۰ نفر
۷ آذر ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۵

بافرارسیدن روز دوشنبه و آغاز انتخابات پارلمانی در مصر کارشناسان سیاسی اخوان المسلمین را شانس اول پیروزی در این فرایند دموکراتیک می دانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه  جنبش بانفوذ اخوان المسلمین مصر خود را برای یک پیروزی بزرگ در نخستین انتخابات پارلمانی این کشور پس از سرنگونی حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر آماده می کند . این جنبش اسلامگرا که برای چند دهه یک گروه ممنوعه به شمار می رفت پس از قیام مردمی ماه ژانویه در مصر که به سی سال حکومت مبارک پایان داد و باعث شد تا قدرت در اختیار حاکمان نظامی قرار بگیرد از حاشیه خارج شد و اکنون در تلاش برای تقویت نفوذ خود است . به نظر می رسد تحمل این گروه برغم سرکوب های مکرر درحال نتیجه دادن است و این موفقیت را می توان در انتخابات پارلمانی مصر مشاهده کرد که قرار است روز دوشنبه آغاز شود .

به گزارش واحدمرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه پیش بینی می شود در این انتخابات تعداد زیادی از کرسی های پارلمان به حزب جدیدالتاسیس آزادی و عدالت وابسته به اخوان المسلمین اختصاص یابد . جنبش اخوان المسلمین که زمانی با ترورهای سیاسی در ارتباط بود و اکنون به عنوان یک نیروی میانه رو شاخته می شود روز یکشنبه اعلام کرد این جنبش درصورتیکه به عنوان بزرگترین حزب در مصر شناخته شود باید تشکیل دولت دهد . محمود غضلان سخنگوی اخوان المسلمین مصر در آستانه انتخابات پارلمانی مصر به خبرگزاری فرانسه گفت دولت آینده ترکیبی از مردم این کشور خواهد بود . وی افزود شورای نظامی حاکم باید وظیفه تشکیل دولت آینده مصر را به حزبی محول کند که بیشترین کرسی ها را در انتخابات پارلمانی به دست می آورد . جنبش اخوان المسلمین مصر از دهه هزار و نهصد و پنجاه رسما به یک گروه ممنوعه در این کشور تبدیل شد .

اما بااین حال برنامه های اجتماعی و مذهبی خود را در سراسر کشور دنبال می کرد .

یک معلم مدرسه با نام حسن البنا در سال هزار و نهصد و بیست و هشت این جنبش را با هدف مقابله با استعمار و صهیونیسم تشکیل داد .

این گروه تا حد زیادی در دستیابی به هدف اصلی خود یعنی تشویق مردم مصر به تقویت اسلام در زندگی خودشان موفق بوده است . رژیم سرنگون شده مبارک پیوسته اعضای این گروه را بازداشت و از فعالیت های سیاسی آنها جلوگیری می کرد .

اما بااین حال اخوان المسلمین توانست در انتخابات پارلمانی سال دو هزار و پنج مصر هشتاد و هشت کرسی از کرسی های پارلمان را به خود اختصاص دهد . بااین حال این گروه در انتخابات سال گذشته حتی یک کرسی هم نتوانست به دست آورد و به همین علت دولت را به تقلب در انتخابات متهم کرد .

به هرحال اخوان المسلمین مصر به فعالیت های خود در مساجد و دانشگاه ها ادامه داد و همچنین برنامه های خیریه خود را دنبال کرد بطوریکه توانست به چهره ای محبوب در میان قشر فقیر جامعه تبدیل شود . جنبش اخوان المسلمین ابتدا از اعتراض ها در میدان تحریر قاهره که سرنگونی مبارک را درپی داشت فاصله گرفت اما سپس در اعتراض های گسترده ماه های ژانویه و فوریه نقشی کلیدی ایفا کرد . بروس راترفورد کارشناس مسائل خاورمیانه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت پیش بینی می شود عملکرد حزب آزادی و عدالت اخوان المسلمین بهتر از هر حزب دیگری باشد . جنبش اخوان المسلمین هجدهم ماه نوامبر تظاهرات گسترده در میدان تحریر قاهره را به منظور درخواست برای واگذاری اختیارات بیشتر به پارلمان در تنظیم قانون اساسی مصر خواستار شد .

این درخواست پس از آن مطرح شد که شورای حاکم نظامی مصر اعلام کرد قدرت را حفظ خواهد کرد اما اخوان المسلمین این مسئله را غیر دموکراتیک نامید .

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =