دکتر رضا جلالی، عضو شورای مرکزی تشکل های سیاسی دانشگاهیان، در جمع خبرنگاران به بخشی از اتهامات زاکانی و سلیمی نمین علیه دانشگاه آزاد و مدیریت آن پاسخ داد

محمدامین خرمی: بحث تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از دانشگاه آزاد و انتقادها از این دانشگاه در حالی سومین سال خود را پشت سر می گذارد که با ورود افراد مختلف به این بحث، موضع گیری ها تا حد زیادی به مسائل شخصی مدیران دانشگاه آزاد و منتقدین این دانشگاه نیز کشیده شده است. در سال 1384 همزمان با آغاز تحقیق و تفحص مجلس از نظام آموزش عالى کشور، هیئت تحقیق به ریاست دکتر علیرضا زاکانی نماینده تهران، از دانشگاه آزاد درخواست کرد تا با این هیئت همکاری داشته باشد. دانشگاه آزاد در پاسخ به این درخواست، انجام تحقیق و تفحص را بر اساس قانون تنها شامل دانشگاه های دولتی دانست و اعلام کرد: «تعمیم تحقیق و تفحص به این دانشگاه مستلزم طرح موضوع و تصویب آن در مجلس شوراى اسلامى و تأیید شوراى نگهبان است.»

در ماه های بعد اختلافات بین هیئت تحقیق مجلس و دانشگاه آزاد ادامه پیدا کرد و هیئت مذکور از عدم همکاری واحدهای مختلف این دانشگاه بارها و بارها شکایت داشت. دانشگاه آزاد نیز به حجم عظیم اطلاعاتی که از سوی واحدهای مختلف در اختیار هیئت تحقیق قرار داده شده بود استناد می کرد و ادعاهای هیئت تحقیق را بی پایه و اساس می خواند.
اختلافات بین دانشگاه آزاد و هیئت تحقیق و تفحص مجلس سپس طی سال های بعد نیز بین مسئولان این دانشگاه و رئیس سابق هیئت تحقیق ادامه پیدا کرد تا اینکه در اوایل سال جاری موضع گیری ها بیشتر جنبه شخصی پیدا کرد. عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران، از جمله کسانی بود که به بحث وارد شد و در جلسات متعدد در دانشگاه های مختلف کشور ادعاهایی را نسبت به دانشگاه آزاد و مدیریت آن، دکتر عبدالله جاسبی، مطرح کرد. طی ماه های اخیر چه از طریق سخنرانی ها و چه از طریق جوابیه های مکتوب، اظهارات گوناگونی از سوی طرفین در متهم نمودن طرف مقابل یا رد اتهامات رد و بدل شده است.

در آخرین حلقه بحث های موجود، دکتر رضا جلالی، از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد و عضو شورای مرکزی تشکل های سیاسی دانشگاهیان، روز شنبه گذشته به دعوت مجمع تشکل های اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد در جمع خبرنگاران حاضر شد تا «پاسخگوی بخشی از اتهامات افرادی مانند دکتر زاکانی و سلیمی نمین علیه دانشگاه آزاد و مدیریت آن باشد.»

دکتر جلالی در مقدمه صحبت های خود ضمن اشاره به گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی، بزگترین دستاورد علمی و پژوهشی کشور را دانشگاه آزاد دانست. وی عنوان داشت با گذشت 26 سال و هشت ماه از عمر دانشگاه آزاد، 55 درصد دانشجویان کشور در بیش از 350 واحد این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

جلالی افشاگری برخی افراد نسبت به دانشگاه آزاد را ناشی از انگیزه های سیاسی دانست و گفت: «کسانی به نیابت از صاحبان ثروت و قدرت پشت پرده، در تریبون های رسمی بیت المال و دولت سعی در افشاگری علیه دانشگاه دارند. اولین گفتمان انتقادی را جناب آقای رئیس جمهور به منظور ضربه فنی کردن دانشگاه آزاد مطرح کردند و سپس پیاده نظامان خوش خدمتی مانند آقای زاکانی و سلیمی نمین این قضایا را دنبال نمودند.»

چند توضیح
دکتر جلالی، عباس سلیمی نمین را «رئیس خودخوانده» دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران دانست و ضمن زیر سؤال بردن منابع حمایت های مالی از این دفتر، برای مناظره با سلیمی نمین اعلام آمادگی کرد. او همچنین به اخراج فرزند عباس سلیمی نمین از دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: «بر اساس قوانین آموزشی دانشگاه ها، در صورتی که 3 ترم متوالی و چهار ترم متناوب فردی مشروط شود، باید از دانشگاه اخراج شود و آقای سلیمی نمین با لابی های پشت پرده ای که با مسئولین دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز انجام داد، برای فرار فرزندش از خدمت سربازی 7 ترم مشروطی گرفت و فرزند ایشان در نهایت 15 ترم در دانشگاه باقی ماند. این قضیه ربطی به مدیریت دانشگاه، دکتر جاسبی، ندارد بلکه مدیر جزئی که این خطا را مرتکب شده باید مؤاخذه شود.»

جلالی در همین رابطه خواستار پاسخگویی سلیمی نمین در مورد چگونگی حضور فرزندش به عنوان یکی از نخبگان علمی در یک کنفرانسی بین المللی در اسپانیا و ارائه مقاله علمی در این کنفرانس شد و گفت: «تمام سخنان سلیمی نمین در رابطه با چگونگی مدیریت دکتر جاسبی در دانشگاه آزاد تنها به دلیل خصومت شخصی با ایشان است.» او در بخش دیگری از سخنان خود به هیئت تحقیق و تفحص مجلس هفتم هم اشاره کرد و خواستار ارائه توضیح به افکار عمومی از سوی دکتر زاکانی در مورد نحوه هزینه کرد مبلغ 300 میلیون تومانی شد که از سوی مجلس در اختیار هئیت تحقیق و تفحص از مراکز آموزش عالی قرار گرفته بود.

بخشی از مستندات نادیده گرفته شده است
جلالی نتیجه کار هیئت تحقیق را شامل 43 مجلد گزارش از عملکرد دانشگاه های کشور دانست که 14 مجلد آن مربوط به دانشگاه آزاد بوده است. وی ضمن انتقاد از عملکرد این هیئت گفت: «چرا از میان این تعداد گزارش ها تنها به 14 مجلد مربوط به دانشگاه آزاد اشاره می شود و از 29 مجلد دیگر سخنی به میان نمی آید؟» او عملکرد زاکانی را در ارائه گزارش از دانشگاه آزاد «کاملا خصمانه و مغرضانه» توصیف کرد و اینگونه اقدامات را «راه اندازی جنگ زرگری» از سوی این افراد دانست.

این استاد دانشگاه آزاد ضمن اشاره به آشنایی خود با دکتر زاکانی در دوران تحصیل و در سازمان بسیج دانشجویی و همکاری 10 ساله با ایشان، عنوان داشت: «مدرک دکترای تخصصی آقای زاکانی با همه فریادهای عدالت خواهانه ای که ایشان دارند، تقلبی است. ایشان در سال 76 دستیاری کودکان امتحان می دهد و سال 78 بدون اینکه کنکور شرکت کنند و قبول شود به یکباره از رشته پزشکی هسته ای سر در می آورد و با 14 کسری نمره در سال 83 فارغ التحصیل می شود. اکنون خود آقای زاکانی باید پاسخگوی اینگونه مسائل باشد. بنده اعلام می کنم مدرک دکترای آقای زاکانی قصبی است و من در این مورد هم حاضر به مناظره هستم.»

جلالی با تاکید بر غیرقانونی بودن اعتبارنامه دکتر زاکانی در مجلس هفتم گفت: «ایشان تا دو ماه قبل از حضور در انتخابات مجلس، فرمانده بسیج دانشجویی بود و این در حالی است که در آن زمان بر اساس ماده 29 قانون انتخابات، نیروهای نظامی باید سه ماه قبل، از مسئولیت خود استعفا می دادند. اعتبارنامه ایشان باید توسط مجلس هفتم رد می شد اما این اتفاق نیفتاد.»

جلالی با انتقاد از عملکرد برخی از اعضای بسیج دانشجویی ورود بسیج دانشجویی به این مباحث را نادرست دانست و گفت: «این افراد از بسیج دانشجویی استفاده ابزاری می کنند و این ارتش خاکی پوش آرمان های بزرگ کشور را در قالب یک جناح انحصار طلب خلاصه کرده اند.» جلالی سند ادعای خود را بیانیه های مختلف بسیج دانشجویی در حمایت از این جریان دانست.

رضا جلالی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرآنلاین در رابطه با انگیزه اصلی در پس اینگونه انتقادها از مقابل دانشگاه آزاد و شخص دکتر جاسبی گفت: «یک جریان خزنده و انحصار طلبی به دنبال تصرف آخرین سنگر اعتدال گرایان است. این افراد انگیزه های سیاسی دارند و از آنجا که این دانشگاه حمایت معنوی آیت الله هاشمی رفسنجانی را داراست، این صف آرایی در واقع در مقابل ایشان است.»

جلالی البته سخنان یک طرفه از هر دو طرف را مناسب ندانست و بار دیگر خواستار برگزاری «مناظره چهره به چهره بین طرفین از سوی مطبوعات» شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
    2 1
    آفرين آقاي جلالي خيلي كه يك نفر نترسه و حرف بزنه آفرين كلام حق از مردان حق طلب خارج مي شود . خدا از گزند دشمنان حفظتان كند.