نگرانی های یک جامعه شناس/ مهاجرت و طلاق و خشونت خانوادگی از عوامل تنش زایی هستند که روزبه‌روز تشدید می‌شوند

مردم احساس گسست از برخی مسوولان دولتی می‌کنند و در شرایطی که این گسست و بی‌اعتمادی ادامه پیدا کند، مشکلات و ناکامی‌ها همچنان باقی می‌ماند.

به گزارش خبرآنلاین این امر باعث می‌شود که برخی بخواهند از ایران بروند، چرا که افق روشنی برای خود دیگر متصور نیستند.

سعید معیدفر، جامعه‌شناس در گفت وگو با روزنامه دنیای اقتصاد می گوید: من صحبت‌هایی با کارشناسان اقتصادی داشتم که خبر از فرار سرمایه‌های کلان می‌دادند، مدیران بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی دیگر نمی‌توانند به همین شیوه ادامه دهند و فرار سرمایه بیشتر می‌شود و همین امر فشارهای اقتصادی بر مردم را هم افزایش می‌دهد. این فشارها به درون خانواده‌ها نفوذ کرده و طلاق، خشونت خانگی و قتل‌های فامیلی را افزایش می‌دهد.

معیدفر همچنین درباره گسترش مشکلات مردم با افغانستانی‌های مقیم ایران بر این اعتقاد است که این بستگی به سیاست‌های دولت در ارتباط با افغان‌ها دارد. تا مدت‌ها حرف این بود که باید حضورشان کنترل‌شده باشد و چون این اتفاق نیفتاد مردم نتوانستد تحمل کنند. بنابراین مساله میان مردم و افغان‌ها بسیار به تصمیمات دولت در سال آینده برمی‌گردد. اینکه چقدر بخواهند با حکومت طالبان ارتباط بیشتری بگیرند یا نوع برخوردشان در مرز با افغانستانی‌ها چگونه است. به هر حال من فکر می‌کنم که پیچ این مساله در دست حکومت است.

در بزنگاه‌ها به همگرایی می‌رسند

معیدفر همچنین از نگرانی‌ها و امیدهایش می‌گوید: به نظر من به دلیل مسائل اقتصادی و سیاسی که عنوان شد در جامعه تنش‌هایی به وجود می‌آید. از سوی دیگر فکر می‌کنم که مردم در بزنگاه‌هایی به همگرایی و همدلی‌هایی می‌رسند. اینکه این اتفاقات چه آینده‌ای برای ما رقم می‌زند مشخص نیست. این می‌تواند امیدهایی را زنده کند و از سوی دیگر چون در چنین مواردی کنترل امکان‌پذیر نیست، ممکن است که نگرانی‌های بزرگی ایجاد کند.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1885075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =