تو برو سفر سلامت.../ چطور سلامت از سفر برگردیم؟

در این روزهای نوروزی، مسافرت رفتن خستگی روزهای سخت پرکاری را تا اندازه‌ای از تن‌مان می‌زداید. اما این موضوع تا زمانی صحت دارد که بیماری به سراغ‌مان نیاید. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری باید به بهداشت فردی خود در سفر توجه کنیم.

نادیا زکالوند: ممکن است رعایت بهداشت فردی در سفر سخت بدانید، اما با حفظ بهداشت فردی می‌توانید هنگام مسافرت هم تمیز و پاکیزه بمانید.

بهداشت فردی چیست؟

بهداشت فردی، رعایت مواردی است که به شما کمک می‌کند از انواع میکروب‌ها دور بمانید و به بیماری‌های مختلف مبتلا نشوید. درواقع بهداشت فردی شامل موارد زیر می‌شود:

  • شستشوی هرروز بدن
  • شستن دست‌ها با آب و صابون پس از استفاده از سرویس بهداشتی یا تماس با سطوح آلوده
  • استفاده از مسواک و نخ‌دندان، حداقل روزی ۲بار
  • شستن کامل دست‌ها پس از تماس با حیوانات خانگی و دیگر حیوانات

معمولا ارتباط با دیگران و محیط اطراف خود باعث می‌شود که انواع میکروب‌ها به سراغ‌تان بیایند و شما را به بیماری‌های مختلف مبتلا کنند. اما با شستشوی مرتب دست و بدن خود می‌توانید این میکروب‌ها را از خود دور نگهداشته و از شر بیماری‌های مختلف در امان بمانید.

لوازم مورد نیاز برایی رعایت بهداشت فردی

هنگام سفر باید لوازم بهداشتی روزانه‌تان را همراه خود داشته باشید. از این لوازم ضروری باید به موارد زیر اشاره کرد:

* محصولات مراقبت از پوست

پوست همیشه به مراقبت نیاز دارد. بنابراین کرم‌های نرم و مرطوب‌کننده همراه خود داشته باشید و البته یکی از کرم‌های مهم که نباید آن را نادیده بگیرید، به‌ویژه اگر به مناطق گرمسیری یا آفتابی می‌روید، کرم ضدآفتاب است. درضمن برای مسافرت، از کرم‌هایی که در جعبه‌های کوچک و فشرده مسافرتی قرار دارند استفاده کنید تا جای کمی به خودشان اختصاص دهند.

* لوازم بهداشت دهان و دندان

برخی هتل‌ها و مسافرخانه‌ها، محصولاتی چون خمیردندان و مسواک نو در اختیار مسافران خود قرار می‌دهند. اما خودتان این وسایل را از قبل تهیه کرده و همراه داشته باشید. مسواک مسافرتی، خمیردندان، نخ دندان و دهان‌شویه از ضروری‌ترین لوازم بهداشت دهان و دندان است. در ضمن در مسافرت برای شستشوی دهان‌تان، به‌جای آب لوله، بهتر است از بطری‌های آب معدنی استفاده کنید.

* لوازم کمک‌های اولیه

اگر در سفر به‌دلیلی دچار جراحت‌ و زخم‌های ساده شوید، باید آنها را به‌سرعت تمیز و ضدعفونی کنید تا به عفونت یا بیماری‌های ناشی از عفونت مبتلا نشوید. بنابراین همراه خود مواد ضدعفونی‌کننده، چسب زخم، نوار پانسمان، پماد برای بریدگی یا سوختگی همراه خود داشته باشید.

بهداشت فردی در مسافرت

اگر در مسافرت اصول اولیه بهداشت را رعایت نکنید، خودتان و اطرافیان‌تان را بیمار می‌کنید. بنابراین به موارد زیر توجه کنید:

شستن مرتب دست‌ها

تو برو سفر سلامت.../ چطور سلامت از سفر برگردیم؟

بیشتر مواقع ما دهان‌مان را لمس می‌کنیم و احتمال ورود میکروب از طریق دهان‌مان افزایش می‌یابد. بنابراین برای پرهیز از این وضعیت، باید دست‌هایتان را بارها بشویید. قبل از غذا، استفاده از دستگاه‌های عمومی مانند عابربانک‌ها، پس از استفاده از سرویس بهداشتی و یا دست‌زدن به هر حیوانی، باید دست‌های خود را با صابون های ضدباکتریایی بشویید. اگر در مسافرت با کمبود آب مواجه هستید، استفاده از محصولات ضدعفونی‌کننده دست، ضروری است.

نظافت ناخن‌ها

اگر در مسافرت شستشوی مرتب وتمیز نگهداشتن ناخن‌ها، برایتان سخت است، آنها را حتما کوتاه کنید. میکروب و باکتری‌های بیماری‌زا، زیر ناخن‌ها جمع می‌شوند. بنابراین تمیز نگهداشتن آنها، به‌ویژه در سفر، بسیار ضروری است.

پرآب نگهداشتن بدن

برای پیشگیری از کم‌آبی بدن، مصرف نوشیدن دایمی آب را فراموش نکنید. درضمن اگر وارد منطقه‌ای ناشناس می‌شوید، مطمئن باشید آب آن منطقه سالم و نوشیدنی است. درغیراینصورت از بطری‌های آب معدنی استفاده کنید. اگر هم به آب معدنی دسترسی ندارید، آب لوله آن منطقه را پیش از مصرف به مدت ۱ دقیقه بجوشانید.

درضمن برای شستن میوه‌ها و سبزی‌ها هم باید از آب سالم استفاده کنید. اگر به منطقه‌ای گرمسیری سفر می‌کنید، یخ آماده نخرید. زیرا ممکن است یخ‌ها طبق اصول بهداشتی یا با آب سالم آماده نشده باشند. اگر به هتل یا مسافرخانه‌ای که می‌روید، یخچال و فریزر در اختیارتان قرار می‌دهند، یخ مصرفی‌تان را خودتان آماده کنید.

تمیز نگهداشتن دهان

حداقل روزی دوبار مسواک زده و نخ دندان بکشید. با این کار جلوی بیماری‌ و مشکلات دهانی را می‌گیرید.

حمام کردن

هنگام سفر، هر روز پس از گشت‌وگذار و بازگشت به محل اقامت‌تان حتما حمام کنید. با این کار هر نوع میکروب و قارچ‌های بیماری‌زا را از خود دور می‌کنید. درضمن از حوله اختصاصی استفاده کنید.

دستمال مرطوب و شامپو خشک

اگر به مکان‌هایی می‌روید که با کمبود آب مواجه‌اند، پس دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده به‌اندازه کافی همراه خود داشته باشید. با استفاده از این دستمال‌ها می‌توانید میکروب‌ها را از بدن خود پاک کنید.

درضمن برای تمیز نگهداشتن موهایتان در مسافرت و محیطی که کم‌آب است، از شامپو خشک استفاده کنید. شامپو را در فاصله ۲۰ سانتی‌متری موهای خود نگه داشته و از مواد آن به موهایتان اسپری کنید. سپس پوست سر و ساقه موهایتان را چند دقیقه ماساژ دهید و در پایان با حوله پاک کنید. شامپوی خشک نیازی به آبکشی ندارد. البته استفاده از این شامپو در شرایط معمولی توصیه نمی‌شود اما هنگام مسافرت و کمبود آب، گزینه مناسبی است.

شستشوی لباس‌ها

اگر به سفری طولانی و حداقل یک هفته‌ای می‌روید، لباس‌های کثیف‌تان را بشویید تا همیشه لباس تمیز داشته باشید. البته می‌توانید لباس‌ها را به خشکشویی منطقه‌ای که به آن سفر کرده‌اید بسپارید و آنها را تمیز تحویل بگیرید. درضمن اگر در سفرتان در مکانی آفتاب‌خیز هستید، برای خشک و ضدعفونی شدن لباس‌ها از نور آفتاب استفاده کنید.

لوازم بهداشتی خانم‌ها

خانم‌ها باید لوازم بهداشتی مخصوص خود را همراه داشته باشند و درصورت نیاز از آنها استفاده کنند. خانم‌ها معمولا به عفونت حساس هستند، بنابراین نباید در خصوص محصولات بهداشتی خود بی‌دقتی کنند.

با رعایت بهداشت فردی در سفر، از خطر ابتلا به بیماری می‌کاهید و از سفرتان لذت می‌برید.

منابع:

healthdirect

travelinspiredliving

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1886103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =