ایسنا نوشت:

 مسكن از بخش‌هايي است كه تغيير در وضعيت قيمت و همچنين مسائل مربوط به آن براي مردم از اهميت بسياري برخوردار است به طوري كه بسياري چگونگي تغيير قيمت آن را با جديت رصد مي‌كنند.

اگرچه بنا به اعلام مسوولان اين بخش‌، زمين و مسكن با اجراي طرح مسكن مهر از كالاي سرمايه‌ي خارج و به كالاي مصرفي تبديل شده‌ است، اما به نظر مي‌رسد با افزايش تورم قيمت مسكن نيز قصد بالا رفتن دارد كه اگر چنين اتفاقي مانند سال 86 تكرار شود به نظر مي‌رسد اين‌بار مهار قيمت مسكن بسيار سخت‌تر باشد چراكه ميزان تقاضا و كمبود مسكن بيشتر شده است.

دراين‌باره بيت‌الله ستاريان- كارشناس مسكن- معتقد است: طي بررسي‌هاي انجام شده و با توجه به اين‌كه به صورت ميانگين 35 درصد افزايش قيمت در بازار اجاره و مسكن داشته‌ايم، پيش‌بيني مي‌شود اين روند به صورت صعودي تا انتهاي سال ادامه يابد.

از سوي ديگر اصولا مسكن بايد كالاي مصرفي باشد و بنا به اعلام كارشناسان سرمايه‌اي بودن آن دليل بر بيماري اقتصاد جامعه است زيرا مردم به‌جاي سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي ديگر توليدي براي حفظ ارزش پول و سرمايه‌ي خود ناچار به سرمايه‌گذاري در زمين مي‌شوند.

براساس اين گزارش، بررسي در بازار مسكن نشان مي‌دهد كه تعداد واحدهاي عرضه شده براي فروش كم نيست و برخي فروشندگان با ارائه پيشنهاد رهن و همچنين دريافت وام بانكي به خريداران سعي در فروش واحد خود دارند.

در اين ‌راستا برخي مشاوران املاك وضعيت خريد و فروش در بازار مسكن را نسبت به سال گذشته مطلوب‌تر اعلام كرده و معتقدند: نسبت به سال گذشته تعداد خريد و فروش‌ها بيشتر شده ‌است.

يك مشاور املاك در محدوده انقلاب افزايش قيمت مسكن از ابتداي سال تاكنون خبر داد و تصريح كرد: درباره چگونگي تغيير قيمت مسكن تا پايان سال نمي‌توان اظهارنظر كرد.

در منطقه بلوار فردوس نيز يك مشاور املاك با تائيد افزايش قيمت‌ خريد و فروش از ابتداي سال تاكنون، اظهار كرد: سازنده‌ها بيشتر به دنبال مشاركت هستند و واحدهاي آماده را با قيمت بالا براي فروش عرضه مي‌كنند.

در منطقه نارمك يك مشاور املاك گفت: به دليل آغاز ماه محرم، قيمت‌ها از شنبه آينده افت مي‌كند و اين وضعيت دو ماه ادامه مي‌يابد.

يك مشاور املاك در محدوده خيابان سعادت‌آباد نيز به افزايش قيمت‌ها نسبت به ارديبهشت‌ماه اشاره و اضافه كرد: نرخ تورم بر قيمت مسكن تاثير گذاشته‌ است.

در محدوده آزادي يك مشاور املاك با بيان اينكه بازار خريد و فروش مسكن در سال گذشته كاملا راكد بود، ‌گفت: اگرچه روند پرداخت تسهيلات خريد مسكن از سر گرفته نشده اما مردم تمام سعي خود را مي‌كنند تا بتوانند واحد مسكوني را خريداري كنند.

بررسي‌ها در بازار تفاوت فاحش قيمت مسكن در مناطق مختلف را نشان مي‌دهد به‌ طوري‌كه يك آپارتمان 43 متري در منطقه نواب با قيمت متري يك ميليون و 270 هزار تومان براي فروش عرضه شده است و در مقابل در خيابان ولي‌عصر محدوده جام جم يك واحد آپارتمان 40 متري با قيمت متري چهار ميليون و صد هزار تومان به فروش گذاشته ‌شده است.

همچنين در منطقه مولوي يك آپارتمان 56 متري با قيمت متري 950 هزار تومان به فروش مي‌رسد و آپارتماني با همين متراژ در محدوده جنت‌آباد آپارتمان، با قيمت متري دو ميليون و 800 هزار تومان براي فروش عرضه شده است و اين در حالي است كه در منطقه ولنجك براي يك آپارتمان 56 متري، قيمت پايه متري چهار ميليون و 900 هزار تومان تعيين شده و فروشنده اعلام كرده كه ملك را به بالاترين پيشنهاد واگذار مي‌كند.

بررسي‌ها حاكي از آن است كه در منطقه غرب تهران قيمت آپارتمان باتوجه به سال ساخت و امكانات و همچنين متراژ از دو ميليون و 150 تا سه ميليون و 200 هزار تومان متغير است به طوري كه هرچه عمر ساختمان كمتر و متراژ آن پايين‌تر باشد، قيمت بالاتر مي‌رود. حتي در اين منطقه آپارتمان‌هاي با عمر بيش از 12 سال موجودند كه با قيمت كمتر از متري دو ميليون تومان براي فروش عرضه شده‌اند.

البته در برخي موارد قيمت آپارتمان‌هاي با متراژ بالاتر، كمتر از آپارتمان‌ هاي با متراژ كم نيست به عنوان مثال در منطقه نياوران يك آپارتمان 90 متري با قيمت متري پنج ميليون و 200 هزار تومان به فروش مي‌رسد. بر اين اساس در محدوده مزرداران آپارتماني با متراژ مشابه با قيمت دو ميليون و 800 هزار تومان عرضه شده است و چنين آپارتماني در محدوده پيروزي نيروي هوايي، با قيمت متري يك ميليون و 900 هزار تومان به فروش مي‌رسد.

در شهر جديد پرند نيز آپارتماني با متراژ 111 متر، با قيمت متري 720 هزار تومان براي فروش عرضه شده است اما در 24 متري سعادت‌آباد آپارتمان 114 متري با قيمت متري پنج ميليون و 250 هزار تومان براي فروش عرضه شده است.

در منطقه پاسداران نيز آپارتماني با 120 مترمربع مساحت، متري چهار ميليون و 500 هزار تومان به فروش مي‌رسد. در بلوار فردوس نيز يك آپارتمان 126 متري با قيمت متري يك ميليون و 800 هزار تومان عرضه شده است و در منطقه ميرداماد يك آپارتمان 140 متري، با قيمت متري چهار ميليون عرضه مي‌شود.

در منطقه فرمانيه يك آپارتمان 135 متري با قيمت سه ميليون و 700 هزار تومان و همچنين آپارتماني در بلوار دريا در شهرك غرب با قيمت متري سه ميليون و 300 هزار تومان به فروش مي‌رسد.

در محدوده فرشته آپارتماني 180 متري با قيمت متري سه ميليون و 800 و در منطقه زعفرانيه با قيمت چهار ميليون و 200 هزار تومان به فروش مي‌رسد. آپارتماني 300 متري در زعفرانيه نيز با قيمت پنج ميليون و 700 هزار تومان براي فروش عرضه شده است.

اگرچه آپارتمان‌هايي كه براي فروش آنها از سازندگان به نام، استفاده از مصالح برند و دارا بودن امكانات هتل‌ نام‌ برده مي‌شود، قيمت بالاتري دارند اما كارشناسان مسكن معتقدند دليل عمده بالا بودن قيمت مسكن مناطق مختلف، قيمت زمين است.

در اين‌ راستا تورج دانشور- كارشناس مسكن- معتقد است: زمين نقش بسياري در بالا بودن قيمت مسكن دارد و بخش زيادي از سرمايه توليد مسكن را مي‌بلعد اين در حالي است كه در بسياري از كشورها زمين ارزشي ندارد و به صورت اوقافي با اجاره‌هاي دراز مدت و بسيار ناچيز به سازندگان ارائه مي‌شود.

بر اين اساس با توجه به اين‌كه يكي از سياست‌هاي كلان در راستاي كاهش هزينه‌هاي توليد مسكن، اتخاذ سياست كاهش متوسط سهم زمين در قيمت تمام شده مسكن است به نظر مي‌رسد دولت بايد طرحي مشابه مسكن مهر را در داخل شهرها اجرا كند تا آن دسته از افرادي كه فاقد مسكن ملكي هستند ديگر دغدغه تامين مسكن نداشته باشند.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    15 1
    دیگه اینکه پیش بینی نمی خواد تو این مملکت قیمت همه چی روز به روز میره بالا بی چاره جوونا
  • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    4 12
    سلام به نظر می رسد که نوعی جو سازی از طرف دلالان این بخش شروع شده است. با بازده بسیار بالای طلا و ارز کدام عقل سیم در بخش مسکن سرمایه گذاری خواهد نمود.
  • بدون نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    7 0
    گرونترشو سراغ ندارید ما بریم یکی بخریم ؟
  • بدون نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    0 0
    متری پنج میلیون یعنی چه ؟
  • بدون نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    1 1
    جوسازی شدیدی از سوی دلالان مبنی بر افزایش قیمت مسکن شروع شده که بی تاثیر بر قیمت مسکن نبوده و مسئولین بایستی علاوه بر تلاش هایی که مبنی بر جمع آوری نقدینگی و کمک به تولید انبوه مسکن می کنند بایستی طرح مسکن مهر را به بافتهای فرسوده داخل شهر بیاورند و جوسازی اخیر را به هر نحوی که می توانند بی اثر کنند.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
    6 0
    با ماهي يك ميليون در آمد كه واسه يه واحد 60 متري 10 ساله كه هيچيش درست نيست بايد ماهي 450 تومن پول داد و اين هزينه هاي بالاي تحصيل و اياب و ذهاب آدم مي مونه اين متري 1 ميليون و دويست رو از كجا شروع كنه ؟ تازه ر.ز به روز هم كه داره گرون تر ميشه
  • امید IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    1 3
    یک مجتمع چند واحدی دارم بفروشم یا گرانتر میشود