سال 72 فاطمه مطیع به اتهام قتل همسرش مجید.الف بازداشت شد.از آن سال تا کنون متهم در بلاتکلیفی به سر می برد

زهرا تالانی:در سال 85 تبرئه شد و دوسالی هم بیرون از زندان بود تا اینکه دوباره اولیای دم مجددا اعتراض کردند و دیوان عالی کشور رای را نقض کرد و متهم راهی زنان شد.
در طول رسیدگی به این پرونده عبدالصمد خرمشاهی به طور رایگان وکیل فاطمه مطیع شد. درباره روند رسیدگی به پرونده او که به عنوان قدیمی ترین زنان زن معروف شده با وکیلش گفت وگویی را انجام داده ایم.وی می گوید: در طول این 18 سال بارها حکم قصاص و برائت در این پرونده صادر شده یا تصمیمات دیگری گرفته شده است، اما هیچ کدام از آنها هرگز نهایی و قطعی نشده است به همین دلیل خانم مطیع 18 سال به عنوان متهم در زندان به سر می‌برد.
گفت وگوی خبرآنلاین با عبدالصمد خرمشاهی را می خوانید:


به عنوان کسی که از ابتدا در جریان این پرونده هستید ابتدا جزئیاتی درباره آن بفرمایید؟
فاطمه مطیع 18 سال پیش به اتهام قتل مجید الف 40 ساله بازداشت می‌شود و در مرحله اول اقرار به قتل می‌کند اما بعدا بارها انکار کرده و عنوان می‌کند که اصلا اطلاعی از قتل نداشته است. بعدها هم مشخص شد اقرار‌هایی که متهم قبلا داشته با واقعیت مطابقت نداشته است.
در مرحله اول فاطمه مطیع در شعبه‌ 102 شهر ری محاکمه و به قصاص برای قتل همسرش محکوم شد. برادر همسر او نیز به عنوان معاون در قتل محکوم ‌شد. این پرونده بارها در شعب دیوان عالی مطرح شد و به دلایل مختلف نقض شد و یا از آن نقص گرفته شد.


چه شد که وکالت این پرونده را قبول کردید؟
در سال 84 به درخواست خانم مطیع وکالت ایشان را به صورت رایگان قبول کردم و در سال 85 با استدلالی که در دادگاه ارائه دادم موکلم تبرئه شد و دو سال بیرون از زندان بود. تا اینکه اولیای دم مجددا اعتراض کردند و دیوان عالی کشور رای را نقض کرد و با رسیدگی پرونده در شعبه هم عرض – شعبه 105 دادگاه شهر ری ـ موکلم مجددا بازداشت شد و از سال 87 وارد زندان شد و حکم قصاص برای او صادر شد. در طول این 18 سال بارها حکم قصاص و برائت در این پرونده صادر شده یا تصمیمات دیگری گرفته شده است،اما هیچ کدام از آنها هرگز نهایی و قطعی نشده است به همین دلیل خانم مطیع 18 سال به عنوان متهم در زندان به سر می‌برد.


ایرادات شما به این پرونده چه بود که سبب تبرئه شدن او شد؟
یکی از ایراداتی که به این پرونده گرفتم، شهادت بود زیرا شهود از شهادت‌شان برگشته بودند، بنابراین شهادت نمی‌توانست از ادله‌ای باشد که موجبات علم قاضی را فراهم کند. بنابراین دیوان اعلام نقص کرده و خواسته بود شهود مجددا در دادگاه حاضر شوند. منتهی بعد از گذشتن 18 سال اغلب شهود یا فوت کرده یا مجهول مکان هستند و دسترسی به آنها مشکل است.
تنها کسی که توانستیم به عنوان شاهد به او دسترسی پیدا کنیم فرزند متهم است که در یکی از مراکز بازپروری است و حال مساعدی ندارد. با قاضی پرونده هم که صحبت می‌کردم درخواستم این بود که تصمیمی اتخاذ کند که خانم فاطمه مطیعی از بلاتکلیفی نجات پیدا کند ضمن این که از آنجایی که شهود قبلا شهادت‌شان را بازپس گرفته بودند دیگر نیازی به حضور مجددا آنان نیست.
به هر حال به نظر می‌رسد این پرونده از ابتدا مشکلات زیادی داشته که رسیدگی به آن 18 سال به طول انجامیده است و من فکر می‌کنم که یکی از مواردی که باعث اطاله این پرونده شده اعتبار قائل شدن برای اقرار اولیه خانم مطیع است در حالی که بعدها ثابت کردیم آن اقرار ارزش نداشته است.
همچنین خانم مطیع اقرار کرده بود که به مقتول مرگ موش داده است در حالی که بعدها ثابت شد که اصلا سم نباتی به مقتول خورانده شده است.


برای همین شما بارها به حکم او اعتراض کردید؟
بله.من به حکم قصاص اعتراض کردم و دیوان اعتراض را پذیرفت و پرونده مجددا به شعبه 105 دادگاه شهر ری برای رسیدگی و رفع نواقص ارجاع شد.


با این حال دادگاه در روز 29 آبان تشکیل نشد؟
چند ماه پیش موکلم به یکی از زندان‌های اطراف ورامین منتقل شده است اما اخطاریه به زندان اوین رفته بود، به همین دلیل او نتوانست در جلسه دادگاه حاضر شود و مجددا وقت رسیدگی برای روز 18 دی ماه تعیین شد.


امکان رضایت خانواده مقتول وجود ندارد؟
من خیلی تلاش کردم اما آنها به دلیل کینه ای که دارند حاضر به گذشت نیستند درحالیکه هیچ اتهامی متوجه او نیست.


تکلیف برادر همسر این خانم که متهم به همدستی شده بود چه شد؟
او آزاد شده و مشکلی ندارد.
23245 
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    1 0
    اعتماد:فاطمه مطیع كه 18 سال است به اتهام همكاری با شوهرش در قتل مجید در زندان به سر می‌برد، در حالی منتظر انجام تحقیقات جدید در پرونده‌اش است كه به گفته عبدالصمد خرمشاهی، وكیل وی، حال جسمانی وی چندان مساعد نیست و در حال حاضر در بیمارستان به سر می‌برد. فاطمه مطیع كه در زمان دستگیر شدنش 43 سال داشت، اكنون با گذشت 18 سال در 61 سالگی به سر می‌برد ولی تاكنون تمام احكامی كه در خصوص قصاص، دیه یا تبرئه وی صادر شده، همگی نقض شده‌اند. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????????????????????????????????