۱۸ نفر
۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱

پسرعموی عیاش من!

مجتبی لشکربلوکی*
پسرعموی عیاش من!

هنر کشورداری آن است که مجموعه سیاست ها، قوانین و مقررات به گونه ای طراحی شود که شرایط را به نفع گزینه پنجم (ارزش آفرین ها که خلق اثر مثبت برای جامعه دارند) تغییر دهد و گزینه های دیگر نامطلوب تر شود، مثلا به خاطر قاعده «پولت را از کجا آورده ای»، گزینه باج گیری، نامطلوب تر شود. لازم نیست گزینه ها را از بین ببریم یا ایجاد کنیم، بلکه تنها کاری که باید کرد این است که مطلوبیت گزینه ها را بالا-پایین کنیم، مردم خودشان انتخاب هایشان را بهینه خواهند کرد. 

چند سال پیش عموی ما صد میلیون تومن داد دست دوتا پسرهاش. به هر کدومشون. گفت با این ۱۰۰ تومن هر کاری می‌خواین بکنین. اون موقع یادش بخیر دلار ۳ هزار و ۴۰۰ بود. این دو نفر خوشحال بودن که یهو نفری ۱۰۰ میلیون تومن پول بهشون رسیده. یکی از پسرعموها ۵ تومن گذاشت رو پولش و رفت یه رنوی ۱۰۵ تومنی خرید. عاشق تفریح و جاده و عشق و حاله. همیشه یا تلو تلو می‌خوره یا یه چیزی دود می‌کنه. به این معروفه که تا حالا یه روز هم تو زندگی‌ش کار نکرده.

اون یکی پسرعمو ۱۰۰ تومنش رو ریخت تو کار شیرینی خونگی. کم کم کارش گرفت و صفحه‌ش تو اینستاگرام هم کلی مخاطب پیدا کرد. بعد از چند ماه، یه کارگاه شیرینی‌پزی کوچیک گرفت، سه نفر رو استخدام کرد. زمان گذشت و اون پسرعموی عیاش، یه کم ته دلش نگران بود که کاش مثل داداشش یه کاری راه می انداخت.یه ذره که به این فکر (فکرراه انداختن کسب وکار مانند برادرش، پسر عموی پرتلاش) فرو می‌رفت، موبایلش زنگ می‌خورد و برنامه بعدی جور می‌شد. اون هم دوباره فراموش می‌کرد که چنین مسئله‌ای اصلا وجود داشته.

اوضاع کارگاه داشت خوب پیش می‌رفت که یهو همه چی ریخت به هم. بعد از چند ماه پسرعموی پر تلاش مجبور شد که کارگاه رو تعطیل کنه و به این فکر می‌کرد که کجای کار رو اشتباه کرده؟ داداشش یه روز هم تو زندگی‌ش کار نکرده و الان با گذشت چند ماه، ماشین ۱۰۰ میلیونیش شده ۳۰۰ میلیون. پسر عموی عیاش رنو رو فروخت و رفت چندتا پراید خرید و دوباره، کلی سود کرد. پسر عموی پرتلاش هم چند وقتیه تو هایپرمارکت داره دسر می‌فروشه. راستی شما برای پسرعموی من کاری سراغ ندارین؟ آدم اخلاق‌مدار و پرتلاشیه!!! (رفرنس: آرش ترابی، راه پرداخت


تحلیل و تجویز راهبردی:

در ایران، دست کم پنچ دسته پول‌دار داریم:

-رانت‌خوارها: کسانی که روابط ویژه و دسترسی به اطلاعات یا افراد مهم دارند و از طریق همین دسترسی ها، می تواند یک شبه قراردادهای میلیاردی ببندند، معاملات کلان انجام دهند و فقط در عرض یک ماه، به اندازه حقوق یک کارمند در کل دوران کاری سی ساله درآمد داشته باشند.

-باج‌گیرها: باج گیرها کسانی هستند که رشوه می گیرند، به خاطر موقعیت کاری شان در منصب هایی هستند که تشخیص شان در یک پرونده تسهیلاتی، مالیاتی، گمرکی، قضایی و ... می تواند یک دفعه ۱۰ میلیارد تومان این ور و آن ور کند، بدیهی است که آن کسانی که از این ۱۰ میلیارد این ور و آن ور شدن نفع می برند، حاضرند ۱۰ درصد، آن را هم با فرد مذکور شریک شوند. به نظر شما ۱ میلیارد تومان برای یک پرونده کافی نیست؟

-موج‌سوارها: کسانی هستند که آگاهانه یا ناآگاهانه در جهش های قیمتی، یک شبه ره صد ساله می روند، خرید و فروش سکه، طلا، ارز، خانه و ماشین باعث می شود که بدون زحمت و فقط به خاطر تلاطم های قیمتی دارایی شان چند برابر شود.

-خوش‌شانس‌ها: خوش شانس ها معصوم ترین بخش پولدارهای ایران هستند. اینها یا صاحب ارث هستند (ارثی که از پدر، مادر، یا خانواده خود می برند) و یا اینکه در یک قرعه کشی برنده می شوند. ولی باز هم بدون زحمت و ارزش افزوده به ثروت می رسند.

-ارزش‌آفرین‌ها: کسانی که یک ارزش (کالا یا خدمت) برای جامعه تولید می کنند و در ازای آن درآمد کسب می کنند. مواد اولیه، نیروی انسانی، ساختمان، تجهیزات فیزیکی را به لطف تدبیر و تکنولوژی، ترکیب می کنند و خلق ارزش افزوده می کنند.

-اختلاس گرها و کلاهبردارها هم هستند البته. چهار دسته اول (رانت خوارها، باج گیرها، موج سوارها، خوش شانس ها) تفاوت اساسی با آخری ها (ارزش آفرینها) دارند، چهار دسته اول، ارزش افزوده تولید نمی کنند اما کسب ثروت می کنند و همچنین چهار تای اول، نه درگیر مساله پرداخت حقوق سر برج کارکنان هستند، نه نگران عدم ورود مواد اولیه به خاطر تحریم ها، نه نگران تصمیمات دولت و نه درگیر بیمه و مالیات و شهرداری و عوارض. اما ارزش آفرین ها علاوه بر این بدبختی ها، باید با رانت خوارها و باج گیرها هم هر روز بجنگند.

اصل اول اقتصاد، بهینه یابی است؛ بدین معنا که افراد می ‌کوشند بهترین گزینه در دسترس را انتخاب کنند. در کشوری که شرایط به نفع گروه پنجم نباشد، آنگاه می شود بهشت باج گیران، رانت خواران و موج سواران و ...! چرا؟ چون آن گزینه ها، بر اساس اصل بهینه یابی مطلوب ترند.

هنر کشورداری آن است که مجموعه سیاست ها، قوانین و مقررات به گونه ای طراحی شود که شرایط را به نفع گزینه پنجم (ارزش آفرین ها که خلق اثر مثبت برای جامعه دارند) تغییر دهد و گزینه های دیگر نامطلوب تر شود، مثلا به خاطر قاعده «پولت را از کجا آورده ای»، گزینه باج گیری، نامطلوب تر شود. لازم نیست گزینه ها را از بین ببریم یا ایجاد کنیم، بلکه تنها کاری که باید کرد این است که مطلوبیت گزینه ها را بالا-پایین کنیم، مردم خودشان انتخاب هایشان را بهینه خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

پخمه‌پروری و نخبه‌کشی،در سیستم مدیریت کشور
دست کم یکی از این شش کارت را باید بکشی
روایتی از معلمان بی کلاس به نوشته مجتبی لشکربلوکی
ببینید/ سرکوب تکثرات یا همنشین کردن آن ها، کدام نتیجه بهتری دارد؟

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1865422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جمال IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    25 0
    مثال شما مثال خیلی از ماست یه عده کار می‌کنیم ولی رشدو تو این چند سال را دلال کرد دلال ماشین دلال ملک ما درجا زدیم قبل از تحریم ما جماعت اهل کار جلو بودیم ولی حالا درجا میزنیم یا بدبخت شدیم و نکته غم‌انگیزش نگاه عاقل اندر سفیه دلال جماعت به ماست و سرکوفت دوستان و خانواده برامون مونده
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    14 0
    سلام. امان از دلالی
  • حسن IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    2 5
    پرفسور عزیز مطلب شما در ایرانی که دو جناح دائم در حال مچ گیری ویا این که اون طرف هم که با کثافت کاری به ثروت رسیده در اولین قدم اقدام به گرفتن تابعیت میکنه موضوعیت نداره!
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    13 2
    گل گفتی بخدا منم برادریه شهید ویه مفقود وخودم هم سربازی بودم والان مستمری بگیرم بعد ۲۶سال کاربخاطر اعصاب وروان وبا حقوق ۷ملیونی آرزوی حداقل دختر ۹سالم که لباس نوبه دلشه مانده توذهنم حالا گوشت ومیوه و... بماند وای به باعث و بانیش
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    14 0
    پسر عموی عیاش فرزند عیاش آقازاده عیاش در تمام عمرم جز این مسایل چیزی نشنیدم وخیری از این زندگی ندیدم به دزدی می گن اختلاس ما که پیر شدیم وای به حال بچه‌های ما
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    18 4
    مشکل اینه که پسر عموی عیاش نشون میده که مسلمونه و ظاهر ی آدم مذهبیه دو آتیشه داره و خنده دار اینه که به زور این ایمان و عقیده رو به دیگران تحمیل میکنه و بعد میره سراغ دوستان بالاتر
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    13 2
    با اسم دین چه کارها نکردند
  • US ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    10 0
    خدا شاهد است بالای چهل سال تلاش بی وقفه در شهرستان دارم شب و روز مشغول تلاش هستم عملا آنها که نیم ساعت در روز مشغول نیست همه چیز ماشین و مسکن مبالغ زیادی نقد دربانک دارد ولی من چی دارم جز شرم ساری به خانواده و جامعه هیچ ندارم
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    12 0
    گل گفتی تو این مملکت درب وداغان با تلاش نمی شه پولدار شد
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    13 0
    وای بر مسئولانی که با عملکردشان مشوق چنین وضعیتی بوده اند
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    11 1
    اختلاس گرها و نفت فروشها ، قیر فروشها دلار یارانه ای بگیرها ، و سازمانهایی که به هیچ قانونی پاسخگو نیستند اینها را فراموش کرده بودین
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    8 0
    اگر حاکمیت و دولت ها دست از سر اقتصاد و کلا مردم بردارند همه چیز خود به خود نرمال میشه.
  • اسکندری IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    5 0
    همه صحبت های شما درست اما ؟ چرا گزینه ازکجا آورده ای شما را نگران کرده و باعث شده در باصطلاح تحلیل‌های شما گزینه های دیگر جایگزین ازکجا آورده ای شود؟ بقول معروف زر نباریده است به سرش یا خودش دزد بوده یا پدرش البته این شعر در وصف کسانی سروده شده که یا یک شبه ره صدساله رفته اند یا با حقوق کارمندی صاحب کارخانجات و پالایشگاه ها و مجتمع‌های کشت و صنعت و.... شده اند انشاالله که بنده اشتباه متوجه صحبت های شما شده باشم روز خوش
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    6 0
    آفرین گل گفتی. همینه که کشور دچار این همه فلاکت شده.
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    6 0
    سو مدیریت دولت مردها، زاییده این رونده دیگه!
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    8 0
    متاسفانه دولتمردان ایران فقط به فکر افراد سرمایه دار هستند به فکر حتی کارگران ونخبه های مملکت نیستند
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    5 0
    سرمایه کشور در اختیار گروه خاصی است
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    4 1
    سلام تو کشور ایران هیچ زمانی هیچ کسی پولدار نمیشه مگر در دولت یه آشنایی داشته باشه که از پول پول گیرش بیاد
  • مجتبی IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    4 0
    باسلام وعرض ادب،نویسنده محترم،ضمن بیان حقایق،درحوزه رشد ثروت بی رویه اقشاری ازجامعه،که منجربه ثروت بادآورده میشود،هیچ توضیحی درمورد علت ورشکستگی برادری که زحمت می کشیده وتولیدی داشته نمیدهد؟!!!
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    3 0
    این شیوه ها ماندنی نیست
  • US ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    3 0
    حقوق کارگران و کارمندان و بازنشستگان هست که باعث تورم و گرانی‌ها شده !! ؟؟