواننده «آلبوم خورشید» معتقد است در دوران صفویه که موسیقیدان‌های ما دچار حصر شدند، این تعزیه‌خوان‌ها و دراویش روضه‌خوان بودند که پرسه می‌زدند و ردیف‌های آوازی موسیقی ما را در کوچه و بازار می‌خواندند تا حفظ شود.

این خواننده که به مناسبت انتشار «آلبوم خورشید»در کافه خبر حضور یافته بود درباره ارتباط موسیقی و نوحه گفت: «سبک‌ها، لحن‌ها و نوحه‌هایی که مرحوم حاج اکبر ناظم خوانده و ابداع کرده در زمان خودش بدعت و نوآوری محسوب می‌شده، اما آن بدعت و نوآوری، خیلی با الان فرق می‌کرده. سیری که تاریخ نوحه‌خوانی ما پشت سر گذاشته ـ با استناد به تاریخ و سرگذشت موسیقی ایران دارم عرض می‌کنم که هم مرحوم استاد خالقی نوشته و هم مرحوم حسن مشحون ـ موسیقی ما وامدار روضه‌خوانان و تعزیه‌خوانان است.»
او تاکید کرد: «این چیزی نیست که بشود انکارش کرد و حتی تجزیه و تفکیک کرد. یعنی بگوییم موسیقی آیینی ما مداحی و تعزیه‌خوانی است و با یک نوع نقد منفی و نگاه منفی به آن نگاه بکنیم و بعد بگوییم موسیقی اصیل و سنتی ما یک چیز دیگر است.»
مدرس در ادامه افزود: «در همین سندهایی که عرض کردم، به خوبی ذکر شده که به خصوص در دوران صفویه که موسیقیدان‌های ما دچار حصر شدند، این تعزیه‌خوان‌ها و دراویش روضه‌خوان بودند که پرسه می‌زدند و این ردیف‌های آوازی موسیقی ما در کوچه و بازار می‌خواندند تا حفظ شود. کما این که بسیاری از گوشه‌های آوازی ما به نام تعزیه‌خوان‌ها و روضه‌خوان‌ها است.»
متن کامل این گفت‌وگو را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید.
58244
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =