ایسنا نوشت:<BR>

رهبر اركستر آكادميك تهران گفت:«اي كاش موسيقي هم «عادل فردوسي پور» داشت‌ كه به راحتي حرف دل اهالي موسيقي را مطرح مي‌كرد و از شرايط ما مي‌گفت.»
امين سالمي درباره‌ي دليل كم‌كاري «اركستر آكادميك تهران» در سال جاري توضيح داد: «وضعيت اركستر‌هاي مستقل و خصوصي‌، خيلي با اركسترهاي دولتي تفاوت دارد. بنده به عنوان رهبر يك اركستر مستقل بايد هم تابع قوانين دولتي و هم تابع اسپانسرهاي مالي باشم‌ اما مشكل اينجاست‌ كه نمي‌خواهم به هرقيمتي به صحنه بروم‌ چرا كه اسپانسرهاي مالي گاهي به هنرمندان توهين مي‌كنند.»
وي خاطرنشان كرد: «وقتي اركستر‌ خصوصي مي‌شود،‌اولين مشكلش همان بحث مالي است. از شرايطي سخن مي‌گويم كه اسپانسرها وجود دارند‌ اما بيشتر با پاپ خوان‌ها كار مي‌كنند و زماني هم كه اسپانسر مي‌شوند مي‌خواهند حداقل دستمزد ممكن را به اركستر پرداخت كنند. اسپانسرها مي‌خواهند،‌ سليقه‌ي شخصي خود را بر آثار يك اركستر اعمال كنند، آنها از ما توقع دارند، قطعات بي‌ارزش اجرا كنيم تا سالن پر شود».
او تغيير و تحولات مديريتي در حوزه‌ي موسيقي را از موانع بر سر راه هنرمندان دانست و ابراز عقيده كرد: «گاهي براي دوستان مهم نيست كه بنده موسيقي ملي اجرا مي‌كنم يا موسيقي پاپ و روحوضي به صحنه مي‌برم. گاهي فكر مي‌كنم،‌ من با يك نوازنده‌ي كنار خيابان فرقي ندارم. وقتي وارد اين مراكز مي‌شويم براي آنها مهم نيست كه بنده نوازنده هستم‌ يا پستچي و يا...»
سالمي درباره‌ي انگيزه‌ي نوازندگان اركستر در چنين شرايطي، بيان كرد: «‌با نوازندگان اركستر رابطه‌ي دوستانه‌اي داريم و چيزي غير ازاين هم نمي‌توانست ما را كنار يكديگر قرار دهد. خوشحالم چرا كه نوازندگان اركستر من فوق‌العاده‌ هستند، آنها واقعا هنرمند هستند نه پول مند!»
رهبر اركستر آكادميك تهران همچنين گلايه كرد: «يك نفر در مقابل اركستر آكادميك تهران سنگ اندازي مي‌كند. او نه هنرمند ونه از مديران اين عرصه است اما نمي‌دانم چه خصومتي با من دارد. بنده نيز به عنوان يك رهبر اركستر مستقل، توانايي ندارم كه با اين شخص مقابله كنم، كسي هم نيست كه پشتم بايستد.»
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا اركستر آكادميك تهران قصد دارد درخارج ازكشور اجرا داشته باشد؟گفت:‌»به هر قيمتي درخارج از كشور اجرا نمي‌كنم، چرا كه هميشه نتيجه‌ي خوبي ندارد.»
سالمي سخنانش را اينگونه ادامه داد: «مي‌دانيد چه تعداد نوازنده‌، كنج عزلت را به صحنه اجرا ترجيح دادند و ديگر اسمي از آنها وجود ندارد؟ دليلش بر بي‌هنر بودن آنها نيست. آنها حيا دارند و به هر قيمتي حاضر نشدند پا به صحنه‌ي اجرا بگذارند، اميدوارم كسي كه اين درددل‌ها را مي‌شنود، اقدامي انجام بدهد.»
اين هنرمند عرصه موسيقي دربخش ديگري از سخنانش با اعتقاد بر اينكه، مديران به اركستر‌هاي دولتي اهميت بيشتري مي‌دهند،‌گفت: «با تمام توانمندي‌ها و هنري كه برديا كيارس دارد‌، قول مي‌دهم‌ اگر مدير اجرايي اركستر ملي اين اركستر را ترك كند،‌اركستر ملي ايران زمين مي‌خورد. اين در حالي است كه اركستر آكادميك تهران هيچ نوازنده‌ي مشتركي با اركستر سمفونيك تهران و اركستر ملي ايران ندارد، تنها يك نوازنده‌ي «آلتو» مشترك است كه آن را هم اركستر ملي از ما تقاضا كرد.»
رهبر اركستر آكادميك تهران تاكيد كرد: بنده به همراه آقاي خزاعي (خواننده اركستر) تمامي تلاشمان را مي‌كنيم تا اركستر سرپا بماند.
او در پايان سخنانش از احتمال اجراي كنسرت اركستر آكادميك تهران در اسفند ماه سال جاري خبر داد وافزود:‌»برنامه‌ريزي هايي انجام داديم‌ كه بنا بر مساعد بودن شرايط، سه شب در تالار وحدت اجرا داشته باشيم.»
5757
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =