گفت و گویی صریح با محمدرضا یزدانی خرم

فرهاد عشوندی : محمدرضا یزدانی خرم ؛ او بود که این بار با حرف هایش پرده از اتفاقی ناگوار در ورزش برداشت. این سیاستمدار ورزشی شده که عمری را در مدیریت موفق ورزشی طی کرده در گفت و گویی چالشی با نشریه شما ، موجی به پا کرد. اینکه لایه های جریان انحراف به ورزش رسیده اند . درست به پشت در فدراسیون های ورزشی . او چندی بعد و در دل نمایشگاه مطبوعات در گفت و گویی صریح با خبرآنلاین ، حرف از برنامه ریزی مدون جریان انحرافی برای فدراسیون های مختلف ورزشی زد. حرفی که زنگ خطری بود برای بسیاری از دوستداران ورزش کشور.
حرف های یزدانی خرم تبعاتش شد انعکاس خبر ممنوعیت حضور رئیس فدراسیون کشتی در دوره جدید انتخابات مجمع. و این نقطه آغاز این گفت و گوست:
سرانجام موفق به ثبت نام شدید؟
بله ، می گفتند خوش تیپ نیستی و حق ثبت نام نداری. بالاخره با پارتی بازی توانستم امروز ثبت نام کنم!
و مشکل اصلی از کجا شروع شده بود؟
مشکل بر می گشت به یک قانون. قانونی که با لایحه دولت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و بر اساس آن کلیه نهادهایی که با کمک های دولتی فعالیت می کنند ، حق استفاده از نیروهای بازنشسته ، دو شغله و بازخرید از دولت را ندارند. این قانون زمانی که طرح شد ، نماینده وزارت علوم با حضور در مجلس ، متممی ارائه کرد و بحث اساتید دانشگاهی را مجزا کرد . درحالی که مسئولان ورزش کشور چنین کاری را انجام ندادند و بدنه ورزش که کاملا شامل این قانون می شود با تاکید دستگاه های نظارتی برای اجرای قانون ، باید بخش عظیمی از مدیران و مسئولان اجرایی اش را از دست می داد. تازه در مرز 50 سالگی که یک مربی ، داور و نخبه ورزشی ، در سنی که به مرز پختگی و توان اجرایی می رسد باید حذف شود.
چطور شد که اسم شما بین این همه مدیر برای ممنوعیت فعالیت مطرح شد؟
راستش خودم هم نمی دانم . من از طریق رسانه منتشر کننده خبر اقدام کردم و آنها گفتند منبع خبر ، وزارت ورزش بوده است. آمدند گفتند بازخرید ها و بازنشسته ها حق حضور در مجمع را ندارند و این درحالی بود که من شامل هیچ کدام از این قوانین نمی شدم. من چند سالی در بنیاد مستضعفان بودم ، باقی فعالیت غیر ورزشی ام هم بر می گشت به سالهای قبل از انقلاب و فعلا هم که 22 سال است در ورزش خدمت می کنم. برای همین هم بود که رفتم به حمید سجادی هم گفتم این برخورد درست نیست. اگر با من که 22 سال در این ورزش خدمت کردم ، چنین برخوردی کنید ، دیگر کسی نمی آید عمرش را اینجا بگذارد. من می شوم یک پیراهن عثمان. اینکه این همه خدمت می کنی و بعد در آستانه المپیک می گویند برو خانه ات ، تو دیگر حق فعالیت نداری. بدون اینکه هیچ منعی هم داشته باشم. بابا خبر ممنوعیت شرکت من در انتخابات را حتی تلویزیون آمریکا هم مطرح کرد.
همه چیز از آنجا شروع شد که شما گفتید در آستانه انتخابات ، جریان انحرافی برای ورزش برنامه ریزی کرده است.
من هنوز هم همین حرف را می زنم. اینکه دست هایی در کار است تا ما به موفقیت نرسیم یا حذف شویم تا یک عده ای بیایند و این سمت ها را بگیرند. مگر می شود من از وزیر و معاونش دستور پرداخت بودجه دارم اما پول در اختیارمان قرار نمی گیرد و باید مشکلات مالی داشته باشیم. چطور چنین اتفاقی می افتد؟ ما داریم درباره کشتی حرف می زنیم . درباره مدال آورترین ورزش ایران که نتیجه اش را هم دیدید. کی در 50 سال گذشته ، کشتی فرنگی ما چنین نتایجی می گرفت و رنکینگ جهانی داشت؟ کشتی آزادمان را ما از نو ساختیم و دچار پوست اندازی اش کردیم تا بتوانیم دوباره قد علم کنیم. الان همه ملی پوشان ما دانشجو هستند و کشتی را بر اساس آخرین متدهای علمی روز دنیا ، هدایت می کنیم. در این شرایط اما کمکی که نمی شود ، تازه یک دفعه می آیند می گویند ، حق شرکت در انتخابات را هم نداری آن هم برای بهانه ای که وجود ندارد. این مشخص است که دست هایی در کار هستند.
 این دست ها فقط برای فدراسیون شماست؟
 این دست ها داشت می آمد تا در ورزش رخنه کند. من اسمش را می گذارم جریان انحرافی و بر اساس وظیفه ای که حضرت امام (ره) برای همه ما موظف کرده ، حتی قبل از اینکه بحث خودم مطرح باشد لب به انتقاد گشودم و هشدار دادم که حضرت امام فرمودند وظیفه اول شما این است که هر جا انحرافی را در مسیر انقلاب دیدید در برابرش قد علم کنید. الان می دانید که انتخابات در پیش است در بسیاری از استان ها ، هیات ها ، ادارات کل و ... سعی می شود تا افرادی را برای طرح شدن وارد ورزش کنند که در دید است. وقتی من فریاد زدم ، همه به فکر فرو رفتند و رسانه ها دنبالش افتادند تا ببینند چه اتفاقی افتاده. همین حالا هم اگر کوتاه بیاییم ، دوباره جریان همان شکل سابقش را پیدا می کند. حتی من می گویم در فدراسیون های دیگر هم می بینید که این انتخاب ها صورت خواهد گرفت.
پس حرف های تان باعث شد که تصمیم به حذف تان گرفته شود؟
من مسئولم که حرف بزنم. وقتی شما می آیید از من سئوال می کنید ، نمی توانم دروغ بگویم. وقتی از من درباره بحث خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس پرسیده شد ، گفتم تا 4 یا 5 سال دیگر این توان را نداریم و نباید به مردم وعده های الکی داد. بعد رفتند و گفتند علیه رئیس جمهور حرف زده است. گفتند از وزیر ورزش انتقاد کرده و ...
درحالی که حرف هایم را به عنوان کسی گفتم که سال هاست عمرش را در ورزش می گذراند و کار کرده ، نتیجه هم گرفته. من بارها این حرف ها را به معاونین مختلف رئیس جمهور هم گفته بودم که خیلی جدی گرفته نشدند. رسیدن به موفقیت در ورزش راه دارد و ما این الگو را بلدیم. نمی شود هر رئیسی که می آید یک سری از دوستان و نزدیکانش را بیاورد. این اتفاقات در دوره ریاست 3 رئیس اخیر ورزش افتاده و دیدیم که نتیجه اش هم چه بوده .
آن وقت رفتند حرف های مرا وارونه کردند که برابر رئیس جمهور و وزیر قرارم بدهند . درحالی که حرف من مشخص است. می گویم مگر می شود رئیس جمهور حرفی بزند و نگذارند اجرا شود؟ آن وقت ببینی گروهی برای کرسی های ورزشی دارند برنامه ریزی می کنند.
این حرف ها نتیجه ای هم داشت؟
نتیجه اش همین شد که نتوانستند نماینده شان را وارد انتخابات کنند و پا پس کشیدند چون ما روشنگری کردیم. تازه مگر نمی گویند من حرف دروغ می زنم ؟ چرا یکی جواب حرف هایم را نمی دهد که بگوید فلان بخش از حرف هایم را بدهند؟ من که خیلی شفاف ، نظراتم را هم گفتم. آقای رئیس جمهور گفت شما برو کار کن ، بودجه اش با ما . من می گویم برای المپیک از همه بیشتر مدال می گیریم. آن هم مدال طلا اما به شرطی که امکانات در اختیارمان باشد اما نمی شود که همین جورذی با دست خالی نتیجه گرفت.
البته بخشی از انتقادات خبرساز شما ، بحث درباره تغییرات در ورزش بود.
من می گویم مدیریت ورزشی ما از نظر دانش فنی ، چیزی کم ندارد . درد ما درد سرمایه است. وقتی اعتبار به ورزش بیاید ، موفقیت هم می آید. آن وقت می روند افرادی را وارد ورزش می کنند که نمی توانند به ورزش کمک کنند. مثال پرسپولیس را می زنم. این درد است برای ورزش که تماشاگر پرسپولیس با 16 سال سن بیاید و تیمش هر هفته ببازد ، آن وقت او باید از آزادی تا انتهای تهران پارس یا میدان شوش با گریه برود. مقصر این اشکها مدیریت معیوب است. هیات مدیره اگر قرار است انتخاب شود باید متشکل از اعضایی باشد که با خود پول به ورزش می آورند. مثال موفقش می شود فدراسیون قایقرانی که معاون شهردار بود. دیدید که چطور ورزش را متحول کرد. حالا که معاون نیست ، دستش بسته شده اما باز هم به آدم های اطرافش نگاه کنید. پر است از چهره های اسمی که می توانند اعتبار در اختیارش بگذارند.
و نماینده های مجلس چطور؟
نماینده هم اگر می آید باید بتواند اعتبارزایی کند. وگرنه اگر کمکی نتواند بیاورد که نیازی به ورودشان نیست. ورزش خودش به میزان کافی آدم دارد که این پست ها راپر کند.
خود شما در دوره ای به ورزش آمدید و ورزشی هم نبودید. در دوره مدیریت آقای غفوری فرد؟
اتفاقا کاری که غفوری فرد انجام داد بر اساس متدهای روز دنیا بود. او مدیران صنعتی که دست شان برای اعتبارآوری باز بود را به ورزش آورد یا نمایندگان مجلس دارای اختیار که بتوانند ارزش افزوده ورزش را بالا ببرند. نتیجه این دیدگاه هم در دهه 70 جواب داد و ورزش ما تکان خورد. نمی شود با رفیق بازی ورزش را پیش برد. الان در دنیا این اتفاق جا افتاده. همه تیم های بزرگ دنیا را کارتل های اقتصادی اداره می کنند . مداح یا روحانی را سر یک تیم نمی گذارند. همین بلاتر که رئیس فیفاست آیا یک بار پایش به توپ خورده بود؟
من حرفم همین است. می گویم نمی شود ورزش را پیش برد غیر از اینکه بتوانیم بخش خصوصی را وارد کنیم. نمی شود یک تاجر را آورد و بعد یک مدیر کم تجربه دولتی برایش تعیین و تکلیف کند. باید چارچوب ها را مشخص کرد و گذاشت بخش خصوصی کارش را بکند. اتفاقی که در ورزش مان نمی افتد تا این طور لطمه بخوریم.
4141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بنده خدا IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    6 1
    باباکت هاتونودربیارید یکم هم به فکر اقتصاد مملکت باشید ؟
  • محمود CH ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    5 4
    اره کارت درسته
  • بدون نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    9 4
    خودت رو زیاد تر خسته نکن جونم، اینجا همه چیز درهمه!!!! یعنی همه چیز انحرافی است !!! و در ظاهر راست و درست به نظر می رسد!!! شک داری از مردم بپرس!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    20 2
    دستی است درکشور که نمی گذارد پیشرفت کند. قویترین مدیران ما درچند سال اخیر از دست رفت . کم تجریه ، سن پائین وبیسواد بودن ویژگی مدیران اخیر. با شعار که کشور اداره نمی شود.
  • تارخ IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    8 8
    شما فکر میکنید خودتان لیاقت این پست را دارید و اصلح تر از شما نیست؟
  • یوزارسیف IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    0 0
    تیتر خبر رو که خوندم فکر کردم اشتباهی صفحه ی سیاسی رو باز کردم!