تهران امروز نوشت:

* دوباره خواب سی و سه پل آشفته شد. پس از مدت‌ها تشنگی زاینده رود و بی‌رمقی شهر و افسردگی سی و سه پل، سرانجام هفته گذشته اندکی آب، پایه‌های سی و سه پل را خنک کرد و مردم را به وجد آورد. اما این شادی بسیار زودگذر بود. چرا که درست در همین ایام در جایی غیر از اصفهان برای آب این شهر تصمیم گیری شد و احمدی‌نژاد در سفر به شهرکرد، آب اصفهانی‌ها را به چهارمحال و بختیاری‌ها وعده داد! «در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان چهارمحال و بختیاری با نوشته‌هایی که دست مردم بود و فشار برخی از نمایندگان، رئیس‌جمهور در شهرکرد در جمع مردم گفت هرقدر و هر جور که نیاز هست برای صنعت و کشاورزی از آب زاینده رود برداشت کنید! اولویت با شما و بعد استان‌های دیگر!»
*محمدتقی رهبر نماینده اصفهان در تشریح آغاز داستان خشکی زاینده رود می‌گوید: سابقه برداشت آب از این رود برای چهارمحال به سفر اول رئیس‌جمهور بر می‌گردد که در جلسه‌ای به استاندار اجازه دادند هرگونه که می‌خواهند، از آب رود استفاده کنند. وی ادامه می‌دهد: ما نمایندگان اصفهان در مجلس هفتم برای مقابله با این تصمیم تلاش کردیم و به مسئولان نامه نوشتیم که گفتند موضوع کان لم یکن تلقی شود. ولی چهارمحالی‌ها از آن مصوبه ملغی شده استفاده کردند. گرچه درختان گردو چهارمحال آبیاری می‌شد، همزمان حقابه کشاورزان اصفهانی هم ضایع می‌شد، مردم دچار خشکسالی شدند و داستان زاینده رود که همه گیر شد.
 45/217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند اهوازی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    7 9
    سلام متاسفانه برخی اخبارتان کاملا یک جانبه است. فشار نمایندگان چهار محال و خوزستان برای کاهش سهم اصفهانی ها نیست بلکه برای استفاده از حق طبیعی آنها از آب رودخانه هایی است که در این استان ها جریان دارد. در حال حاضر سه طرح کوهرنگ 1و 2 و3 از سرشاخه های کارون در چهارمحال به اصفهان اجرا شده که آب شرب و کشاورزی مردم خوزستان و چهارمحال و حیات کارون را به خطر انداخته است. اصفهانی ها و نمایندگان بانفوذ آنها در مجلس باید سعی کنند مصارف صنعتی و کشاورزی این استان را تعدیل کنند تا با مشکل مواجه نشوند. این منطقی نیست که همه آب های کشور با طرح های انتقال آب میان حوزه ای به اصفهان منتقل کنیم و باز هم داد بزنیم زاینده رود خشک شده. پس نیاز بقیه مردم چه می شود؟!
  • بدون نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    11 1
    "هر چقدر و به هر صورت که صلاح میدانید از اب زاینده رود برداشت کنید"!!من کاری ندارم که اب زاینده رود حق اصفهانی هاست یا شهرکردیها فقط توجهتون رو جلب میکنم به نحوه تصمیم گیری توسط شخص اول اجرایی این مملکت که اتفاقا ادعای نخبه بودن هم دارد!!حالا مطمئنا ایشان در سفر به اصفهان وقتی با خیل مردم استقبال کننده روبرو شد که خواهان برگرداندن اب زاینده رود بودند خواهد گفت:"از ساعت چند اینجا بودید؟9...8...7...6...خوب حالا که از صبح زود اینجا منتظر ایستادید پس اب زاینده رود همش مال شما"!!!
  • عامر IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    3 0
    چي مردم رو خشك نكردن ؟رفاه ؟ آسايش ؟ آرامش ؟ ...............
  • بدون نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    9 23
    آنجا کشاورزان از بی آبی دچار فلاکت بشوند خوبه یا اینکه برای دلخوشی مردم اصفهان، آب زیر پای آنها جاری بشود و سی و سه پل را زیبا جلوه دهد خوبه؟
  • بدون نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    10 21
    پ ن پ (با وجود اینکه زاینده رود از استان بختیاری سرجشمه می گیره ومسیر عبورش از این استانه) مردم این استان از تشنگی بمیرن و کشاورزی هاشون خشک بشه تا پای سی و سه پل تر بمونه
  • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    14 16
    البته زاینده رود از چهارمحال و بختیاری سرچشمه می گیرد.
  • بدون نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    24 4
    مال مفت و دل بی رحم! زاینده رود که ارث بابای کسی نیست که بذل و بخشش می کنند.
  • بدون نام NL ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    7 4
    چهار محال 3 فصل سال بارندگی داره کجاش خشکسالی میشه؟ در کل طول تاریخ اونجا خشکسالی بوده و این چند سال فهمیدن میتونن آب رودخانه رو با پمپ و لوله هایی به قطر 70 80 سانتیمتر بکشن به زمین های کوهستانی و کشاورزی کنن؟ این همه سال چهارمحال گرسنه و تشنه بوده؟
  • بدون نام IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    16 6
    ای کاش یاد میگرفتیم که منابع طبیعی برای همه هست و ارث پدری هیچ کسی نیست!!! این که سرچشمه زاینده رود از کوهرنگ هست امری خدادادی است...اگر برعکس بود همین تصمیم گرفته میشد؟؟؟این رود قراره از کوهرنگ سرچمشه بگیره تا به یزد و ...بره. فقط کشاورزهای شهرکرد آدم هستند؟ پس کشاورزهای حاشیه نشین اصفهان چی؟ چرا زمان آقای خاتمی کسی نگفت این آب برای کشاورزهای اصفهان هست به تاراج نبرید و حق مردم یزد و...نیست؟؟ چرا اون زمان کسی بفکر کشاورزهای اصفهان نبود؟؟؟ اگر قرار بر این است که بختیاری ها جلوی آب کوهرنگ رو بگیرن که مبادا دچار فلاکت بشن بنابراین اصفهانی ها هم باید جلوی انتقال گاز را به این استان بگیرم چون از اصفهان می گذره راستی اصفهان در همه شرایط زیبا هست چشم بصیرت میخواد...
  • بی نام US ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    10 6
    زاینره رود مال اصفهان بوده و هست !!! مثل اینه که بگید دریای خزر باید منتقل بشه به کویر چون اونا بیشتر به آب احتیاج دارن !! والاااا !!
    • سامان IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
      0 0
      زاینده رود مال اصفهانه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اون وقت سرچشمش کجاست؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۵
    4 3
    خیلی جالبه که زاینده رود حجم زیادی از آب سرچشمه‌های کارون رو در استان چهارمحال از طريق احداث چندین تونل به یغما برده و تازه هنوز مدعین که آب اونها رو دارن به شهرکردیها میدن؟ خیلی جالبه واقعا رو می‌خواد آقای نماینده! حالا شده آب زاینده‌رود، ملت هم که از همه جا بی‌خبر
  • م .ه IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    5 1
    چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است دوستان مذهبي و مسلمان اين ضرب المثل را كه شنيديد .دوم پيچ آب رودخانه دست خودتونه نه ؟ سد مديريتش با چهارمحال و بختياري كه نيست هست؟هان نيست. آبي كه از دل كوه در مياد رو كه نميشه جلوشو گرفت بعد سدم كه باز سدي نداره چهارمحال داره؟بعدم به قول خودتون آب بياد زير پاي سي و سه پل كه دود قليون و آواز كوچه بازاري و چه و چه براه بيفته بعد مزارع استاني كه سرچشمه اين آبه بخشكه مگه شما خودتون نميريد سرچشمه زاينده رود سامان،كوهرنگ و...با چه وضعيتي با چه انقلاب فرهنگي هاشا هاشا به معرفتتون بنازم خدارو كه سرچشمه آب رو تو استان شما نگذاشت كه خودتون توش خفه كنيد بعد بقل دستياتون از تشنگي ... بنوش بياد لب تشنه حسين.آب كوهرنگ از چهار محال تا يزد و كجاوكجا رفته و رسيده ..
  • د. ب IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    1 0
    آقايان دستكاري طبيعت به چه قيمت؟تونل گلاب و بهشت آباد شما با طبيعت چه خواهد كرد .چرا آب از زير زمين چرا سد نزنيد در استان چهارمحا و بختياري و آب رو از روي زمين ببريد كه هم زمين تشنه استان چهار محال و بختياري سيراب بشه هم محيط گشت و گذارتون تعطيل نشه.مديريتم بديد دسته خودشون نشون بديد كه عمل شما تا چه حد انسان دوستانس وشكل تونم كه اگه قرار باشه از اين طريق حل بشه حل شده ديگه نه
  • شکیبا جعفری CA ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
    4 0
    بابا این آب از همون چهار محال سرچشمه می گیره!خیلی هم مال ما اصفهانی ها نیستش!ولی خوب من بیشترین ناراحتی ام از این داربست های سی وسه پله!این پل ها در اثر این باز و بسته شدن آب دارن خراب میشن!هر چند اصفهان هم بدون زنده رودش اصفهان بشو نیست!!!!!:-< ولی خوب زاینده رود رو هم مثل تمام چیزهایی که دوست داریم و اندکی دلمون رو خوش میکنه از ما میگیرن!!!:((((
  • tohi IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    5 1
    مینجوریش هم آب اصفهان به 3 تا شهر دیگه میره یزد کرمان رفسنجان حالا هم که چهارمحال بهش اضافه شده کشاورز های ما آب نمیخواند؟