عدد پی تا ۱۰۵ تریلیون رقم بدست آمد و رکورد جهانی را شکست!

یک شرکت ذخیره سازی رایانه‌ای در ایالات متحده، عدد بی‌نهایت پی را تا 105 تریلیون رقم محاسبه کرده است و رکورد قبلی جهانی را شکست. انجام محاسبات برای بدست آوردن این عدد، 75 روز طول کشید و 1 میلیون گیگابایت داده مصرف کرد.

تینا مزدکی: یک شرکت ذخیره‌سازی داده بیش از 100 تریلیون رقم پی را رمزگشایی کرده است که رکورد جهانی محاسبه عدد بی‌نهایت را شکست. باز کردن این تکه بزرگ پی به قدرت محاسباتی معادل صدها هزار تلفن هوشمند نیاز داشت. عدد پی که اغلب به اختصار 3.14 خوانده می‌شود، یک عدد بی‌نهایت است، به این معنی که دارای اعداد اعشاری بی‌نهایت تکرار نشدنی است. مقدار پی برابر است با محیط یک دایره (فاصله دور لبه آن) تقسیم بر قطر آن (فاصله بین دو نقطه مستقیماً مخالف). این بدان معناست که اگر قطر یا شعاع دایره را بدانید (نصف قطر) یا برعکس، می‌توانید محیط هر دایره‌ای را بفهمید زیرا ما مقدار پی را می‌دانیم.

کشف ارقام اعشاری پنهان پی هیچ تاثیر واقعی بر ریاضیات ندارد زیرا محاسبات به ندرت به بیش از چند ده رقم نیاز دارند. برای مثال، دانشمندان ناسا فقط باید 15 رقم اعشار اول پی را بدانند تا بیشتر جهان را درک کنند. در عوض، محاسبه عدد به دقیق‌ترین مقدار آن مدت‌هاست به عنوان معیاری برای آزمایش برنامه‌های کامپیوتری جدید و سیستم‌های ذخیره سازی داده‌ها استفاده می‌شود.

در روز Pi (14 مارس)، «Solidigm» یک شرکت ذخیره‌سازی رایانه در ایالات متحده مستقر در کالیفرنیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که پی را تا حدود 105 تریلیون رقم اعشار محاسبه کرده است. برای بیان این موضوع، اگر این عدد را روی کاغذ با استفاده از فونت 10 نقطه‌ای در یک خط پیوسته تایپ کنید، طول آن حدود 3.7 میلیارد کیلومتر خواهد بود، به این معنی که می‌تواند از زمین تا جایی بین اورانوس و نپتون برسد و جالب است بدانید رقم 105 تریلیون عدد پی، عدد 6 است.

عدد پی تا ۱۰۵ تریلیون رقم بدست آمد و رکورد جهانی را شکست!

این محاسبه که حدود 75 روز طول کشید و با 36 درایو حالت جامد (SSD) اختصاصی این شرکت، یک رسانه ذخیره‌سازی که در بسیاری از جدیدترین لپ‌تاپ‌ها نصب شده است، انجام شد که در مجموع حدود 1 پتابایت (1 میلیون گیگابایت) داده مصرف کرد. همچنین برای انجام بخشی از محاسبات به پردازنده‌ها با اجزای قدرتمندتر نیاز است برای این که زمان انجام محاسبات لازم را کاهش می‌دهند. با این حال، ذخیره سازی قابل اعتماد و با ظرفیت بالا مسلماً مهم‌تر است زیرا شما نیاز به ذخیره حجم عظیمی از داده‌ها در چنین فرآیندی دارید.

عدد پی تا ۱۰۵ تریلیون رقم بدست آمد و رکورد جهانی را شکست!

به گفته برایان بیلر، مالک Solidigm، این دستاورد، دستاورد کوچکی نبود چرا که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، بهینه سازی و اجرا داشت. در آوریل 2023، Solidigm به 100 تریلیون رقم پی دست پیدا کرد که این مقدار توسط Google Cloud در سال 2022 محاسبه شده بود. قبل از آن، رکورد 62.8 تریلیون رقم بود که طی 108 روز توسط یک ابررایانه در دانشگاه علوم کاربردی گریسونز در سوئیس در سال 2021 محاسبه شد. حتی، رکورد 50 تریلیون رقمی در سال 2020 توسط تیموتی مولیکان از هانتسویل، آلاباما، با استفاده از رایانه شخصی ثبت شد.

با استفاده از کامپیوتر مغز انسان، برای بیشترین رقم پی حفظ شده توسط یک فرد، رکورد جهانی در حال حاضر 70000 است که توسط راجویر مینا در دانشگاه VIT هند در 21 مارس 2015 بر اساس رکوردهای جهانی گینس به دست آمد. همانطور که کامپیوترها در آینده قدرتمندتر می‌شوند، ما به ناچار شروع به کشف تکه‌های بزرگتر و بزرگتر پی خواهیم کرد. با این حال، مهم نیست که کامپیوترها چقدر قدرتمند شوند، به دلیل ماهیت نامتناهی آن، هرگز نمی‌توانیم کل عدد را کشف کنیم.

منبع: livescience

323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1884858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =