فرآیند CMA که بازسازی پروتئین‌ها را در سلول‌های سالم برعهده دارد، احتمالا باعث رشد سریع سلول‌های سرطانی هم می‌شود. دانشمندان با اختلال در عملکرد CMA توانسته‌اند اندازه تومورها را کاهش دهند.

ستاره سمائی: محققان به این نتیجه رسیده‌اند که احتمالا بخش مهمی از فرآیند شکل‌گیری تومورها مربوط به بازسازی پروتئین در بدن است. وقتی دانشمندان این روند را در موش‌های مبتلا به سرطان متوقف کردند، تومورها رفته‌رفته کوچک شدند.
به گزارش بی‌بی‌سی، مطالعه‌ای که اخیرا در Science Translational Medicine چاپ شده، حاکی از آن است که در بیش از 30 نوع سلول‌های سرطانی، روند بازسازی پروتئین تسریع شده بود.
پژوهشگران نتیجه این تحقیق را «هیجان‌انگیز» توصیف کرده‌اند و آن را هدف جدیدی در پیشرفت دارویی تعبیر کرده‌اند.
فرآیند بازسازی که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته، chaperone-mediated autophagy یا به اختصار CMA نام دارد و بخشی طبیعی از فعالیت سلولی است که طی آن مواد آسیب‌دیده از بین رفته و مواد خام وارد چرخه بازسازی می‌شود.
آنا کوئروو، استاد کالج پزشکی آلبرت انیشتین در دانشگاه یشیوا و از پژوهشگران این تحقیق معتقد است که سلول‌های سرطانی از این فرآیند به عنوان سوختی برای رشد سریع و غیر‌طبیعی خود استفاده می‌کنند. او می‌گوید: «ظاهرا سلول‌های سرطانی یاد گرفته‌اند که چگونه این سیستم را برای تامین انرژی مورد نیاز خود بهینه کنند.»
دانشمندان بعد از مطالعه روی انواع مختلفی از بافت‌ها، از جمله ریه، سینه و کبد، متوجه شدند که سطح فعالیت CMA در سلول‌های سرطانی بسیار بالاتر از سلول‌های طبیعی است. آنها سپس با استفاده از یک ویروس، سلول‌هایی با کدهای ژنتیکی خاصی آلوده کردند که این فرآیند بازسازی را متوقف می‌کرد. استفاده از ویروس، رشد تومور موش‌های مبتلا به سرطان ریه انسانی را کاهش داد.
به گفته پروفسور کروو، نتیجه این کار «کوچک شدن چشم‌گیر تومورها و حتی پیشگیری کامل از متاستاز (گسترش سلول‌های سرطانی)» بود.
دانشمندان بر این عقیده‌اند که یافته‌هایشان می‌تواند منجر به تولید داروی ضدسرطان شود. آن‌ها امیدوارند بتوانند ماده‌ای شیمیایی پیدا کنند که با تداخل در فرآیند بازسازی، تاثیر ویروس را تکرار کنند.
اندرو توربرن، استاد دانشگاه کلورادو نتایج این تحقیق را «هیجان‌انگیز» دانست و گفت: «همان‌طورکه بازدارندگی CMA جلوی رشد تومور را گرفته و توانایی سلول‌های سرطانی برای متاستاز را کاهش می‌دهد، احتمالا می‌تواند برای درمان سرطان هم موثر واقع شود»
البته، محققان هنوز هیچ روش کارآمدی برای بازدارندگی انتخابی CMA در بیماران پیدا نکرده‌اند.
53276

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    2 0
    من هم به یک نوع سرطان دچار هستم امیدوارم دارویی برایش کشف شود
  • ناشناس IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    1 0
    خدایا به حق این شبای عزیز تمام بیماران سرطانی رو شفاء بده