پیش‌بینی بازار ارز، طلا، سکه و بورس تا پایان سال/ سرمایه‌گذاران کدام بازار بیشتر سود کردند؟

بررسی روند قیمت‌ها در طول سه ماه گذشته نشان می‌دهد که سکه امامی ۵.۷ درصد، هر گرم طلای ۱۸عیار ۶.۳ درصد، دلار ۱.۲ درصد و بورس ۴.۱ تغییر قیمت داشته است.

مریم فکری: حرکت بازارها در سومین ماه ۱۴۰۲ عجیب بود؛ از دور گرانی‌ها که از ابتدای پاییز شروع شد تا قیمت‌هایی که در انتهای ماه به نظر می‌رسد گیج و سردرگم است.

بررسی روند قیمت‌ها در طول سه ماه گذشته نشان می‌دهد که سکه امامی ۵.۷ درصد، هر گرم طلای ۱۸عیار ۶.۳ درصد، دلار ۱.۲ درصد و بورس ۴.۱ تغییر قیمت داشته است. با وجود این تغییرات قیمت‌ها، در حال حاضر کارشناسان و تحلیلگران، پیش‌بینی‌های متفاوتی از فضای بازارها در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ و سال آینده دارند؛ اما در کل اعتقاد دارند که اونس جهانی طلا در بازار طلا و سکه ایران در هفته‌ها و ماه‌های اخیر اثرگذار بوده است؛ چراکه در طول ۳ ماه گذشته طلا در بازار جهانی رشد ۶ درصدی را تجربه کرده است. این تغییرات قیمتی هم به جنگ اسراییل و غزه و هم تصمیمات احتمالی فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره برمی‌گردد.

قیمت دلار ۱.۲ درصد گران شد

آخرین نرخ دلاری که در بازار ارز در پایان پاییز ۱۴۰۲ ثبت شد، ۴۹ هزار و ۹۸۰ تومان است؛ عددی که البته افزایش ۶۲۲ تومانی را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد. این یعنی نرخ دلار در سه ماه سوم سال ۱و۲ درصد گران شده است.

افزایش ۶۲۲ تومانی نرخ دلار در این بازه زمانی در حالی است که دلار در نیمه آبان‌ماه کانال ۵۲ هزار تومان را رد کرده بود، اما پس از آن در یک روند نزولی قرار گرفت؛ تا این‌که در کانال ۵۰ هزار تومان فرود آمد و بیش از یک ماه در این کانال حبس شده بود. البته در پایان پاییز یک فرود دیگر به کانال ۴۹ هزار تومان داشت و در نهایت روی عدد ۴۹ هزار و ۹۸۰ تومان ایستاد.

در این فضا، برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند فعلا بازارساز با موج‌سواری روی خبرهای سیاسی، قیمت دلار را سرکوب کرده است، اما در سه ماه پایانی سال همزمان با بروز کسری بودجه و عقب‌ماندگی از اهداف اقتصادی، قیمت دلار نیز همپای انتظارات تورمی احتمالا افزایشی خواهد شد.

علی طباطبایی، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نباید انتظار کاهش قیمت را برای دلار داشته باشیم، می‌گوید: بهترین اتفاقاتی که می‌توانست موج صعودی دلار را موقتا سرکوب کند، تاکنون رخ داده اس، بنابراین خبرهای جدید نمی‌تواند مُسکن قوی برای ریزش قیمت این اسکناس باشد.

به اعتقاد او، سیاست‌گذار با خبردرمانی قیمت دلار را مهار کرده است. پس از این هم شاید بتواند موقتا و در محدوده زمانی کوتاهی قیمت‌ها را در همین محدوده نگه دارد؛ اما معتقدم بعد از این هیچ گونه ریزشی برای دلار نخواهیم داشت.

پیش‌بینی بازار ارز، طلا، سکه و بورس تا پایان سال/ سرمایه‌گذاران کدام بازار بیشتر سود کردند؟

طلا ۶.۳ درصد گران شد

۱۴۶ هزار تومان، عددی است که جهش قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در طول ۳ ماه گذشته را نشان می‌دهد. آخرین نرخی که در بازار طلا در روز پایانی پاییز سال ۱۴۰۲ ثبت شد، قیمت ۲ میلیون و ۴۶۳ هزار تومان برای هر گرم طلای ۱۸عیار است. این یعنی طلا در سه ماهه سوم سال ۶.۳ درصد افزایش قیمت داشته است.

بررسی نمودار قیمتی بازار طلا نشان می‌دهد که در طول ۳ ماه گذشته، بیشترین عددی که در این بازار ثبت شده، ۲ میلیون و ۵۲۸ هزار تومان در روز پنجم آبان‌ماه است. پایین‌ترین نرخ ۳ ماه گذشته هر گرم طلای ۱۸عیار نیز یازدهم مهرماه ثبت شد که نرخ ۲ میلیون و ۲۳۹ هزار تومان بود.

از نگاه تحلیلگران، مهم‌ترین عامل گرانی طلا، به رشد ۶ درصدی قیمت طلا در بازار جهانی طلا برمی‌گردد؛ به طوری که طلا در طول سه ماه گذشته از سطح کانال یک هزار و ۹۲۵ دلار به حدود ۲ هزار و ۴۲ دلار افزایش یافته است.

در این میان، ابراهیم محمدولی، فعال بازار طلا درباره وضعیت بازار طلا در هفته‌های آینده معتقد است: نوسانات هنوز گریبان قیمت بازار طلا را رها نکند و این شرایط ادامه‌دار بازار را همچنان در رکود نگه دارد.

محمدولی تغییرات روزانه قیمت طلا را عامل اصلی رکود می‌داند و عنوان می‌کند: تجربه نشان می دهد زمانی که نوسانات بازار روبه افزایشی است، خرید طلا نیز بیشتر می‌شود، چون متقاضی احساس می‌کند در این شرایط سرمایه‌اش مازدای خواهد داشت.

این فعال بازار طلا تصریح می‌کند: با وضعیت موجود در بازار طلا، انتظار معجزه نمی‌توان داشت. همیشه اسفند ماه وضعیت بازار مناسب بوده است باید ببینم امسال نیز این شرایط تکرار می‌شود یا خیر اما نوسان قیمت امسال تا به امروز نگذاشته تا بازار رشد کند.

به گفته وی، متقاضی بازار طلا در طول امسال نسبت به سال گذشته حدودا نصف شده است.

محمدولی با اشاره به نوسان اونس جهانی در روزهای پایان سال میلادی، می‌گوید: در پایان سال میلادی دولت‌ها سعی می‌کنند کسری خود را جبران کنند و در بازار خرید و فروش انجام دهند که در حال حاضر به نظر می‌رسد اثرات این شرایط بر بازار حاکم است به همین دلیل ممکن است این تغییرات قیمت تا اسفند ادامه داشته باشد.

سکه بیش از ۱.۵ میلیون تومان گران شد

آخرین قیمتی که در بازار سکه امامی در پایان پاییز ۱۴۰۲ ثبت شد، نرخ ۲۹ میلیون و ۲۴۹ هزار تومان است. این عدد، افزایش یک میلیون و ۵۹۳ هزار تومانی قیمت سکه امامی را نسبت به ابتدای پاییز نشان می‌دهد. این یعنی سکه در این مدت ۵.۷ درصد گران شده است.

بررسی نمودار قیمتی بازار سکه حاکی از آن است که سکه در طول سه ماه گذشته تا کانال ۳۱ میلیون تومان هم بالا رفته بود؛ به طوری که در نیمه مهرماه به نرخ ۳۱ میلیون و یک هزار تومان رسیده بود. کمترین نرخ سکه نیز به نهم مهرماه مربوط می‌شود که هر قطعه سکه امامی تا قیمت ۲۷ میلیون و ۵۱ هزار تومان پایین آمده بود.

فعالان بازار سکه درباره وضعیت بازار سکه تا پایان سال ۱۴۰۲ اعتقاد دارند که شرایط بازار به قیمت دلار و طلا بستگی دارد. اما با این حال، آنچه در بازار مشاهده می‌شود، این است که خریداری در بازار به دلیل قیمت‌های بالا وجود ندارد.

در این خصوص، نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضیعت بازار طلا و سکه می‌گوید: وضعیت بازار مناسب نیست و حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش تقاضا و تولید داشتیم که شرایط مطلوبی برای صنعت نیست.

به اعتقاد او، به صورت کلی در همه کشور و صنوف دیگر، این رکود وجود دارد؛ اما طلا جزو اولویت‌های آخر برای خانواده‌ها است و در سبد خانوار وجود ندارد؛ تنها در صورتی که پس اندازی باقی بماند یا به اجبار مراسمی برای افراد باشد، به بازار طلا ورود می‌کنند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، رکورد فعلی بازار را بی‌سابقه عنوان می‌کند و می‌گوید: این شرایط در دوره‌ای که بیماری کرونا وجود داشت و روزهایی تعطیل بود و مردم کمتر در سطح شهر تردد می کردند نیز، وجود نداشت.

وی درباره عواملی که می‌تواند این شرایط را تغییر دهد، متذکر می‌شود: شرایط اقتصادی مردم مهم است؛ افزایش قیمت‌ها، تورم و بالا بودن هزینه‌های جاری زندگی در شرایط فعلی، بر روی روند بازار موثر بوده؛ ضمن اینکه هزینه تولید و توزیع افزایش یافته است؛ چون یک برخی از ماشین آلات وارداتی است و با ارز آزاد وارد می شود.

بورس ۴.۱ درصد مثبت شد

۲ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۲۱۷ واحد، عددی است که شاخص‌کل بورس در روز پایانی پاییز ثبت کرد. این عدد، رشدی در حدود ۸۹ هزار و ۴ واحد را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد. عملکرد شاخص بورس نشان می‌دهد که بورس در این مدت در حدود ۴.۱ درصد مثبت شده است.

البته شاخص بورس در نیمه ابتدای سال رکوردهای جدیدی را هم ثبت کرده بود که فقط یک روز توانست روز خوشی را برای سهامداران به ارمغان آورد و از آن تاریخ، نزولی شد. یازدهم اردیبهشت‌ماه شاخص کل بورس وارد کانال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد شد و پانزدهم اردیبهشت‌ماه عدد ۲ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۳۶ واحد را ثبت کرد.

پایین‌ترین نرخی هم که شاخص کل بورس در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲ به خود دید، یک میلیون و ۹۵۱ هزار و ۲۱۶ واحد در روز ششم آبان‌ماه بود.

برخی تحلیلگران بازار سرمایه اعتقاد دارند در حال حاضر تا انتهای سال این پتانسیل وجود دارد که مجموع شاخص کل بورس تا آستانه ۳ تا ۳.۵ میلیون واحد بالا رود و ارزش شاخص در همان محدوده است.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1851489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =