۴ نفر
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
جمهوری اسلامی ایران و خواب‌های آشفته امریکا

امریکا با خروج از برجام، وضع تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی و عدم جدیت و صداقت در مذاکرات رفع تحریم‌ها به دنیا نشان داد با اصول و نرم‌های بین‌المللی فاصله زیادی دارد.

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه امریکا در امور ایران با انتشار ویدئویی در صفحه مربوط به نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران در شبکه اجتماعی ایکس، مطالبی را مطرح کرده که بیانگر چیزی جز تعمد وی در قلب واقعیت و سیاه‌نمایی علیه جمهوری اسلامی ایران نیست.

تردیدی نیست که ترویج اطلاعات نادرست، تلاش برای ایران‌هراسی و درک نادرست امریکا از تحولات منطقه غرب آسیا، ریشه بیشتر مشکلات موجود در این منطقه است.

دولت امریکا سابقه‌ای سیاه در فریب افکار عمومی و سوءاستفاده از مفاهیم ارزشمندی همچون دموکراسی، حقوق بشر و صلح دارد و عقده گشایی «پیلی» در خصوص انقلاب اسلامی ایران و توهمات وی ارزش پاسخگویی ندارد چراکه امریکایی‌ها اساساً گوش شنوا و انگیزه‌ای برای درک و فهم حقایق و درس گرفتن از اشتباهات خود ندارند، در عین حال، از منظر تبیین حقایق، مواردی را یادآور می‌شوم:

۱- جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامِ برآمده از اراده، خواست و انقلاب مردم ایران در سال ۱۳۵۷، در طول نزدیک به نیم قرن از حیات خود، همواره صندوق رأی را مبنای حرکت سیاسی کشور در حوزه‌های مختلف قرار داده است. برگزاری بیش از ۴۰ انتخابات در طول ۴۵ سال از عمر این نظام، بهترین گواه بر وفاداری و پایبندی نظام به رأی مردم است. «جمهوری اسلامی ایران» همان‌گونه که در سال ۱۳۵۸ با تأیید ۹۸ درصد آرای مأخوذه، مشروعیت خود را به دست آورده، همچنان مفتخر است که به حکم قانون اساسی، جمهوریت نظام را رکن لایتغیر
خود می‌داند.

۲- آبرام پیلی بدون اینکه ماهیت استقلال‌طلبانه انقلاب اسلامی و ضدیت آن با مداخلات استکباری امریکا در ایرانِ قبل از پیروزی انقلاب را مطالعه و درک کرده باشد، با تأثیرپذیری از ادبیات معاندین معلوم الحال و در یک دروغ‌پردازی آشکار، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان نظامی معرفی می‌کند که در آن «مخالفان و اقلیت‌ها از حقوق خود محروم می‌شوند»، حال آنکه جمهوری اسلامی ایران تنها نظام مردم سالار در منطقه است که به طور رسمی کرسی‌های مشخصی برای اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته و نمایندگان آن‌ها با رأی مستقیم جامعه خود به این نهاد تقنینی و نظارتی وارد می‌شوند و آزادانه امکان مشارکت در تدوین طرح‌های حقوقی، نظارت بر دولت و پرسش از مسئولان اجرایی کشور را دارند.
افکار عمومی جهان به خوبی به یاد دارد که چند ماه پیش خانم ایلهان عمر (نماینده منتخب مسلمان مجلس امریکا) فقط به جرم انتقاد از جنایات اسرائیل از حضور در کمیته روابط خارجی این مجلس کنار گذاشته شد. همچنین خشونت پلیس امریکا علیه رنگین‌پوستان در این کشور، موضوعی است که هر از چندگاهی خبرهای تأسفبار آن در جامعه امریکا غوغا ایجاد می‌کند و موجب تعجب و تأثر جهانیان می‌شود.

۳- ادعای دیپلمات امریکایی در خصوص خطرناک بودن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در حالی صورت می‌گیرد که فعالیت‌های ایران در این زمینه همواره در چارچوب ان‌پی‌تی و تعهدات پذیرفته شده بین‌المللی و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده و همواره دارای اهداف صلح‌آمیز بوده است. این دولت امریکا به عنوان تنها استفاده‌کننده از تسلیحات هسته‌ای است که سابقه‌ای آشکار در عدم تعهد به قوانین و مقررات بین‌المللی در این زمینه دارد. جهان هنوز فجایع بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی به دست ارتش تروریستی امریکا را فراموش نکرده است. همچنین سال‌هاست که به کارگیری اورانیوم ضعیف شده در جنگ افزارهای امریکایی علیه مردم عراق، افغانستان، سوریه و لیبی، موضوع زنده گزارشگران منصف است. امریکا در حالی که دارنده بیشترین تعداد کلاهک‌های هسته‌ای در جهان است، در عین حال جزو معدود کشورهایی است که اجازه بازرسی از انبارها و تأسیسات هسته‌ای خود را به نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌دهد.

امریکا با خروج از برجام، وضع تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی و عدم جدیت و صداقت در مذاکرات رفع تحریم‌ها به دنیا نشان داد با اصول و نرم‌های بین‌المللی فاصله زیادی دارد.

در پایان به این دیپلمات امریکایی توصیه می‌کنم پرونده اسناد وزارت خارجه امریکا را که خودشان بخشی از آن را برای همگان روشن کرده‌اند، یک بار دیگر با تأمل تورق کند تا به یاد آورد چه جنایت بزرگی با طراحی کودتای نگین و سیاه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت مردمی وقت ایران و نابودی حق ملت ایران برای دموکراسی مرتکب شدند و البته نیک می‌دانید که این تنها مشتی از خروارها اسناد جنایات دولت امریکا در حق ملت ایران است. جای تأسف است که امریکا اینک با ریاکاری و نفاق، کوشش می‌کند با بیانیه‌های پوچ و مضحک و یاوه سرایی، خود را مدافع حقوق ملت ایران جلوه دهد! امریکا رژیمی است که از بزرگ‌ترین مصیبت بشریت و وحشیانه‌ترین انواع جنایت و کشتار کودکان معصوم فلسطینی در غزه به‌دست رژیمی نژادپرست، اشغالگر و کودک‌کش با نزدیک به ۳۰ هزار شهید و مفقود به طور کامل و نامحدود پشتیبانی کرده و عامل این جنایات را تسلیح و تجهیز کرده است. رژیمی که رئیس‌جمهور آن این همه جنایت و نسل‌کشی را صرفاً رفتاری «اغراق آمیز و بیش از حد» توصیف می‌کند، اعتبار و آبرویی ندارد که نماینده وقیح آن در سالگرد پیروزی انقلابی باشکوه و مردمی، علیه دولت وملت غیور ایران یاوه سرایی کند.

البته با توجه به‌عصبانیت همیشگی امریکا از سرنگونی نظامی دیکتاتور، سرسپرده و مزدور که سال‌ها در سرکوب وحشیانه ملت خود مورد حمایت همه جانبه واشینگتن بوده و بیش از ۴۵ سال از هر دشمنی و فشار و تحریم بی‌حاصل علیه کشور و مردم بزرگ ایران فروگذار نکرده است و شاهد پیشرفت و اقتدار روزافزون نظام جمهوری اسلامی ایران است، از نماینده «به اصطلاح در امور ایران» آن بیش از این اظهارات سخیف و بی‌مایه، انتظاری نمی‌رود. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، «امریکایی‌ها تسلیم شدن ایران و سلطه مجدد بر این کشور و ملت بزرگ را باید در خواب ببینند و این خواب آشفته هرگز تعبیر نخواهد شد.» به دولتمردان متوهم امریکا یادآور می‌شوم که بزرگی و قدرت ملت ایران برآمده از تاریخی کهن و تمدنی سترگ و انقلابی مردمی، اسلامی، عدالتخواه و ظلم ستیز است که الهام‌بخش دیگر ملت‌ها بوده و همچنان هست و خواهد بود.

*سخنگوی وزارت امور خارجه

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1872806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =