بررسی دو طرح لغو استفساریه و حذف تبصره 3 ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری بار دیگر وزن حامیان دولت در مجلس را مشخص کرد.

 به گزارش خبر‌آنلاین به دنبال مصوبه هفته گذشته نمایندگان، انتقاد‌ها از مجلس بالاگرفت. نمایندگان استفساریه ای را تصویب کردند که براساس آن مدیران سیاسی در صورتی که به شغل دولتی پایین‌تری منصوب شوند، می‌توانند از 80 درصد مابه‌التفاوت حقوق قبلی خود بهره‌مند شوند.
استفاده از لفظ «مادام‌العمر» موجی از انتقاد‌ها را متوجه مجلس کرد. در نخستین جلسه این هفته مجلس تذکر سنایی نماینده مردم نهاوند موجب شد تا علی لاریجانی رئیس مجلس تصریح کند که با این مصوبه مخالف است و اصل آن هم در مجلس هفتم تصویب شده و ربطی به مجلس هشتم ندارد. این مقدمه ای شد برای ارائه طرحی جهت لغو مصوبه پیشین. اما به جای یک طرح، دو طرح تدوین شد. یکی از سوی نمایندگان حامی دولت و دیگری از سوی دیگر نمایندگان که وزن اصولگرایان منتقد دولت در آن بیشتر بود. البته هر دو طرح نیز با قید دو فوریت ارائه شده بودند.
دوفوریت طرح اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی که اکثریت آنها عضو جبهه پایداری هم هستند، حذف تبصره 3 ماده 71 قانون مدیریت خدمات و کشوری را هدف قرار داده بود که به تصویب نرسید.
این طرح به امضای‌ حمید رسایی، مهدی کوچک‌زاده، مرتضی آقا‌تهرانی، پرویز سروری، اسماعیل کوثری، ستار هدایت‌خواه، علی اصغر زارعی، محمد دهقانی، اسدالله قره‌خانی، امیرحسین قاضی‌زاده، روح الله حسینیان، محمدکریم شهرزاد، جواد کریمی‌ قدوسی، علیرضا سلیمی، محمدعلی بزرگواری، سیدعلی طاهری، رضا آشتیانی و جهانبخش محبی‌نیا رسیده بود. این نمایندگان خواستار حذف تبصره 3 ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری شدند. قانونی که با استفساریه هفته گذشته مجلس به قانون حقوق مادام‌العمر برای مقامات سیاسی مشهور شد اما در نهایت نمایندگان این طرح را رد کردند.
دو فوریت این طرح که حسینیان و رسایی به دفاع از آن پرداختند، در میان 209 نفر از نمایندگان حاضر در جلسه به رای گذاشته شد که تنها 68 نفر موافق آن بودند. 97 مخالف و 29 ممتنع، دیگر آرای دو فوریت این طرح بود.
در رای گیری یک فوریت این طرح هم از مجموع 203 نماینده حاضر در صحن مجلس 56  موافق 92 مخالف و 31 رای ممتنع ارائه شد.
به این ترتیب طرح دوم در دستور کار قرار گرفت. چهره‌هایی مثل محمدحسن ابوترابی، امیدوار رضایی، محمدحسین فرهنگی، جهانبخش محبی‌نیا، حسین نجابت، غلامرضا مصباحی مقدم، رضا آشتیانی، حسین ذوالانوار، احمد توکلی، عبدالحسین ناصری، حمیدرضا فولادگر، جعفر قادری، الیاس نادران، حسن غفوری‌فرد، غلامرضا اسد‌اللهی، بروغنی، عبداللهی، سروری کریمی قدوسی، عوض حیدر‌پور، امیرحسین قاضی‌زاده، محمد دهقانی، موسی غضنفر‌‌آبادی، محمد‌علی رضایی، عزت الله یوسفیان مولاء، روح الله حسینیان، محمدمهدی مفتح، محمدرضا باهنر، جواد جهانگیر‌زاده و سید‌ کاظم موسوی 24 نماینده‌ای بودند که طرح «لغو استفساریه تبصره 3 ماده 71 و 117 قانون مدیریت خدمات کشوری» را پیشنهاد دادند.
در مقدمه توجیهی این طرح آماده بود: به دلیل برداشت ناصواب از مصوبه اخیر مجلس با عنوان استفساریه تبصره 3 شائبه برقراری و پرداخت حقوق مادام‌العمر برای مقامات سیاسی کشور از جمله نمایندگان مجلس که تاکنون هیچگونه سابقه قانونی وجود نداشته به وجود آمده بود، طرح ذیل به منظور شفاف‌سازی این مسئله در اذهان عمومی تقدیم می‌شود.
در نهایت در رأی‌گیری مجلس 137 نفر از نمایندگان به طرح لغو استفساریه تبصره 3 ماده 71 رای موافق دادند 26 نماینده با آن مخالفت کردند و 20 نفر از نمایندگان هم ترجیح دادند رای ممتنع به این مصوبه بدهند. در نهایت به موجب این قانون از تاریخ تصویب، مصوبه مجلس به عنوان استفساریه تبصره 3 ماده 71 و 117 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/76 لغو می‌گردد.
29212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =