۱۸ هزار میلیارد تومان؛ هزینه اجرای فاز یک خط ۳ مترو

شهردار مشهد مقدس گفت: در حال حاضر اجرای هر کیلومتر مترو بیش از ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد؛ بر این اساس برای اجرا و بهره‌برداری ۶ کیلومتر فاز اول خط سه بیش از ۱۸ هزارمیلیارد تومان از منابع شهرداری و اوراق مشارکت هزینه شده است.

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، محمدرضا قلندرشریف در گفتگویی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در کلان‌شهرها، توجه به حمل‌ونقل عمومی، به‌ویژه توسعه خطوط مترو است، اظهارکرد: مشهد به‌ عنوان یکی از شهرهای پیشرو در حمل‌ونقل ریلی دارای ۴ خط مترو بوده که از این میان خط یک و دو به بهره‌برداری رسیده و ایستگاه‌های آن در حال تکمیل است.

وی ادامه داد: خط ۳ مترو، از آن حیث دارای اهمیت است که متصل‌کننده شبکه مترو مشهد به حرم مطهر رضوی است؛ بسیار خرسندیم که با تلاش شبانه‌روزی ارکان مختلف مدیریت شهری و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، ۱۸ فروردین‌ماه تست گرم این خط انجام خواهد شد.

شهردار مشهد گفت: با انجام تست گرم فاز یک خط ۳، که با حضور مقامات استانی و کشوری انجام خواهد شد، قادر خواهیم بود تا امسال فاز اول خط سه را به طول ۶ کیلومتر حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) به بهره‌برداری برسانیم که با بهره‌برداری از این فاز خط یک، دو و سه از طریق ایستگاه باب الجواد(ع) به حرم مطهر متصل خواهد شد.

وی اظهار کرد: در کنار این مهم، با بهره‌برداری از فاز اول خط سه مترو دسترسی به حرم مطهر برای زائرانی که از فرودگاه، راه‌آهن و پایانه مسافربری امام‌رضا(ع) به مشهد وارد می‌شوند، نیز فراهم خواهد شد.

شهردار مشهد مقدس، احداث خطوط مترو را پروژه‌ای هزینه‌بر دانست و گفت: در حال حاضر اجرای هر کیلومتر مترو بیش از ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد؛ بر این اساس برای اجرا و بهره‌برداری ۶ کیلومتر فاز اول خط سه بیش از ۱۸ هزارمیلیارد تومان از منابع شهرداری و اوراق مشارکت هزینه شده است.

قلندرشریف افزود: در کنار اقدامات انجام شده برای بهره‌برداری از فاز اول، امسال حفاری باقی‌مانده تونل ۲۸ کیلومتری خط سه نیز به پایان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در کنار اقدامات انجام‌شده برای توسعه خطوط ریلی در بحث نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز امسال قرار است تا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شود، گفت: این موضوع نشان‌دهنده توجه ویژه شهرداری و شورای اسلامی شهر به توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

وی تأکید کرد: در بحث مترو تمامی روندها از مطالعات، طراحی، نظارت و اجرای خطوط توسط متخصصین داخلی و قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) انجام‌ شده، در همین راستا یکی از نکات قابل‌توجه در احداث خط ۳، استفاده از ریل ایرانی است که توسط ذوب‌آهن اصفهان تولید ‌شده و امیدواریم بتوانیم در آینده با اقداماتی که در حوزه ساخت واگن در کشور در حال انجام است از واگن‌های ایرانی نیز در خطوط مترو کشور بهره‌مند شویم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1890733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =