ناصرالدین شاه متعجب و حیرت زده شد /واقعا اینجا مردم دست به یقه نمی‌شوند/ متاع ایران را به قیمت اعلا می‌خرند

فرادید نوشت: خاطراتی که می‌خوانید مربوط به روزهای دوشنبه ۲۰ خرداد تا شنبه ۲۵ خرداد سال ۱۲۵۷ شمسی است. در این زمان ناصرالدین شاه در جریان دومین سفر خود به فرنگ در شهر پاریس به سر می‌برد.

ناصرالدین شاه به نوشتن خاطرات روزانۀ خود اهتمامی جدی داشت و این کار را در سفرهای دور و درازش هم ترک نمی‌کرد. خود او نام یادداشت‌هایش را «روزنامه» گذاشته بود؛ این روزنامه‌ها جزئیاتی بسیار جالب و خواندنی از کارها و احوالات روزمرۀ شاه و درباریانش را در اختیار ما می‌گذارند.

دومین سفر ناصرالدین شاه به اروپا در فروردین سال ۱۲۵۷ شمسی آغاز شد؛ او در این سفر ابتدا به روسیه رفت و سپس عازم کشورهای مجارستان، آلمان، فرانسه و اتریش شد. در اینجا خاطرۀ حضور او در شهر پاریس را می‌خوانید.

پشت‌صحنه‌ای که تاکنون ندیده‌اید /۲ هدیه شاه به چرچیل +تصاویر

جلوی این هتل میدان‌گاهی است که از پنج طرف راه به کوچه و بولوارهای مخصوص دارد و از صبح الی شب علی‌الاتصال بدون دقیقه‌ای انقطاع کالسکه‌های مختلف از هر جور و هر قسم آمنی‌بوس‌های بزرگ دو طبقه که مملو از مردم است در رفت و آمد است و صدای عراده کالسکه یک آن بریده نمی‌شود. مثل رودخانه است . . . خیلی خطر دارد برای پیاده رد شدن . . . دیروز جوانی هجده ساله در همین کوچه زیر عراده کالسکه رفته و فورا مرده بود.

در کوچه‌ها به جز صدای قرقر کالسکه و عراده و به جز خبردار کالسکه‌چی‌ها و صدای بوق امنی‌بوس‌ها دیگر هیچ صدایی در این شهر شنیده نمی‌شود. واقعا محل حیرت و تعجب است که این همه مخلوق از هر جور حتی در آخرهای شهر و کوچه‌های پست حتی از بچه‌ها هیچ صدایی بلند نمی‌شود و ابدا کسی بلند حرف نمی‌زند و دو بچه با هم دست به یخه نشده نزاع نمی‌کنند، هر کس پی کار خود است و سرپایین راه می‌رود و با همدیگر به نجوا حرف می‌زنند.

. . . بعد رفتیم اکسپوزیسیون [نمایشگاه] . . . به قسمت ایران رفتم، بسیار بسیار خوب ساخته‌اند. . . حقیقتا از همه بهتر بود . . . متاع‌های خوب داشت، حتی دنبک و کمانچه و غیره، یک دنبک را چهل تومان خریده بودند، زری‌های اصفهان، پارچه‌های یزد، کاشان و غیره و غیره. قالی‌ها و فرش‌های خوب، خیلی متاع ایران اینجاها مرغوب است و به قیمت اعلا می‌خرند، [به اندازۀ] یک برده منفعت دارد.

۲۱۹۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1845425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =