فارس نوشت:

مجلس اعلای اسلامی عراق درباره یک طرح از سوی ریاض و آنکارا برای تجزیه عراق با نظارت آمریکایی‌ها هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری النخیل عراق، فراکسیون پارلمانی "المواطن" وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست "سید عمار حکیم" از طرح احتمالی تجزیه عراق که از سوی ترکیه و عربستان و با نظارت آمریکا تدوین شده است، ابراز نگرانی کرد و برای حل مشکلات میان دولت مرکزی و استان‌ها، جناح‌های سیاسی را برای رسیدن به یک توافق به گفت‌وگو دعوت کرد.

"علی شبر" از نمایندگان پارلمانی مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: زمان درخواست فدرالی شدن استان‌ها، آن هم زمانی‌که آمریکایی‌ها در آستانه اتمام روند عقب‌نشینی‌شان از خاک عراق هستند، به نظر مشکوک است . بویژه این که خبرهای از طرح تجزیه عراق که از سوی ترکیه و عربستان با نظارت آمریکا تدوین شده، منتشر شده است.

وی ادامه داد: سید عمار حکیم از همان ابتدا بر حل مشکلات میان دولت مرکزی و استان‌ها، بر اساس گفت‌وگو و احترام به حق درخواست فدرالی شدن استان‌ها تاکید داشت و نسبت به تصمیم‌گیری‌های انفرادی و دیکتاتور مآبانه هشدار داده بود.

برای نخستین بار نظریه تجزیه عراق را "جو بایدن" معاون رئیس‌جمهور عراق مطرح کرد ویکی از سیاستمداران سرسخت در تقسیم عراق است و یکی از معدود افراد در سنای آمریکا بود که در تهیه پیش‌نویس لایحه حمله به عراق در سال 2003 میلادی نقش عمده‌ای را ایفا کرد و در همان زمان پیشنهاد تقسیم قومی و قبیله‌ای عراق را ارائه داده و در ژوئن سال 2007 میلادی همراه با دیگر حامیان اسراییل در کنگره لایحه‌ای را مبتنی بر حمایت دولت بوش از تجزیه عراق ارایه کرد تا این کشور به سه منطقه کرد نشین، سنی نشین و شیعه نشین تقسیم و تجزیه شود.


"اسامة النجیفی" رئیس پارلمان عراق که جایگاه اولین شخصیت سیاسی سنی را در حکومت کنونی عراق دارد، اولین کسی بود که چندی پیش موضوع ایجاد اقلیم‌های جداگانه برای اهل تسنن در عراق را در واشنگتن مطرح کرد و سپس بار دیگر در سفر به لندن آن را تکرار کرد.

در آستانه عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق، استان صلاح‌الدین نیز خواستار جدا شدن از دولت مرکزی و ایجاد حکومتی مشابه منطقه کردستان شده است که با مخالفت گروه‌های سیاسی مختلف و شخص نخست‌وزیر عراق مواجه شد. 26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    0 0
    بعید است که ترکیه موافق تجزیه عراق باشد بخاطر مشکل کردهای تجزیه طلب، عربستان هم بعید است که موافق باشد چون شیعه ها هم مسلط می شوند و هم به ایران نزدیک تر می شوند.