محمود احمدی​بیغش تسخیر سفارت انگلیس از سوی دانشجویان را اقدامی شجاعانه و قابل تقدیر خواند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت​وگو با خبرآنلاین، با بیان اینکه عملکرد سفارت انگلیس، همچون سفارت آمریکا است و همان نقش آمریکا را با شدت بیشتری انجام می​دهد، افزود: البته انگلیسی​ها خوی مخفی کاری دارند و با پنهان کاری سیاست​های موذیانه​شان را دنبال می​کنند اما آمریکا اینگونه نبود و به نسبت انگلیس، عیان​تر کار می​کردند.
وی با بیان اینکه سفارت انگلیس لانه جاسوسی است که کارهای تخریبی علیه نظام جمهوری اسلامی انجام می​داد، گفت: انگلیس نه تنها مخالفین نظام را هدایت کرده و برای آنها برنامه ریزی کرده و می​کنند، بلکه اقدام به ساخت کادر مخالف​ کرده و نقشه​هایی را علیه ما طراحی کرده و می کنند.
احمدی بیغش ادامه داد: انگلیس در این توهم کور بود که با این اقدامات می​تواند انقلاب ما را شکست بدهد اما به حمدالله این اقدام شجاعانه دانشجویان در تسخیر لانه جاسوسی انگلیس، به آنها نشان داد که در چه خیال خامی هستند.
نماینده شازند در واکنش به سخنان عبدالجبار کرمی که می​گفت به این ترتیب ممکن است دیگر سفارتخانه ها نیز تسخیر شوند و این برخلاف تامین امنیت سفارتخانه​ها است، اظهار داشت: من هم به زعم خودم تسخیر هر سفارتخانه​ای را محکوم می​کنم. اما انگلیس سفارتخانه ندارد و یک لانه جاسوی دارد. در عرف دیپلماتیک بین الملل، داشتن سفارتخانه یک رویه و عرفی دارد. در خاک هر کشوری، مجموعه​ای از دیگر کشورها شکل می​گیرد تحت عنوان سفارتخانه که باید در راستای تعامل دو کشور در زمینه​های مختلف انجام وظیفه کنند و منافع مادی و سیاسی ببرند و بیاورند و نقش تعامل و دوستی، بین دو ملت باید داشته باشند و منافع عادلانه​ای را به یکدیگر برسانند.
وی همچنین در پاسخ به اینکه تسخیر سفارت بر خلاف عرف دیپلماتیک بوده یا نه؟، افزود: اما اگر سفارتخانه​ای مثل انگلیس، کار جاسوسی کرده و طراحی برای براندازی رژیم نمود، باید آن را تسخیر کرد. من با تسخیر لانه جاسوسی مخالف نیستیم. انگلیس در کشور ما جاسوسی می​کرده و کودتاها و فتنه​های مختلفی را علیه ما داشته است. کما اینکه اخیرا نیز بانک مرکزی ما را تحریم کردند و هدفشان ساقط کردن نظام ما بود. وقتی آنها می​خواستند نظام ما را ساقط کنند، ما چرا سفارتخانه آنها را ساقط نکنیم؟
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یاد آور شد: در سال 58 با حمایت پلیس انگلیس، سفارت ایران در لندن تسخیر و یک کارمند به شهادت رسید. دولت انگلیس آن زمان چه کرد؟ چرا اسناد ما را در آن کشور آتش زدند؟
احمدی همچنین در واکنش به اینکه این اقدام ممکن است وجهه​ای غیر دیپلماتیک از کشور ما به نمایش بگذارد، اظهار داشت: الان 160 سال است که آنها زمین​های باغ قلهک را اشغال کرده​اند. در حالیکه اسنادش موجود است که این باغ را به عنوان ییلاق در تابستان​ها به آنها امانت داده بودند. چطور اقدام اشغالگرایانه آنها در بیش از یک قرن، متمدنانه است و باز پس گیری آن بی​تمدنی؟ باید این اتفاق می​افتاد و زمین​هایمان را از آنها پس می​گرفتیم.
/1729
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187228

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =