از مخالفت با فیلترینگ تا برنامه‌ای روشن برای درآمدزایی مردم از اینترنت/ چرا فقط زور اپراتورها می‌رسد؟

در میان سخنرانی‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی می‌توان تفاوت‌های چشمگیری را با آنچه امروز در حال وقوع است، مشاهده کرد؛ از مخالفت با فیلترینگ تا ارائه خدمات اینترنتی رایگان و یا اتخاذ برنامه‌ای روشن برای درآمدزایی مردم از اینترنت!

نگارعلی_ در تاریخ ۲ دی ماه ۱۴۰۲، اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار افزایش صددرصدی تعرفه برای بسته‌های دیتای همراه بالاتر از دو گیگابایت شدند و با گذشت کمتر از یک هفته و در تاریخ ۷ دی ماه ۱۴۰۲، وزارت ارتباطات، با افزایش ۳۴ درصدی قیمت اینترنت موافقت کرد. گفتنی است که در راستای افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی، سازمان تنظیم مقررات، اپراتورهای ارتباطی را به افزایش سایتهای نسل پنجم به ۱۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳، افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به ۹۶ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳ و افزایش ۳۰ درصدی میانگین سرعت اینترنت در شش ماه آینده مکلف کرد.

وعده ارائه خدمات اینترنتی رایگان

موافقت سریع با افزایش تعرفه بسته‌های دیتای همراه در حالی اتفاق افتاد که ابراهیم رئیسی، در تاریخ ۱۵ خرداد در جریان ضبط یکی از برنامه‌های تبلیغاتی خود، در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه دولتش برای عرضه اینترنت رایگان گفت: «اینترنت و فضای مجازی مانند برق و تلفن از مهم‌ترین ساخته‌های دست بشر است که زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است. البته سرعت و گستره فراگیری اینترنت نسبت به دیگر ساخته‌های بشری بیشتر است و امروز می‌بینیم که بسیاری از امور زندگی شهری و روستایی و باسواد و بی‌سواد و زن و مرد و پیر و جوان و کودکان در فضای سایبری انجام می‌شود. برای اینکه دسترسی آحاد ملت ما از شهر و روستا، از با سواد و بی‌سواد به فضای سایبر فراهم شود، کف رایگانی از خدمات را برای آن‌ها فراهم خواهیم کرد تا افرادی که به هر دلیل درآمد کافی ندارند بتوانند از یک حداقلی برخوردار باشند.»

فضای مجازی بهترین بستر برای نظارت بر کار دولتی که هیچ یک از وزرایش در آن حضور ندارند!

از دیگر دیدگاه‌های ابراهیم رئیسی درباره اینترنت و فضای مجازی قبل از نشستن بر مسند ریاست جمهوری، می‌توان به بحث بهترین فضا برای نظارت بر کار دولت اشاره کرد. رئیسی در جلسه‌ای با جمعی از نوجوانان دهه هشتادی، فضای مجازی را بهترین ابزار برای نظارت بر کار دولت‌ها دانست. با این وجود در حالی که بنابر گزارش‌های رسمی که از سوی پلتفرم‌های ارائه داده منتشر می‌شود، اینستاگرام، تلگرام و واتساپ کماکان پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در میان مردم هستند، هیچ یک از وزرا و افرادی از بدنه دولت در این پلتفرم‌ها حضور فعالی ندارند تا بتوانند انتقادات مردم را بشنوند و نسبت به آن‌ها واکنش نشان دهند.

جاده‌ای که قرار نبود بسته شود، اما بسته شد

از دیگر دیدگاه‌های ابراهیم رئیسی درباره اینترنت و فضای مجازی، قبل از سپری شدن دوره انتخابات نیز می‌توان به بحث فیلترینگ اشاره کرد. بنابر گفته‌های ابراهیم رئیسی «اینترنت به مثابه جاده است؛ درِ جاده را که نمی‌بندند. بسیاری در این جاده در رفت‌وآمدند؛ یکی می‌خواهد به خانه برسد، دیگری دنبال فروش است. وقتی کسب‌وکار مردم در یک فضا تعریف می‌شود، نمی‌شود جاده را بست. این بحث انحرافی است و بعضی‌ها آن را سیاسی دیده‌اند. هرچند طبیعتاً باید مراقب جاده بود، مقررات آن را رعایت کرد تا راهزنان نیایند اموال مردم را بدزدند. باید مواظب باشیم رهزنان وارد فضای خصوصی نشوند و اطلاعات افراد را هک نکنند. الان گسترش زیرساخت‌های فضای مجازی مهم است، زیرا نیاز مردم این است. من در دوران فعالیتم هیچ فیلتری را اعمال نکردم و مخالف فیلترینگ بودم.»

برنامه روشن دولت مردمی برای درآمدزایی مردم از اینترنت چه شد؟

وی همچنین در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود در خرداد ۱۴۰۰ با اشاره به امکان درآمدزایی از طریق اینترنت، گفت:« یک خانم خانه‌دار که آشپزی می‌کند یا یک معلم که تولید محتوا انجام می‌دهد، باید سهم خود را از کاری که انجام می‌دهد ببرد. امروز هند به اندازه درآمد نفتی ما از اینترنت سود اقتصادی می‌برد و دولت مردمی برای درآمدزایی مردم از اینترنت برنامه‌های روشنی دارد.» اما برنامه‌های روشن به فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی منجر شد که برای کسب‌وکارها یک کانال پربازده هستند.

از مخالفت با فیلترینگ تا برنامه‌ای روشن برای درآمدزایی مردم از اینترنت/ چرا فقط زور اپراتورها می‌رسد؟

چرا فقط زور اپراتورها می‌رسد؟

افزایش تعرفه‌های اینترنت، از درخواست تا اجرا، تنها ۵ روز زمان برد؛ باید پرسید که چرا به درخواست دیگر اصناف کشور نه تنها سریع بلکه اصلا رسیدگی نمی‌شود؟

به عنوان مثال پس از بی‌جواب ماندن درخواست‌های پی‌درپی تشکل‌های صنفی پرستاران مبنی بر تغییر شیوه قیمت‌گذاری در قانون تعرفه خدمات پرستاران و عدم رسیدگی به این درخواست، گفتمان پرستاران از مطالبات صرفاً صنفی به مردم‌محوری تغییر کرد. در اردیبهشت ماه سال جاری درخواستی با عنوان «تغییر شیوه قیمت‌گذاری در قانون تعرفه خدمات پرستاران» در پلتفرم مستقل جمع‌آوری امضاء، کارزار، به ثبت رسید و با دریافت ۱۴۱۳ امضاء و پوشش خبری گسترده، در نهایت توانست در تاریخ آبان ماه ۱۴۰۲ و پس از گذشت ۶ ماه واکنشی از سوی مقامات مسئول دریافت کند.

و یا در بهار امسال انجمن صنفی مهندسین برق استان البرز درخواستی را مبنی بر «افزایش ۲ درصد تعرفه رشته برق طبق مفاد صورت‌جلسه ساختار شکست جدید ابلاغی» به ثبت رساندند که تا به امروز و با گذشت ۱۰ ماه از ثبت این درخواست، هیچ پاسخی از سوی مسئولین دریافت نشده‌است.

و یا درخواست رسیدگی به وضعیت رزیدنت‌هایی که با چالش‌های روانی، کشیک‌های طولانی و تحمل تمام وظایف اساتید و دستمزد پایین موجه‌اند؛ درخواستی که پس از درگذشت رزیدنت سال آخر رشته اطفال دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به‌دنبال اقدام به خودکشی پوشش خبری رسانه‌ای گسترده‌ای را دریافت کرد و جامعه پزشکی و مردم را در بهت فرو برد و پس از گذشت نزدیک به ۵ ماه از این اتفاق، مسئولان در سکوت خبری به سر می‌برند.

کم نیستند درخواست‌هایی از این دست که از سوی اصناف صادر می‌شوند اما در نهایت که راه آن‌ها را به هیچ جایی نمی‌برد و پاسخی دریافت نمی‌کنند به مطالبات مردم محور بدل می‌شوند تا با کمک کاربران در شبکه‌های اجتماعی و پوشش خبری گسترده بتوانند نظر مسئولان را به خود جلب کنند اما این اقدامات نیز گاهش جوابگو نیست.

بیشتر بخوانید:

بسته‌های گران اینترنت حذف شدند

فیلترینگ به محبوبیت اینستاگرام، یوتیوب و تلگرام در ایران افزود!

فهرست قیمت جدید بسته‌های اینترنتی اپراتورهای همراه منتشر شد/ عکس

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1854841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    102 1
    خدا به فریاد این ملت برس حتی خود ملت هیچ رحمی به هم ندارند ، خدایا تو به فریاد این ملت برس.
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    26 42
    کاری نمیشه کرد باید سوخت و ساخت
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      95 1
      غش در معامله چیست؟ فردی که با وعده هایی همچون 1 میلیون شغل و 1 میلیون مسکن و تورم تک رقمی و ارزان کردن اینترنت می آید ولی عملکردش 100% خلاف آن است.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    43 2
    وزیر ارتباطات ازت انتظار نداشتم
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      85 1
      پست واقعی ایشون وزیر قطع ارتباطات هستش
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      69 1
      همین 2 ماه پیش آمد گفت اینترنت گران نمی شود.
  • محمد IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    110 0
    اپراتورهای عرضه کننده اینترنت مردم عادی نیستند دستشان در حکومت است . وزیر کار و نمایندگان مجلس و همه حکومتی ها چرا باید حقوق های نجومی بگیرند و کارگران حقوق ۵ میلیون بگیرند در حالیکه حکومتی ها در روز یک ساعت کار مفید انجام نمی دهند
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      37 0
      اره دست اندر کاران خودشونند مگرمیشود اقای رئیسی رئیس جمهوره نمیدونه چرا وکی تلفن ها فیلتر کرد
  • DE ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    103 0
    عملکرد و عدم موفقیت دولت سیزدهم در بازه زمانی ۳۰ ماه گذشته نشان دهنده و بیانگر این موضوع است که ریاست جمهوری به اتفاق وزرا کابینه بدون هیچ اطلاع و داشتن علم کافی از کشورداری و مسائل و مشکلات کشور به عرصه انتخاباتی وارد و وعده وعیدهای دادن که نه تنها نتوانستن به آنان تحقق ببخشند ، بلکه موجب بدتر شدن اوضاع کشور و مردم در همه زمینه ها شدند ، شاید بهترین اقدام در مقطع زمانی عذر خواهی دولت سیزدهم از ملت و استعفا باشد ...
    • امیر آشفته IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      77 1
      دوست عزیزم یکی از کارها در ایران رئیس جمهور شدن است. شما ظرف 72 ساعت می توانید انجام دهید نه نیازی به دانش خاصی دارد و نه تبحری.
  • US ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    116 1
    دولت بر خلاف آنکه به بیسوادی متهم است طرح صیانت را به استادانه ترین روش اجرا کرد !اول بیش از هشتاد درصد مردم را فقیر بعد با افزایش بهای اینترنت دسترسی قشر عظیمی از مردم را به شبکه های اجتماعی عملا غیر ممکن کرد حالا فقر عوارضی جانبی مختصری مثل بحرانهای معیشتی و از دست رفتن امید و مهاجرت نخبگان و نابودی اعتقاد مردم به دین و امثال آن دارد که در مقابل پوشاندن فضای سیاسی و اقدامات از چشم مردم نامحرم قابل اغماض است
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      42 0
      کسی که چنین دروغ های بزرگی گفته و خلاف آن عمل کرده و مهم ترین مقام اجرایی هم هست.
  • احمد IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    76 0
    چه انتظاری میتوان داشت از اینها ، بیایند دلشان برای مردم بسوزد و کاری به نفع مردم بکنند ؟!!! تنها چیزی که برایشان اهمیتی ندارد ، مردمند .
  • حمید IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    72 2
    خنده دار است که دوستان میگویند این دولت به دلیل ناتوانی در برآورده کردن وعده ها و عدم موفقیت استعفا بدهد!!! مگر در همه این سالها برای ناتوانیها و اشتباهاتشان و آسیب زدن به مردم و کشور هیچوقت استعفایی در کار بوده و از کسی حتی یک عذرخواهی ساده کردند ؟
  • امیر آشفته IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    46 0
    یکی دیگر از این درخواست مربوط به فرهنگیان بود که دولت محترم وعده و وعید آقای رئیسی طرح رتبه بندی را با عجله و بدون کارشناسی واقعی به پایان ریگساند و این در حالیست که شامل برخی فرهنگیان محترم نشد.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    75 0
    حالا حالا براتون دارن، فعلا روز پادشاهی هستش .
  • ایرانی مظلوم IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    67 0
    مگه هزینه تلفن ثابت رو خیلی نرم و بی سر وصدا افزایش دادن کسی صداش در اومد ؟این افزایش تعرفه اینترنت هم خیلی زود عادی میشه .
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    21 7
    من که میگم کلن اینترنت رو قطع کنید راحت شیم.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    13 0
    کاش راست می‌گفتن
  • ابراهیم IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    46 0
    گرانی اینترنت بلا درنگ اجرا شد اما ارتقا کیفیت و سرعت در حد دستور ماند. طبق بسیاری از دستورات که به نام مردم و به کام برخی ها است و این در دولتهای قبل نیز بوده.
  • ایرانی IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    39 1
    اقای رئیسی فضایی که مردم می‌توانستند کسب و کار کنند را از بین بردی دsت بردار از این مردم ازاری نان مارا اجر کردید
  • US ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    44 0
    باید دید مالک اپراتورهای تلفن همراه کیا هستن ,،👌👌👌👌👌👌👌👌
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    21 1
    ای داد بیداد
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    7 13
    خیلی حساس نشید
  • ناشناس IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    33 0
    آقای ریسی فکر می کرد یه خانواده رو میخواد اداره کنه . الان فهمیده که مملکت داری چقد سخته .حالا هم نتیجه اش شده وضعیت مملکت اینجوری
  • علی IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    20 0
    دیگه هیچکس شبیه حرفهاش نیست ...
  • احمد US ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    34 0
    رئیس جمهور نمیدونه اینترنت چی هست؟
  • علیرضا DE ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    32 0
    مردم را اذیت نکنید گرفتار میشوید،اگر مردم از شما نومید شوند شکست می‌خورید
  • شرف و انسانیت IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    25 0
    دروغ