مهر نوشت:

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به این زودی جایگاه ریاست جمهوری حدف نمی‌شود گفت: از این رو انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری برگزار می‌شود.
محمد دهقان در مناظره با صادق زیبا کلام "استاد دانشگاه تهران" با عنوان نظام پارلمانی، ریاستی در تالار حضرت فاطمه الزهرا دانشکده مدیریت، با بیان اینکه ساختار سیاسی ایران نه ریاستی است نه پارلمانی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران برپایه ولایت فقیه تعریف شده است و با توجه به وجود ولی فقیه از بحران‌های سخت عبور کرده‌ایم اما نباید نظام ایران را نظام ریاستی یا پارلمانی معرفی کرد چرا که رئیس جمهور در کشور ما رئیس وزرا است نه رئیس حکومت، همچنین مجلس نیز نمی‌تواند رئیس جمهور را انتخاب کند.
گزیده سخنان وی از این قرار است:
* هدف از تفکیک قوا در ایران را به منزله خدمت رسانی بیشتر به مردم است. اختلاف سلیقه بین رئیس جمهور و پارلمان امری طبیعی است. البته نباید این اختلاف سلیقه‌ها به چالش مسئولین منجر شود البته معتقدم تاکنون مجلس از اختیارات کامل خود استفاده نکرده است و فقط در اوایل انقلاب، بنی صدر از سوی نمایندگان ملت برکنار شد.
* اصلا موضوع انتخاب نخست وزیر در مجلس آینده مطرح نشده است. از این رو در دوره آینده ساختار سیاسی نظام تغییر نمی کند و انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نیز برگزار خواهد شد البته دشمنان نظام می خواهند انتخابات در داخل کشورمان برگزار نشود و یا با عدم استقبال مردم مواجه شود اما این اتفاق نمی افتد و انتخابات آینده نیز با حضور حداکثری مردم رقم خواهد خورد.
* واقعا در آمریکا دموکراسی وجود دارد؟ آیا واقعا می تواند میزان مشارکت در کشورهای غربی را با ایران مقایسه کرد؟
* اگر روزی قرار باشد از نظام ریاستی به پارلمانی تغییر جهت دهیم باید اصلاحاتی در قانون اساسی صورت گیرد اما تغییری در نام نظام ایجاد نمی شود.
* اشتباه است که قرار است نمایندگان و مدیران حقوق مادام العمر دریافت کنند البته این احتمال وجود دارد که این مصوبه از سوی شورای نگهبان رد شود. بنده به عنوان یکی از نمایندگان مجلس اعلام می کنم که طرح حقوق مادام العمر نمایندگان دروغ بزرگ است.
* بدون شک افرادی که در اختلاس ها و زد و بندها ی اقتصادی حضور دارند نمی توانند در انتخابات شرکت کنند و این وظیفه بنده یا شما نیست؛ این وظیفه را شورای نگهبان قانون اساسی را بر عهده دارد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =