پژوهشگران کشور موفق به کشف فرم جدیدی از ژن OCT4 شدند که این ژن می تواند محققان را در تشخیص و درمان سلول های سرطانی مثانه و معده یاری کند.

به گزارش مهر،سید جواد مولا مجری این طرح در تشریح این تحقیقات، OCT4 را ژنی دانست که تنها در سلول های بنیادی بیان (تولید) می شود و افزود: نتایج این تحقیق می تواند تاییدی در مورد فرضیه سلولهای بنیادی باشد مبنی بر اینکه سلول های بنیادی می تواند در تشخیص و درمان سلول های سرطانی موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه در طی این تحقیق موفق به کشف واریانت (فرم) جدیدی از ژن OCT4 شدیم، افزود: در ادامه تحقیقات توانستیم به عنوان اولین محققان فرم خاصی از OCT4 را شناسایی کنیم. این ژن در بانک ژن نیز به ثبت رسیده است.

مولا به جزئیات این پژوهش اشاره کرد و اظهار داشت: پژوهش هایی که بر روی این واریانت (فرم) انجام شد نشان می دهد که بر روی سلول های سرطانی بیان (تولیدات) خاصی دارند به این معنا که هرچه بدخیمی سلول های سرطانی بالاتر باشد بیان واریانت افزایش می یابد.

پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در این طرح تحقیقاتی موفق به توقف تولید این ژن در داخل سلول شدیم به مهر گفت: هدف اصلی این پژوهش درمان سرطان مثانه بوده ولی این تحقیق را بر روی سرطان معده ادامه دادیم که نتایج مشابهی از آن به دست آمد.

مولا در خصوص بالینی شدن این روش گفت: تمام تحقیقاتی که در این زمینه انجام می شود به شکل پازلی است که وقتی در کنار هم چیده می شود ما را به تصویر واقعی نزدیک می کند. اینکه انجام یک تحقیق بتواند به تحول بزرگی در حوزه سلامت منجر شود ممکن نیست ولی ما را یاری می کند تا به درمان بالینی نزدیک کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18466

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =