جلسه علنی امروز مجلس با حدود 40 دقیقه تاخیر آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرآنلاين، رئيس مجلس در ابتداي آغاز به کار جلسه علني اعلام کرد که اين تاخير به دليل حضور و سخنراني حجت‌الاسلام محسن قرائتی براي نمايندگان بوده است. وي در سخناني پيرامون ماه محرم و شهادت امام حسين(ع)، توصیه‌هایي اخلاقی به وکلای ملت ارائه داد.
 چندين طرح يک و دو فوريتي در دستور کار امروز مجلس است. يکي از طرح​هاي دو فوريتي مربوط به تمديد زمان پرداخت توام با بخشودگي جرايم راهنمايي و رانندگي بود که نه دو فوريتش تصويب شد و نه يک فوريتش و نهايتا به شکل عادي در دستور کار مجلس قرار گرفت. نادر قاضي​پور نماينده اروميه از موافقان اين طرح بود که تمديد آن را در راستاي اخذ مبالغ ريالي اين جرايم و پرداخت آن به صندوق ذخيره ارزي در آستانه تدوين بودجه 91 مي​دانست. وي در خلال سخنانش خطاب به همکاران خود در مجلس گفت: ما ترک​ها مي​گوييم سيلي نقد به از  حلواي نسيه است! پس بهتر است الان به تمديد زمان اجراي اين قانون در بودجه 90 راي دهيم و آن را به تصويب دوباره قانون در سال 91 موکول نکنيم.
طرح يک فوريتي ديگري با عنوان حق اقامه دعواي حقوقي کيفري براي حفظ بيت المال توسط نمايندگان ارائه شده بود که آن هم مصوب نشد و به شکل عادي در دستور کار مجلس قرار گرفت. بر اساس اين طرح نمايندگان مي​توانستند در ازاي عدم اجراي مصوباتشان در محاکم قضايي، طرح شکايت کنند و حقوق مردم حوزه انتخابيه​اشان را نيز پيگيري قضايي کنند.
علي اصغر يوسف​نژاد نماينده ساري از مخالفين اين طرح بود که مي​گفت همين الان هم نمايندگان براي پيگيري امور حوزه​هاي انتخابيه​شان، ناگزير از انجام کارهايي هستند که در حوزه وظايفشان نيست. کما اينکه وظايف نمايندگان تقنين و نظارت است اما گاهي براي ايجاد اشتغال در حوزه انتخابيه و مواردي نظير اين ناگزير از پيگيري​هايي هستند که اصلا در حوزه وظايفشان نيست. با اين حساب چرا بايد پيگيري قضايي را هم به وظايف نمايندگان اضافه کرد و اين توقع را در مردم ايجاد نمود؟
اما نادر قاضي​پور نماينده اروميه از موافقان اين طرح بود. به اعتقاد وي در صورت تصويب اين طرح، نمايندگان مي توانند عدم اجراي قوانين مصوب را پيگيري کنند. مثلا جويا شوند که چرا يک درصد بودجه فرهنگي براي توسعه امور قرآني تخصيص نيافته و چرا گاز و برق مساجد به شکل تخفيفي محقق نگشته؟  
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =