گفت وگو با اردشیر دادرس رئیس انجمن جایگاه داران CNG.

آذرجزایری: نوشتیم که کارگاه های غیرمجاز اقدام به دوگانه سوز کردن خودروها می کنند و این زنگ خطری جدی برای یک بحران خاموش است چراکه هر کدام از این خودروها می توانند نمادی از یک بمب متحرک باشند که در صورت کوچکترین اشتباهی هم جان راننده را به خظر می اندازد و هم جان کسانی را که در حین آتش گرفتن احتمالی خودرو در آن نزدیکی حضور دارند. البته اگر این اتفاق در جایگاه سوخت گیری به قوقع بپیوندد حوادث جبران ناپذیری را به تصویر می کشد.همین تذکرها بالاخره باعث شد تا برچسبی از سوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی تهیه شود و تاکید شود که تنها رانندگان خودروهایی که در کارگاه های مجاز دوگانه سوز می شوند و دارای این برچسب برروی شیشه خودروی خود هستند مجاز به سوخت گیری هستند و در غیراینصورت جایگاه اجازه ارائه خدمات به خودروهای دیگر را ندارد.از این خبر حدود یکسال می گذرد و امروز رئیس انجمن جایگاه داران CNG، از فروش این برچسب ها در بازار آزاد با نرخ 8 تا 15 هزار تومان خبر می دهد.
می پرسیم که این برچسب ها چگونه در بازار خرید وفروش می شود و پاسخ اردشیر دادرس شنیدنی است که در ادامه می خوانید.البته وی به معضلاتی دیگری هم در این گفت وگو اشاره می کند که آنها هم گواه از بحرانی خاموش و احتمال وقوع حوادث تلخ دارد.
آقای دادرس به نظر شما با افزایش سخت گیری ها در یکسال گذشته دوگانه سوز کردن خودروها در کارگاه های غیرمجاز تا چه اندازه کاهش یافته است؟
ما در حال حاضر شاهد سخت گیری جدی برای جلوگیری از تبدیل غیرمجاز خودروها شاهد نیستیم.تنها راه تشخیص خودروهای تبدیل شده در کارگاه های مجاز با غیرمجاز داشتن برچسب انرژی برروی شیشه خودروهای دوگانه سوز است که در حال حاضر این برچسب ها به راحتی در بازار خریدوفروش می شوند.
به چه قیمتی به فروش می رسند؟
بین 8 تا 15 هزار تومان
این برچسب ها اصل است یا مشابه اصل آن زده شده است؟
نه اصل است.
این برچسب ها چگونه به دست دلال ها رسیده است؟
اصل برچسب را ازکارگاه های تبدیل می گیرند و می فروشند.
پس با این حساب ما علاوه بر اینکه باید نگران احتمال حوادث تلخ ناشی از عدم تست ادواری در خودروهای دوگانه سوز باشیم باید نگران خودروهای دوگانه سوز غیرمجاز هم باشیم؟
دقیقا؛ ضمن اینکه شما به نکته خوبی اشاره کردید.در حال حاضر بازرسی تست ادواری بیش از یک میلیون سیلندر سررسید شده و هر لحظه امکان داره اتفاق تلخی بیفتد والبته امکان دارد اتفاقی هم نیفتد.اما به هرحال در زمان مقرر باید بازرسی برای حفظ ایمنی سرنشین خودرو و جلوگیری از احتمال آتش سوزی شکل بگیرد.
هنوز هم بازرسی ادواری سرسیلندر خودروهای دوگانه سوز متولی خاصی ندارد؟
خیر؛ علی رغم پیگیری های ما اما هنوزم هم این بخش متولی خاصی ندارد.این در شرایطی است که اغلب اتفاق های ناگوار برای خودروهای دوگانه سوز در حین سوخت گیری به وقوع می پیوندد و اگر چنین اتفاقی بیفتد هیچ نهادی جوابگوی خسارت جایگاه نخواهد بود.بنابراین اگر چنین اتفاقی بیفتد ما هنوز هم نمی دانیم باید از چه کسی خسارت خود را درخواست کنیم؟
ظاهرا از ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تا کنون شما در تلاشید تا دولت کارمزد جایگاه ها را افزایش دهد.این تلاش برای کاهش مصرف کننده و ضرر ناشی از آن پس از اجرای این طرح است؟
نه اتفاقا پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها استقبال از مصرف CNG در کشور افزایش یافته است.
درآمد تقریبی یک ماه جایگاه CNG در شرایط فعلی چقدر است؟
با عرضه 400 هزار متر مکعب و کارمزد 40 تومانی حدود 16 میلیون تومان در هرماه یم جایگاه درآمد خواهد داشت.
این رقم شامل سود خالص یک جایگاه دار می شود؟
نه؛ از این رقم باید هزینه های جاری چون هزینه آب ، برق، تلفن، بیمه و ... را در حدود 3 تا 4 میلیون کم کرد.ضمن اینکه باید مقداری هم به صندوق جایگاه برای حوادث احتمالی اختصاص داد.
پس با این حساب اگر حتی ماهانه 2 میلیون را هم به صندوق حوادث احتمالی تخصیص دهیم یک جایگاه دار ماهانه 10 میلیون تومان درآمد خالص دارد.فکر نمی کنید درآمد مناسبی است؟
برای جایگاه داری که در بهترین حالت 2 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است 10 میلیون تومان رقم توجیه پذیری نیست.باید بگویم هزینه های امروز جایگاه ها توجیه اقتصادی ندارد.
شهرداری به ما اعلام کرده درآمدی که ما داریم هزینه یک تانکر آبی که کنار یک بلوار روزانه 100 تا 120 هزارتومان اجازه می گیرد. به نظر شما درآمد یک تانکر آب باید بیشتر از درآمد یک جایگاهی باشد که روزانه 3 تا 4 هزار خودرو در آن سوخت گیری می کنند.
پیشنهاد شما برای رقم افزایش کارمزدتان چقدر است؟
کارمزد مناسب قطعا در هر متر مکعب فروش بین 70 تا 80 تومان است اما با اینحال در نشستی که ما با مسوولان ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت و وزارت نفت داشته ایم قرارشده که 10 تا 15 تومان کارمزدها افزایش یابد اما در حال حاضر با گذشت چهارماه از چنین تصمیمی هیچ خبری نشده است.
ظاهرا یک تغییرات مالی طی یکی دوماه گذشته از سوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی برای شما صورت گرفته است؟
نه تغییراتی که شما به آن اشاره می کنید در مورد مالیات بر ارزش افزوده بود که تا پیش از آن بابت 300 تومان برای هر فروش هر مترمکعب گاز از ما مالیات می گرفتند که ما شکایت کردیم و گفتیم که 260 تومان از این رقم متعلق به شرکت ملی پخش فراورده های نفتی است و باید تنها ازبابت 40 تومان این رقم از ما مالیات گرفته شود که البته این مساله هم بعد از 10 ماه حل شد.
استقبال بخش خصوصی از احداث جایگاه های CNG را چگونه می بینید؟
در حال حاضر ما با کمبود 800 جایگاه در کشور مواجه هستیم.آن هم در شرایطی که خودروسازان به شدت در حال تولید خودرو هستند.اگرچه در حال حاضر ظرفیت جایگاه های گاز ما در حدود 5 میلیون خودرو است.اما به هرحال با روش فعلی و عدم توجه به جایگاه داران قطعا نمی توان در سه تا چهار سال آینده امیدوار به پوشش خودروها از سوی جایگاه های گاز و بنزین بود. یه کم دیگه برویم جلو به علت عدم ساخت جایگاه بنزین و سی ان جی 3-4 سال دیگه باید در خودروسازی ها بسته شود.چراکه براساس آمار تولید خودرو در کشوردر سال 99، 35 میلیون خودرو خواهیم داشت و در اینصورت نمی توانیم جوابگوی تامین سوخت آنها با این تعداد جایگاه باشیم.
درحال حاضرچند جایگاه بنزین وگازدرکشوروجود دارد؟
در حال حاضر 12 میلیون و 800 هزار خودرو در کشور داریم در شرایطی که روی هم رفته 4 هزار و 700 جایگاه بنزین و گاز وجود دارد.براساس برآوردهای صورت گرفته سه سال دیگر 20 میلیون خودرو در کشور خواهیم داشت و قطعا با این تعداد جایگاه باید منتظر درگیری ها در سطح شهرها باشیم.
پس از اجرای هدفمندی یارانه ها روزانه 18 تا 20 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شده که حدود به نوعی 1.5 میلیارد دلار صرفه جویی ایجاد شده از محل عدم واردات بنزین حاصل شده است.درعین حال از محل فروش سوخت جایگاه دارها سالانه 2.2 میلیارد دلار پول به حساب شرکت نفت واریز می کنند که همین پول می تواند مبنای توسعه یک فاز پارس جنوبی قرار بگیرد.
در کشورهای همسایه وضعیت جایگاه ها به چگونه است؟
در ارتباط با جایگاه ها یک سفر به ترکیه داشتیم. این کشور 6 میلیون و 800 هزار تا خودرو داره 8500 جایگاه بنزین وحدود 3500 جایگاه گاز (ال پی جی) در حالیکه در ایران دقیقا بر عکس این مساله وجود دارد. ضمن اینکه جایگاه های ترکیه 30 درصد کاربری تجاری رایگان دارنددر حالیکه در ایران کاربری تجاری معنی ندارد.
فکر می کنید اگر همین الان هم مسوولان ما به فکر افزایش تعداد جایگاه ها بیفتند زمین برای اینکار بالاخص در شهرهای بزرگ وجود دارد؟

10 سال پیش زمین برای احداث جایگاه راحت ترگیر می آمد. الان زمین مناسب بالاخص در شهرهای بزرگ به سختی پیدا می شود اما دو، سه سال دیگر اصلا گیر نخواهد آمد.

/221/39

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۲
    1 0
    تفاوت ما باکشورهای اروپائی وامریکائی این است اگر یک تایم 60دقیقه ای را در نظر بگیریم اونها 50دقیقه فکر می کنند 10دقیقه اجرائی می کنندولی ماها در ایران 10دقیقه فکر می کنیم 50دقیقه اجرامی کنییم ونهایتا در اجرا باز به مشکل می خوریم حال پیداکنید بقیه ماجراها را
  • soda IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۲
    2 0
    3سال پیش که بنزین کارتی شد اقای رییس جمهور قول ایجاد جایگاه گاز جدید وفراهم کردن امکان گاز سوز کردن خودروها از محل صرفه جویی ایجاد شده دادند ولی متآسفانه اون قولها فراموش شد و مشخص شد فقط برای کم کردن التهاب پیش امده بود