۱ نفر
۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳
توسعه‌یافتگی و دلیل بر شرکت در انتخابات مجلس 

یکشنبه ششم اسفند مصادف با نیمه شعبان، طبق معمول برای دوستان پیام تبریک فرستادم. در این پیام چند خطی نوشتم «دعا میکنیم که همه مردم از حاکمان و خواص و عامه مردم، همه همت کنند تا با اراده و عزم به توسعه یافتگی و پیشرفت کشور با محوریت اخلاق زمینه ظهور و حضور حضرت آماده شود». 

در ادامه نوشتم «میگویند با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود و مطمئنا با گفتن« اللهم عجل لولیک الفرج » بدون آماده سازی زمینه هایظهور اتفاقی نخواهد افتاد . باید برای ظهور و حضور امام زمان (س) خدمتگزار به ایران اسلامی و مردم باشیم  دعا بفرمایید که برای کسب رضای خدا و تحقق شرایط ظهور مولایمان خدمتگزار باشیم. آمین و ان شاءالله این متن تبریک بنده برای دوستان بود و میخواهم با توجه به این موضوع یادداشتم را با نام توسعه یافتگی ایران و دلیل  شرکت در اتنخابات مجلسین شورا و خبرگان بنویسم.

حتما میدانید که در دنیای امروز موضوع رسیدن به توسعه و توسعه یافته شدن و توسعه یافتگی به عنوان مقدمه ای برای ایجاد و حفظ جامعه مدنی آرمانی رو به رشد و پیشرفت و پیشرفته شدن است که جزء مهترین راهبردهاو آرمان های هر جامعه ای بوده و به شمار می روند و انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سند چشم‌انداز بیست ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ از کلیات این دیدگاه خارج و مستثنی نیست.

از شاخصه های مهم توسعه و توسعه یافتگی در هر کشور همراهی و مشارکت و حضور موثر مردم و وجود باورها و اعتماد و رضایتمندی و ایجاد رابطه ناگسستنی بین حاکمیت با مردم است.

نقش موثر مردم در ایجاد و حفظ توسعه انسانی و استقرار نظام اقتصادمنطقی و عادلانه و هدفمند مردم پایه و بالتع آن استقرار عدالت اجتماعی و پایین آمدن و منطقی شدن اختلاف طبقاتی و در راس همه اینها کاهش و به صفر رساندن فقر و بهبود کیفیت زندگی و همراهی نهادهای حاکمیتی و جایگاه ویژه این و سایر موضوعات مرتبط در توسعه ملی است.

نگاه توسعه انسانی به فرآیند برخورداری انسان از زندگی طولانی و سالم و اخلاق در محیط غنی و در جامعه مدنی دموکراتیک است که هدف نهایی توسعه است.

شاخص های توسعه انسانی HDI با سه متغیر اندازه گیری متوسط طول عمر یا امید به زندگی (بهداشت سلامت انسان و محیط زیست و امنیت عمومی و غذایی و روانی و امید در جامعه) و دانایی (سوادآموزی برای همه و سطح دانش و دانایی جامعه) و نوع سبک زندگی با استفاده از استانداردهای زندگی به واسطه بهره مندی از قدرت مولد و موثر و توانمندساز تولید و استقلال اقتصادی شهروندان در اقتصاد ملی یا GDP  و در نهایت کسب و حفظ اعتماد مردم است.

از نگاه زیر مجموعه های سازمان ملل متحد منظورم بانک جهانی World Bank (WB) و صندوق بین المللی پول International Money Found (IMF)  کشورهای جهان به سه گروه 

• کشورهای توسعه یافته (Developed Countries)

• کشورهای در حال توسعه (Developing Countries)

• کشورهای کمتر توسعه یافته (Least Developed Countries) 

تقسیم می شوند و برای اینکه سطح و مفهوم مادی زندگی انسان ها در روی کره زمین به حداقل های بالاتری برسد سندی به نام توسعه پایدار با توافق بین ۱۹۳ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر سال ۲۰۱۵ ( مهر ۱۳۹۴) به تصویب رسید و اجرای این توافق به عهده دفتر برنامه توسعه یافتگی سازمان ملل United Nation Development Program واگذار شد که پیگیر سند توسعه پایدار در سال  ۲۰۳۰ در کل جهان است و کشور ما نیز به عنوان یکی از اعضای اصلی موسسان سازمان ملل متحد در اجرای این سند مشارکت دارد.

اهم موضوعات مربوط به این سند توسعه پایدار در کشورهای جهان شامل ۱۷ سرفصل {(۱) نبود و ریشه کنی فقر مطلق (۲) به صفر رساندن و پایان گرسنگی و سوء تغذیه (۳) سلامت مطلوب و رفاه (۴) آموزش با کیفیت (۵) برابری جنسیتی یا رفع تبعیض زن و مرد (۶) آب سالم و تاسیسات بهداشتی ( ۷) انرژی پاک و  قابل دسترس (۸) شغل شرافتمندانه و رشد اقتصادی (۹) صنعت و نوآوری و زیرساخت (۱۰) کاهش نابرابری ها (۱۱) شهرها و جوامع پایدار (۱۲) تولید و مصرف مسئولانه  (۱۳) اقدام برای اقلیم  (۱۴) زندگی زیر آب (۱۵) زندگی روی آب (۱۶) صلح عدالت و نهادهای توانمند  (۱۷) مشارکت برای آرمان ها )} و ۱۶۹ هدف است که در ذیل ۱۷ موضوع یا سر فصل ها بصورت کلی نوشته شده است. 

این سند از افتخارات سازمان ملل است و بان کی مون دبیرکل آنوقت سازمان ملل درمورد آن اینگونه گفت: 

« برنامه توسعه پایدار سند جامع و یکپارچه و دیدی دگرگون شونده برای جهانی بهتر است »

اما در ایران ما حدود ۱۲ سال قبل تر یعنی آبان سال ۱۳۸۲ ( ۲۰۰۳ ) سند جامع تر و بهتر و قوی تر و کامل تری توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران ابلاغ شد به نام « سند چشم‌انداز بیست ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ » که دارای یک اصل و هشت ویژگی و در مورد ایران توسعه یافته با ویژگی های منحصر به خودش بود.

پس از ابلاغ این سند بسیار ارزشمند سران قوا و خیلی ها از مقامات کشوری و لشکری و احزاب و ....... در مورد توسعه یافتگی ایران حرف ها زدند و نوشتند و قول ها دادند و در دولت و مجلس برنامه های پنج ساله توسعه چهارم و پنجم  و ششم و هفتم بر اساس این سند تنظیم و نوشته و قانون شد و بودجه های سالانه نیز علی الاصول اینگونه بود و تا آنجایی که میدانم اسناد پیوست سند چشم انداز برای ادرات و سازمان ها و نهادها نوشته و ابلاغ شد و آموزش هایی هم داده شد (امروز باید در بایگانی های آنها وجود داشته باشد) و بر این اساس اینگونه پیش بینی میشد که همه چیز بر سرجای خودش است و تکلیف زیرسازی و ریل و قطار توسعه کشور با این سند روشن شده و انتظار این بود که طبق پیش بینی سال ۱۴۰۴ یا حداکثر چند سال بعد ما به اهداف سند میرسیدیم. اما چه شد؟

در جدول ذیل نگاهی سطحی به شاخص های توسعه انسانی ایران و  ۱۴ کشور همسایه می اندازیم.

توسعه‌یافتگی و دلیل بر شرکت در انتخابات مجلس 

میبینیم که وضعیت توسعه انسانی کشورهای روسیه و ترکیه و ۶ شیخ نشین های حاشیه جنوبی خلیج فارس از ایران ما خیلی بهتر و بالاتر است و با اینکه سند و برنامه توسعه یافتگی در کشور داشتیم و تقریبا زیرساخت ها و شرایط رسیدن به رتبه های بالاتر در شاخص توسعه انسانی و اقتصادی داشتیم اما میبینیم که از همسایگان عقب افتادیم؟

باید دلیلش را پیدا کرد که چرا ما روزگار نه چندان دور رتبه های ایران از اینها بالاتر بود امروز در این جایگاه هستیم.

یک مقداری از کشور خودمان بگویم. از ایران ما بگویم :

ایران ما کشوری است بسیار ثروتمند و مقتدر و مقاوم و توانمند در یک جایگاه ویژه ژئوپلتیک در جهان با ۱۵ همسایه با فرهنگ های مختلف و تنوع آب و هوا و خاک (متوسط اختلاف درجه حرارت بین سردترین و گرمترین نقاط کشور تقربا ۴۰ درجه است) . با وسعت بیش از دو میلیون کیلومتر ( یک میلیون هفتصد هزار کیلومتر مربع ایران ما + سیصد هزار کیلومتر مربع در قطب جنوب) با جمعیت بیش از  ۸۶ میلیون نفر و سطح سواد حدود ۹۵ درصد باسواد و بیش از ۱۲ میلیون شهروند تحصیلکرده دانشگاه دیده و تقریبا ۳۰ میلیون نفر شهروند مشغول به کار با تنوع جمعیتی فرهنگی و اجتماعی بسیار ارزشمند و غنی.

ایران ما دارای حدود ۸۰۰۰ کیلومتر طول مرز که حدود ۲۷۰۰ کیلومتر آن مرز آبی و حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر طول انواع راه های دسترسی و حدود ۱۴۰۰۰ کیلومتر طول راه آهن و با ۲۰ بندر و ظرفیت حدود ۲۵۰ میلیون تن در سال و تعداد حدود ۹۰ فرودگاه که تعداد ۶۰  فرودگاه قابلیت ارائه خدمات داخلی و بین المللی دارد و تولید ناخالص داخلی ۶۰۰ میلیارد دلار و داشتن ۷۵۰۰ همت نقدینگی ؟ و از همه مهمتر تقریبا بین ۸ تا ۱۰ درصد ذخایر منابع زیر زمینی را دارد که دیگران حسرت یکصدم آنرا دارند و در مجموع ایران ما ثروتمند و قدرت مند و توانمند است و باید قوی تر هم باشد.

اما در ایران ثروتمند و قدرتمند ما مجمع الجزایرهایی از تعداد بسیاری بنگاه های بزرگ اقتصادی دولتی (بانک ها و بیمه ها و مجموعه شرکت های مادر و شستا و شستان و ......) و شبه دولتی یا شبه حاکمیتی ( واحدهای اقتصادی در ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید و سایر بنیادها و آستان قدس رضوی و سایر آستان های مقدس و ...... ) و نظامی (بنیادهای تعاون و قرارگاه های اقتصادی) با دارایی و سرمایه و توانمندی چندین هزار همت در کنار سرمایه های بخش خصوصی و سرمایه ایرانیان در خارج کشور وجود دارد که پول ثروتشان از پارو که چه عرض کنم با مگا لودر هم نمی آنرا بالا برند؟ 

میخواهیم ببینیم و بپرسیم که آیا این ثروت عجیب و غریب این مجمع الجزایر بنگاه های اقتصادی در خدمت مناقع ملی و سند توسعه یافتگی و رشد و پیشرفت کشور بوده و است و یا برای تولید منافع خودشان یا دیگران کار میکند؟ 

سئوال خوبی است و برای پیدا کردن جواب میخواهم از این مجمع الجزایر بنگاه های اقتصادی قدرتمند می پرسیم.

این ثروت ملی بسیار عظیم و قدرتمند که متعلق به مردم است و شما مقامات محترم در راس این مجموعه ها که علی الاصول و طبق وظیفه و تعهد خدمتگزار مردم هستید بگویید در طول بیست سال گذشته چقدر برای توسعه یافتگی و رشد و پیشرفت کشور و توسعه انسانی و توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی و کسب اعتماد و رضایت مردم عمل کردید و کارنامه موفق شما کجاست؟

خواهش میکنم نگویید با این ثروت عجیب و غریب و توانمند و مولد و موثر چندتا مدرسه و یا خانه بهداشت و یا مزرعه و باغ و کارگاه ساختید و چندین کیلومتر لوله آب کشیدید. و مخزن ساختید. اینها کار گروه های جهادی فلانشهرستان است و درشان و قد و قواره کارهای شما نیست؟

ما میخواهیم که به مردم بگویید و نشان بدهید چه کردید و کارهای زیر بنایی شما چه بوده که اثر مستقیم در اقتصاد و  توسعه یافتگی و رشد کشور و اعتماد و رضایت مردم داشته و دارد؟

از شما خواهش میکنم کارهای بزرگ همسو با سند چشم انداز توسعه یافتگی ایران که انجام شده و یا در شرف انجام است را به نمایش مردم بگذارید و با عدد و رقم و آمار و تصویر به مردم بگویید و نشان دهید که چقدر سهم شما در خدمت به کشور بوده و چقدر از سرمایه و توان در اختیار شما در خدمت بخش تعاون و بخش خصوصی و جذب توانمندی های ایرانیان خارج از کشور  به سمت و سوی توسعه یافتگی کشور بوده و هدایت شده و حمایت کردید.

از شما خواهش میکنم به مردم بگویید برای مهار و هدایت نقدینگی که ممکن است  سهمی در آن داشته باشید چه کردید و چه میکنید؟

البته باید توجه کنیم دولت که نقش عامل و نقش هماهنگ کننده را در امورات کشور دارد مقصر اصلی نداشتن سازمان یا نهادی برای آموزش و رصد عملکردی زیرمجموعه های خود در ارتباط سند چشم انداز و توسعه یافتگی کشور است و به همین دلیل مقصر عدم بکارگیری توان افتصادی این مجمع الجزایرها برای این اهداف است و مسئولیت پاسخگویی عدم اجرای سند توسعه یافتگی کشور با اوست.

اما مدیران این مجمع الجزایر های بنگاه های اقتصادی نیز در قبال کشور و توسعه یافتگی کشور می باید احساس تکلیف و وظایفه می داشتند که باید انجام میدادند و ظاهرا هم اتفاق خاصی نیفتاده 

اینهایی که نوشتم بخش کوچکی از وظایف یک نماینده شجاع و دانا و نکته سنج است که به اهداف و بهره وری از توانمندی های کشور نگاه سازنده دارد و از سئوال و پیگیری و چالش نمی ترسد و هدفمند می پرسد و دغدغه اش مردم و حفظ کیان کشور و انقلاب است فرقی نباید داشته باشد که سئوال او از این مجمع الجزایر بنگاه های اقتصادی است و یا دولت و یا قوه قضاییه و یا مجمع تشخیص و یا شورای نگهبان و یا شهرداری ها و ....... باشد . مهم این است که برای رضای خدا و با پشتوانه مردم هدفمند و شفاف و با آمار و ارقام و متقن برای ایران ما سئوال کند 

از خودمان سئوال کنیم که ما چقدر برای انتخاب این نوع نماینده دلسوز خدمتگزار مردمی فکر کردیم؟

جمعه ۱۱ اسفند روز انتخاب اصلح یا بهترین است و میگویم و میگوییم که نسبت به ایران مان بی تفاوت نبودیم و نیستیم. ما انتخاب میکنیم و ان شاءالله خوبش را انتخاب میکنیم.

نماینده ای از جنس مردم برای ایران اسلامی که دغدغه اش مردم و توسعه یافتگی و رشد و پیشرفت کشور باشد و درمقابل این همه عقب ماندن و عقب رفت ساکت و بی تفاوت و بی انگیزه و بی حال بی خیال نباشد.

جمعه که پای صندوق رای میرویم به آرمان های انقلاب و اهداف ایران اسلامی و خدمت به خود و خانواده و هموطنان فکر کنیم  و به اشخاصی رای میدهیم که ایران ما و مردم ما و انقلاب ما را دوست دارند و برای ایران ما تا پای جان ایثار میکنند.

به سربلندی و عزت و افتختار و اقتدار ایران و رفاه و آسایش و امنیت ملت بزرگ ایران رای میدهم و مواظب هستم که نماینده منتخب از جنس وام دار و سر سپرده و متعهد به اسپانسرهایش و حافظ تعارض منافع به مجلس نروند چون « إِنَّ الْمُلُوکَ إِذَا دَخَلُوا قَرْیَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً » .

*امیر بازنشسته خلبان آزاده و جانباز دفاع مقدس

۲۱۹۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1878780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =